Мета уроку: ознайомити учнів із процесом розквіту та занепаду Давньоєгипетської держави, охарактеризувати соціальні перетворення в державі, з’ясувати причини та наслідки військових походів фараонів; сприяти формуванню вміння працювати з картою, аналізувати історичні документи, сприяти формуванню навичок самостійної роботи та критичного мислення учнів; описувати зміни в господарському та державному житті, простежити закономірності в зміні періодів розквіту й занепаду держави.
Документ. З угоди єгипетського фараона Рамзеса II із царем хетів 1278 р. до н.е. Хай буде прекрасний мир і братство між дітьми дітей великого царя Хетів і Рамзеса, величного царя Єгипту. Єгипет і країна Хетів хай живуть, подібно до нас, у мирі й братстві на всі часи... Якщо піде який-небудь ворог проти володінь Рамзеса, то хай Рамзес скаже величному царю Хетів: іди зі мною проти нього з усіма твоїми силами... Якщо Рамзес розгнівається на своїх рабів, коли вони піднімуть повстання, і піде приборкувати його, то разом з ним повинен піти і цар Хетів... Усе написане на срібній дошці тисяча богів та богинь країни Хетів зобов'язуються виконувати по відношенню до тисячі богів та богинь Єгипту. Вони є свідками моїх слів. Запитання до документа: Які зобов'язання мали Рамзес II і цар Хетів за умовами миру?
ГІРКА ДОЛЯ ЄГИПЕТСЬКОГО ВОЇНАЙого приводять ще маленьким, щоб замкнути до казарми. Удар наносять по животу його і ще удар по бровах його. Голова його розбита до крові. Кидають його на землю, причому б'ють, як лист папірусу. Я розповім тобі про його похід у Сирію, як він ішов гірськими хребтами, причому його харч і вода на плечах його, подібно до вантажу осла. Хребет спини його розбитий, і він п'є протухлу воду. Він не може спати. Наздоганяє він ворога, як підстрелений птах. Коли йому пощастить повернутися до Єгипту, він уже як палиця, яку проїв черв'як. Його привозять на ослі, а одяг його вкрадено, і його провожатий утік. Питання до учнів: Чи можна стверджувати, що доля єгипетського воїна була нелегкою? Чому?
Гра «Портретна галерея»Від 1504р. до н.е. до 1483р. до н.е. володаркою Єгипту була дочка Тутмоса І. Це був перший в історії випадок утвердження жінки на найвищих щаблях влади. За її володарювання тривало будівництво храмів у Єгипті, розпочаті в попередні роки, споруджено грандіозний погребальний храм для самої правительки, відомий як храм у Дейр – ель – Бахрі.
На чолі своєї армії він рушив до Азії, що славилася своїми багатствами. Чисельні царі Сирії та Палестини об’єднали свої розрізнені загони і чекали фараона в могутній фортеці Мегіддо. Воєначальники радили фараонові не ризикувати і вибрати обхідний шлях. Проте він вирішив піти в Мегіддо небезпечним, але найкоротшим шляхом… За його правління кордони Єгипту дійшли до річки Євфрат, а в Африці – до четвертого порогу Нілу».
V. Домашнє завдання1. Прочитати відповідний матеріал підручника.2. Окремим учням підготувати повідомлення за темами: «Релігія та міфологія», «Єгипетська писемність», «Освіта і наукові знання єгиптян», «Культові споруди», «Розвиток мистецтва в Єгипті».4.* Написати розповідь «Єгипетська армія - запорука влади фараона».