Ілюстрований матеріал до уроку за темою: "Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв'язок".
Розширити знання учнів про біологію як сукупність наук про живі істоти та загальні закономірності розвитку живої матерії; показати взаємодію живих істот між собою та з умовами навколишнього середовища; Переконати учнів в особливому значенні сучасної біології в житті людства, активізувати інтерес учнів до вивчення біології. Виховувати почуття національної гідності на життєвому і науковому подвигу вчених-біологів, що працювали в Україні. Здійснити профорієнтацію учнів на професії пов’язані з вивченням біології.
УСІ БІОЛОГІЧНІ НАУКИ МОЖНА СИСТЕМАТИЗУВАТИ: За основними царствами живої природи (вірусологія — віруси,бактеріологія — бактерії, мікологія — гриби, ботаніка — рослини, зоологія — тварини). За окремими розділами об'єктів вивчення (віруси, бактерії і нижчі гриби — мікробіологія, водорості — альгологія, мохи — бріологія, найпростіші — протистологія, черви — гельмінтологія, комахи — ентомологія тощо).
За рівнем організації живої природи (на молекулярному рівні — біохімія, молекулярна біологія; клітинному — цитологія; тканинному — гістологія; органному — морфологія, анатомія; організменному — мікробіологія, ботаніка, зоологія; біоценотичному та біосферному — екологія, біогеографія, біосфера). За процесами життєдіяльності: біохімія, біофізика, фізіологія, ембріологія, біологія розвитку. За господарським використанням живих організмів (рослин — рослинництво, овочівництво, плодівництво; тварин — бджільництво, шовківництво, рибництво, птахівництво, конярство, ВРХ, свинарство).
БІОЛОГІЯ ЗАГАЛЬНІ НАУКИ БОТАНІКА ЗООЛОГІЯ СУМІЖНІ НАУКИ АНАТОМІЯ МОРФОЛОГІЯ ФІЗІОЛОГІЯ ЕМБРІОЛОГІЯ СИСТЕМАТИКА ПАЛЕОНТОЛОГІЯ ГЕНЕТИКА ЦИТОЛОГІЯ СЕЛЕКЦІЯ ЕКОЛОГІЯ МОЛЕКУЛЯРНА БІОЛОГІЯ АЛЬГОЛОГІЯ (водорості) БРІОЛОГІЯ (мохи) МІКОЛОГІЯ (гриби) ГЕОБОТАНІКА ПРОТИСТОЛОГІЯ (найпростіші) ГЕЛЬМІНТОЛОГІЯ (черви) КАРЦИНОЛОГІЯ АРАХНОЛОГІЯ ЕНТОМОЛОГІЯ МАЛАКОЛОГІЯ (молюски) БАТРАХОЛОГІЯ (земноводні) ГЕРПЕНТОЛОГІЯ ІХТОЛОГІЯ ОРНІТОЛОГІЯ ТЕРІОЛОГІЯ (ссавці) БІОХІМІЯ БІОФІЗИКА БІОМЕХАНІКА БІОГЕОГРАФІЯ БІОКОСМОНАВТИКА
МОЛЕКУЛЯРНИЙ РІВЕНЬ Будь-яка жива система складається з біологічних макромолекул — нуклеїнових кислот, білків, полісахаридів та інших органічних речовин. З цього рівня починаються різноманітні процеси життєдіяльності організмів: обмін речовин, перетворення енергії, передача спадкової інформації.
ПОПУЛЯЦІЙНО-ВИДОВИЙ РІВЕНЬ Сукупність організмів одного виду, об'єднана загальним місцем проживання, в якій створюється популяція — надорганізмена система. У ній здійснюються елементарні еволюційні перетворення. На цьому рівні вивчають чинники, що впливають на чисельність популяцій, проблему збереження зникаючих видів, чинників мікроеволюції.
БІОСФЕРНИЙ РІВЕНЬ Біосферний рівень — сукупність усіх біогеоценозів, система, що охоплює всі явища життя на нашій планеті. На цьому рівні відбувається колообіг речовин і перетворення енергії, пов'язані з життєдіяльністю всіх живих організмів. Біосферний рівень можна вважати найбільш інтегральним рівнем організації живого на планеті.
Короткий нарис історії біології А).Перші відомості про живі організми нагромаджені первісною людиною – поїдання здобичі, малюнки, фрески. Б). Описовий характер біології – Гіппократ, Аристотель, Теофраст, Гален. В). Розвиток біології в епоху Середньовіччя (в Київській Русі в «Руській правді» - правовому кодексі Ярослава Мудрого створеного на початку ХІ ст. йшлося про охорону довкілля та диких тварин). Г). Розвиток біології в епоху Відродження. Д). XVІІІ ст. – початок розвитку самостійних наук: ботаніки, зоології, анатомії. Е). Відкриття основних закономірностей в біології в кінці XІX на початку XX ст. Є). Сучасна біологія – генетика, біотехнологія, генна інженерія.
Деякі вчені ділять на епохи розвиток біологічної думки І. Епоха практичних донаукових знань – від кам’яного віку до XV-XVI ст. (Гіпократ, Арістотель, Теофраст). ІІ. Епоха виникнення основних біологічних наук – з XV-XVI ст. до середини XІX ст. (Дж. Рей, К.Лінней, М.Мальпігі, Р.Декарт). ІІІ. Епоха синтезу наукових біологічних знань – з середини XІX ст. до середини XX ст. (Ч.Дарвін, Т.Морган, Г.Мендель, І.П.Павлов…) IV. Епоха проникнення в біологічний мікросвіт і розкриття суті життєвих процесів – теперішній і майбутній час (Д.Уотсон, Ф.Крік, Х.Коране).