Автор: Герба Н.М., вихователь ГПД
Квасилівський ліцей
Урок – мандрівка.
Тема: « Зимо, зимонька, зима – веселіш пори нема».
Мета: Розширити уявлення учнів про красу природи взимку. Повторити назви зимових місяців, їх послідовність. Закріпити ознаки зими та вміння застосовувати знання на практиці через завдання та ігрові ситуації. Формувати ціннісне ставлення особистості до природи, комунікативну компетентність, природознавчу компетентність. Розвивати позитивно – емоційне ставлення до пізнання навколишнього, спостережливість, кмітливість, зв’язне мовлення, вміння висловлювати свою думку, творчу уяву. Виховувати любов до природи.
Обладнання: Відео – ролик, загадки, вірші про зиму, картки зі словами до гри «Склади вірш», прикмети, елементи сніжинок до гри « Сніжний калейдоскоп», ілюстрації зимових свят, лід для дослідження, одноразовий посуд, атрибути для аплікації: кольоровий папір, ватні диски, клей, ножиці, фетра, руханка «Танці – зігріванці».
Хід:
Вступна бесіда:
Відгадування загадки:
Біла ковдра землю вкрила,
Річки заснули глибоко Хто це в гості до нас прийшла?
Відгадали, діти ?
(Зима)
Асоціативний кущ:
До слова «cніжинка» треба підібрати асоціації ( холод, лід, сніг, заморозки, мороз, сніжки, крига, завірюха…) Основна частина:
Вихователь:
Як ви вже здогадались, наша розмова буде про зиму. Зима – це чудовий час засніженої казки.
У білому вбранні зелені ялини.
Під сніг, як під ковдру, сховались рослини,
Щоб їх не дістали морози страшні,
Щоб взимку заснути й ожить навесні…
Взимку природа спить, ніжно загорнувшись у сніжне покривало.
Показ відео – ролика « Зимова гармонія пейзажу» Вихователь:
Як і кожна пора року, зима теж має своїх помічників.
Розсипає з неба сніг
Білим килимом до ніг.
Миколайчики приносить,
Новий рік у гості просить.
(Грудень)
Що вам відомо про грудень?
Учень: Грудень рік кінчає, зиму починає. Зима розпочинається в грудні, і в народі цей місяць назвали «зимник». В цьому місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому його ще іменували «ніч року».
Входить в двері Новий рік,
Починає новий лік…
Різдвяна в небі зіронька,
А під вікном – щедрівочка.
( Січень)
Хто нам розповість про цей місяць?
Учениця: Січень – найсуровіший з усіх місяців. Він славиться тріскучими морозами й завірюхами. Січень – середина календарної зими. А ще січень починає рік. За народними прикметами, якщо в січні буває тепло, то в лютому слід чекати великих морозів. В народі січень має назви «студень», «тріскун», «сніговик», «льодовик».
Мороз і завірюха – Замерзли щічки й вуха.
Хто з місяців лютує,
Над нами бешкетує?
(Лютий)
Хто підготував інформацію про цей місяць?
Учениця: Лютий – останній місяць зими. Називали його в народі « сніговій», «лютий» Його українська назва свідчить про погоду. Зима силкується втримати свої права, нагадує про себе завірюхами, снігопадами, морозами.
Вихователь:
Зима – дівчина з характером: може і сильними морозами налякати, і ожеледицею, і холодними вітрами або хуртовинами. Є така приказка про цю пору року: «Сонце світить, але не гріє». А ще про зимові явища є багато загадок.
Він легкий, неначе пил,
З неба він летить без крил. Наче мох, м’який – м’який, І холодний, і блідний.
З’їсть його весною сонце.
Хто скоріш вгадає – що це?
(Сніг)
Росте вона холодною зимою, Росте вона додолу головою.
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і розтає.
(Бурулька)
Хоч не молоток, а стукає,
Хоч не птах, а щипає.
(Мороз)
Взимку на гіллі з’являється,
Білим пухом простеляється ,
Не сніг і не вата,
А холодна й срібляста.
(Іній)
Прозорий, мов скло,
Не вставиш у вікно.( Лід)
Вихователь разом з учнями проводить дослід з заздалегідь приготовленим льодом.
Фізкультхвилинка.
Учні під музику виконують руханку.
Вихователь:
Зима буває різною: то сонечко вигляне і все заблищить, засяє, то сніжок іде, а то хурделиця мете, завіває. Було колись – не могла людина дати собі ради з природою. Тож, аби вберегти себе від неочікуваної напасті чи прикрої несподіванки, люди почали спостерігати за природою і помітили наші предки, що вона сама підказує їм, що і коли має намір послати на землю. Ці спостереження – народні прикмети, які допомагають передбачати погоду, або застерігають від небезпеки.
Гра « Сніжний калейдоскоп».
Треба скласти фрагменти сніжинки так, щоб утворилася прикмета.
• Пухнастий іній на деревах і кущах – буде сонячний день.
• Якщо хмари йдуть проти вітру – чекайте снігу.
• Падають великі сніжинки – до відлиги.
Вихователь:
Зима – дивовижна пора року. Її з нетерпінням чекають всі діти, щоб отримати довгоочікуваний подарунок під ялинкою. Зиму ще називають веселою. В народі говорять: « Зима прийшла і свята привела».
( На дошці висять ілюстрації зимових свят. Вихователь пропонує учням сказати назви цих свят і розповісти, що вони знають про них.) Вихователь:
За що діти люблять зиму? Адже тільки взимку можна покататися на лижах, ковзанах і санчатах, погратися в сніжки, зробити фортецю або снігову бабу.
Аплікація «Зимовий пейзаж».( гори ,ялинки, будинок покритий снігом) Вихователь:
Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Чарівниця – зима зачаровувала й надихала багатьох художників, композиторів, поетів та письменників. Скільки чудесних поетичних рядків присвячено цій порі року!
Гра «Склади вірш».
На дошці написаний вірш, в якому пропущені слова. Треба заповнити пропуски, правильно підібравши слова.
На (калині) в зимовицю
Сіли вранці дві (синиці). Поміж (гілочок) стрибають – (Ягідок) собі шукають. Напились із ягід (соку) – (Заспівали) на всі боки! Не страшний (мороз) (пташині), Де зоріє жар (калини)!
Підсумок.
Вихователь:
Про яку пору року сьогодні ми говорили? Яку цікаву інформацію ви взяли для себе? Чому зиму називають веселою порою?
Рефлексія:
,, Мій настрій після мандрівки”
Учні обирають смайлик, який відповідає їхньому настрою ( веселий, задумливий, захоплений) ї пояснюють свій вибір.