Рослина — живий організм. Органи рослин

Про матеріал
розвивати мислення, удосконалювати вміння встановлявати причинно – наслідкові зв’язки між будовою та функціями органів; творчу активність учнів;
Перегляд файлу

Рослина — живий організм. Органи рослин

Мета: формувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності рослин (живлення, ріст, фотосинтез, дихання та транспорт речовин);  вивчити основні органи,які є у рослин ;

розвивати  мислення, удосконалювати вміння встановлявати причинно – наслідкові зв’язки між будовою та функціями органів; творчу активність учнів;

виховувати навички про необхідність збереження природи та любов до неї.

Обладнання та матеріали: малюнки «Органи рослини», схеми «Живлення рослин», «Дихання рослин», презентація

Тип уроку: засвоєння нових знань

І. Організаційний етап ( привітання, та відмітка присутніх.)

ІІ. Актуалізація опорних знань знань учнів.

Запитання для учнів:

  1. Який розділ біології займається вивченням рослин?
  2. Які ознаки характеризують живу природу?
  3. Де можуть жити рослини?
  4. Якого кольору можуть бути рослини?
  5. Чи зустрічали ви рослини величезних розмірів?

Вправа «Асоціативний кущ»

Діти по черзі говорять свої асоціації д слова «Рослина». Вчитель записує всі відповіді по черзі до презентації.

ІІІ. Мотивація діяльності

Ми всі живемо у маленькому містечку, де є дуже багато рослин і тварин і навіть водойми. І усі діти є дуже добрими і дружніми, тому ми з вами живемо у доброму сусідстві з природою, яка нас оточує. А чи задумувались ви коли небуть, як живуть рослини? Як вони рухаються, живуть, дихають, чим живляться?

Повідомлення мети та теми уроку, завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Ознаки, які характерні лише рослинам.

Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Всі рослини самі собі можуть виготовляти корисні поживні речовини, використовуючи при цьому енергію Сонця, тому за характером живлення вони є автотрофами. Для них є обов’язковим процес фотосинтезу. А також, як і всі живі організми, рослина  може дихати.

Як на вашу думку, чому у спальних кімнатах не рекомендують ставити багато вазонів?

Також не менш важливою ознакою рослинного організму є те, що всі вони ведуть прикріплений спосіб життя і можуть рости необмежено, тобто ростуть протягом усього свого життя.

  1. Основні процеси життєдіяльності рослин

 

Розповідь учителя.

Одним із найважливіших процесів життєдіяльності рослин є обмін речовин  та перетворення енергії. Оскільки,рослинам доступна енергія Сонця, яку вони засвоюють завдяки фотосинтезу. Фотосинтез – це унікальний природний процес, завдяки якому рослини можуть перетворювати неорганічні речовини на органічні, при цьому є необхідною умовою сонячне світло. З навколишнього середовища поглинається вуглекислий газ і сонячне світло, вода надходить через коріння, в результаті процесу утворюється кисень і глюкоза (органічна речовина).  Цей процес можна зобразити у вигляді рівняння реакції:

                                Енергія Сонця

Вуглекислий газ + вода      органічні сполуки + кисень

            ( Вуглеводи)

Саме вуглеводи витрачаються на процеси життєдіяльності та забезпечують рослинам ріст, розвиток, розмноження та дихання. Коли відбуваються усі ці процеси, потрібна велика кількість енергії, яка утворюється при розпаді вуглеводів.

А чи може дихати росслинка?

Вночі, коли немає сонячного світла, рослина починає дихати. Це всі відбувається у маленькій органелі – мітохондрії. Ми можемо зробити висновочок, що якщо не буде одного з обов’язкових елементів для процесу фотосинтезу чи води, чи світла чи зеленої рослини, то фотосинтез не відбудеться. На презентації подивимось на дослід, який можна провести, для того щоб доказати, що рослина виділяє кисень і вночі дихає. (робота  з слайдами).

Також на малюнку, ми можемо побачити дослід, котрий демонструє утворення крохмалю в зелених листках на світлі (вчитель розказує послідовність етапів цього досліду).

Усі процеси, що відбувається у рослинному організмі, для підтримки життєдіяльності, протікають лише за участь води.

Вони її поглинають і в той же час можуть і випаровувати. Випаровується вона через продихи, які є на нижній стороні листка. Випаровування води  - це процес, коли виділяється з рослини водяна пара. Здатність рослини випаровувати воду ми можемо знову ж таки за допомогою досліду.

Як ви думаєте, звідки рослина бере мінеральні речовини?

Для рослин характерне повітряне та мінеральне живлення. Повітряне живлення здійснюється шляхом надходження до листків вуглекислого газу, а мінеральне — забезпечується надходженням води й мінеральних речовин через корінь.

 

Розповідь вчителя з елементами бесіди. 

Всі рослини мають схожу будову.

Кожна рослина складається з частин, які називаються органами.

Органи можуть бути вегетативними – це ті, які дають можливість розмножуватись нестатево, тобто частинками органів. До таких органів відносяться – корінь, пагін і листок. У рослин також може відбуватись статеве розмноження, за участі чоловічих і жіночих клітин. І такі органи насиваються генеративними. До них відносять – квітку , плід та насінину. Розглянемо малюнок «Органи рослин».  І назвемо разом ще раз, які генеративні, а які вегетативні.

V. Узагальнення та систематизація знань

5.1. Біологічний диктант «закінчи речення»

1. До процесів, які належать до основних відносять …

 2. За типом живлення рослини належать до ……

3. Чи можуть вбирати з навколишнього середовища  рослини воду та вуглекислий газ ?

4. Як називається пігмент, який забезпечує проходження фотосинтезу?

5. Які речовин утворюються у результаті фотосинтезу?

6. Який тип живлення у рослин?

7. Транспорт речовин по рослині здійснюються за допомогою…..

8. Чи можуть рослини рости необмежено?

9. Рослина дихає лише …..

10. Фотосинтез відбувається у таких органах рослини….

VI. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

Параграф 21.

Написати творче повідомлення на тему: «Які тканини є у рослин»

 

Використана література

  1. Підручник 6 класу – Л.І.Остапченко, П. Г. Балан та ін..ст.78-82
  2. Інтернет ресурс:  https://naurok.com.ua/urok-roslina--zhiviy-organizm-organi-roslin-27272.html
  3. Книжка для вчителя «Біологія» - Т.О. Сало, Л.В. Деревинська – ст..24-34. , 2013р.
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку