Презентація "Роль емоційного інтелекту в профілактиці професійного вигоряння педагога"

Про матеріал
Презентація містить дані про підходи до профілактики професійного вигоряння педагогів. Роль емоційного інтелекту як складлової, необхідної для процесу психічного здоров'я, також дані про етапи професійного вигоряння, їх характеристику та шляхи виходу з нього.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Роль емоційного інтелекту в профілактиці професійного вигоряння педагога. Коваль Олена Сергіївна вчитель-дефектолог СЗОШ «Надія» м. Києва. Здоровенко Наталія Вікторівна психолог СЗОШ «Надія» м. Києва. Київ-2024

Номер слайду 2

Інтелект – здатність до пізнання, розуміння15% - розумовий інтелект (IQ)85% - емоційний інтелект (ЕІ)ЕІ включає: Самообізнаність. Мотивація. Емпатія. Саморегуляція. Соціальні компетентностіЕмоційний інтелект (ЕІ) – сукупність різноманітних здібностей, які забезпечують можливість успішно діяти в будь-якій ситуації. ЕІ – це здатність: Відчувати. Співчувати. Адекватно реагувати. Екологічно обходитись з собою та оточуючими

Номер слайду 3

І. Складові емоційного інтелекту. Самообізнаність: Чітке розуміння своїх сильних і слабких сторін. Відчутті, усвідомлення власних емоцій. Впевненість у собіСамоактуалізація. Саморегуляція: Дотримання особистісної відповідальностіВміння вирішувати проблеми. Долати труднощіПрактикуватися бути спокійним. Мотивація: Зберігати надію та бути оптимістичним. Знати свої джерела натхнення. Розуміти свої цінності і дотримуватись їх. Уміти мотивувати інших. Емпатія: Ставити себе на позицію іншого. Вміння зчитувати невербальну інформацію співбесідника. Співпереживання по відношенню до інших

Номер слайду 4

Особи з високим рівнем емоційного інтелекту добре розуміють свої емоції і почуття інших людей можуть ефективно керувати своєю емоційною сферою,в суспільстві їхня поведінка більш адаптивна вони легше досягають своїх цілей у взаємодії з оточенням. Можуть уникати психосоматичних захворювань. Емоційний інтелект стає все важливішим у сучасному світі, де міжособистісна взаємодія та комунікація грають вирішальну роль. Вміння розуміти, контролювати та виражати емоції не тільки покращує відносини з близькими, але й допомагає краще розуміти самих себе та досягати успіху в професійній сфері90% професіоналів мають розвинений ЕІ58% спеціальностей вимагають використання ЕІ

Номер слайду 5

ІІ. Управління власними емоціями. Вміння використовувати інформацію, яку надають емоціїВміння викликати емоції або абстрагуватися від емоцій. Керувати своїми емоціями і не викликати шквал чужих. Керуючи емоціями людина здатна. Змінювати своє світосприйняття. Бачити світ під різними кутами. Більш ефективно вирішувати проблеми «Додаткові бонуси»Антистресовий потенціал. Загальний позитивний настрій. Врівноваженість. Оптимістичність. Зниження психосоматичних захворювань. Психосоматика«психо» - душа + «сомат» - тіло. Причини виникнення психосоматичних хвороб – нервовий стан: хвилювання, переживання, гнів, злість, сум.

Номер слайду 6

ІІІ. Взаємозв’язок емоцій, фізичного здоров’я та ефективної комунікаціїВплив емоцій на органи тіла людини. Гнів – серце, печінка. Хвилювання – шлунок. Страх – нирки. Тривога – підшлункова залоза, травлення Стрес- серце, мозок, периферійна НССум – легеніПоширені реакції людей1 – неконтрольований викид емоцій2 – уникнення (не вирішують завдань, які стоять перед ними)3 – пригнічення (приховування емоцій, накопичення негативу всередині себе)Задача: навчитися конструктивно керувати емоціями, адекватно їх виражати. Недостатньо досконало володіти своїм предметом, потрібно знати як використовувати ці знання для того, щоб: Була користь для себе і оточуючих. Допомагати собі і тим, з ким працюємо. Знаходити важелі для мотивації і само мотиваціїДіяльність була екологічною для себе і оточуючих. Зберігати своє здоров’я. Долати стреси

Номер слайду 7

Корисні поради. Захищайте себе від емоційного саботажу – зворотня сторона ЕІ – маніпуляція емоціями інших на власну користь. Надавайте корисний зворотній зв’язок – заміна критики на конструктивізм (допомогти побачити що може бути корисним, а не травмуючим)Використовуйте «Метод бутерброда» - приправте неприємну інформацію позитивом: Проговоріть негативне. Згадайте щось хороше. Прикрийте позитивом. Не зволікайте з вибаченнями – це показник, що стосунки з людиною важливіші за власне Его. Пробачайте та забувайте – так ви не дасте іншим тримати вас в полоні їхніх емоцій та попереджаєте розвиток власних негативних емоцій. Людина, яка носить в собі образи та непрощення, шкодить сама собі. Пробачення – шлях звільнення з полону негативізму. Проявляйте емпатію – це допомагає будувати глибокі відносини

Номер слайду 8

ІV. Профілактика та подолання емоційного вигоряння педагога. Передвісники емоційного вигоряння Втрата радості від діяльностіПідвищення вимог до себе. Оцініть свій психофізичний стан: що більше притаманне. Втома. Радість Ресурси попередження емоційного вигоряння. Спілкування з близькими та друзями. Обмін досвіду з колегами. Взаємопідтримка. Цей стан (ЕВ) сигналізує про те, що потрібні зміни (або відпочинок)Експрес-тест

Номер слайду 9

Емоційное вигоряння (ЕВ)– Емоційне виснаження, що зчасом зростаєМеханізм психологічного захисту, який має форму повного чи часткового виключення емоцій у відповідь на психотравмуючі впливи. Фізичне виснаження внаслідок тривалого перевантаження (часто внаслідок різко завищених вимог до себе)ВООЗ визнало «вигоряння» хворобою. За міжнародною класифікацією цей стан описано як «синдром, який виникає внаслідок хронічного стресу на робочому місці, який вчасно не був подоланий»Складові вигоряння: Відчуття виснаження. Психологічне відсторонення від роботи. Зниження ефективності діяльностіОтже, ЕВ є набутим і частково функціональним стереотипом емоційної, частіше, професійної поведінки. Найбільш чутлива до ЕВ категорія – молоді люди (19-25 років)Часто – 30-ти річніНайменш чутливі – 40-50 років

Номер слайду 10

Попереджувальна фаза – предвісник і пусковий механізм, характеризується високими вимогами до себе, як слідство: Надмірна активність. Відмова від потреб, що не пов’язані з роботою. Витіснення зі свідомості переживань, невдач, розчарувань. Обмеження соціальних контактів Фаза виснаження на всіх рівнях – фізичному, емоційному. Характерні симптоми: Незадоволення собою, своєю професією. Відчуття безвихідностіГостре і надмірне переживання психотравмуючих обставинІнтелектуально-емоційний затор. Фази розвитку ЕВ

Номер слайду 11

Фаза «дегуманізації» - зміна ставлення до людей: зниження цінності життя людини в цілому. Характеризується такими рисами як: Втрата позитивного ставлення до колег (допомога змінюється на контроль, перекладання власної вини на іншого)Втрата гуманності (переважає байдужість, цинічність)Небажання виконувати свої обов'язки на роботі (акцент на матеріальних аспектах)Емоційний дисбаланс (обмеження емоційної віддачі, вибіркове реагування)

Номер слайду 12

Фаза «емоційної відрази» характеризується вираженим падінням загального тонусу і ослабленням нервової системи, коли емоційний захист стає невід’ємним, Людина не відчуває радостіВключається деструктивна поведінка безпідставні страхи, постійне відчуття провини, знижена самооцінка,апатія, звинувачення інших, підозрілість,конфлікти з оточуючими.

Номер слайду 13

Узагальнений «портрет» людини в стані ЕВ: Мотиваційне та фізичне виснаження. Психологічне дистанціювання від професійних обов’язків. Цинічність і негативізм у ставлення до роботи і колег. Зниження працездатностіПорушення харчування, сну. Невпевненість у собі

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Картка самодопомоги. Кожному час від часу потрібно. Зупинитися. Озирнутися навколо. Побути наодинці з собою. Подумати: 1- звідки, куди, з ким вона йде2 - з якою швидкістю3 - з якою метою. Звернути увагу на свій стан. Подивитись на ситуацію зі сторони. Зрозуміти свої потреби та ранжувати їх (виділити першочергові та другорядні)Відмовитися від тотального контролю. Спробувати поділитись своїми емоціями з кимось (близькі, друзі, колеги)Не відмовлятись від спілкування. Дослідити цінність своєї діяльності для себе, поставивши спрямовані питання: що це значить для мене; хто я в цьому; для чого я це роблю; хто може допомогти?Знайти нові хоббі, захоплення. Шукати себе. Радіти навіть найменшим досягненням. Бути вдячним собі та іншим.

Номер слайду 18

«Є такий відомий постулат: жодна система освіти не може бути кращою, аніж вчителі, які в ній працюють. Як би ми не змінювали стандарт змісту освіти, яке б не купували обладнання, все, насправді, залежить від професійних якостей вчителя». Лілія Гриневич

Номер слайду 19

Дякую за увагу!

pptx
Додав(-ла)
Koval Lena
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
23 грудня
Переглядів
14
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку