Розвиток технiки в кiнцi ХIХ-на початку ХХ столiття Розвиток світових продуктивних сил наприкінці XIX-початку XX ст. відбувалося надзвичайно високими темпами (так, сумарна виплавка сталі з 1870 по 1900 рр.. зросла в 20 разів), внаслідок чого збільшився обсяг світового промислового виробництва. Кількісні зміни супроводжувалися бурхливим розвитком техніки, нововведення якої охоплювали різні сфери виробництва, транспорту, побуту. Радикальні зміни відбулися в організації промислового виробництва, його технології. Виникло багато нових галузей промисловості, яких світ раніше не знав. Відбулися суттєві зрушення в розміщенні продуктивних сил як між країнами, так і всередині окремих держав.
Томас Алва Едісон .У 1883 р. Т. Едісон створив перший сучасний генератор. У1891 р. ним же створений трансформатор. Він удосконалив телеграф, телефон, кіноапаратуру, розробив один з перших комерційно успішних варіантів електричної лампи розжарювання, побудував першi електровози, поклав початок електроніці,винайшов фонограф,мiкрофон. Саме він запропонував використовувати на початку телефонної розмови слово «алло».
Телефонний зв'язок швидко поширювався в усіх країнах світу. Перша телефонна станція в США була побудована в 1877 р Через два роки введено лад телефонна станція в Парижі, в 1881 р. - в Бердичеві. лині, Петербурзі, Москві Одесі, Ризі та Варшавi . Автоматична телефонна станція запатентована американцем А. Б. Строуджером в 1889 р.
Одне з найважливіших надбань другої НТР - винахід радіо - бездротового електрозв'язку, заснованої на використанні електромагнітних хвиль (радіохвиль). Ці хвилі були вперше виявлені німецьким фізиком Г. Герцом. Практичне створення такого зв'язку здійснив видатний російський учений А.С. Попов, який продемонстрував 7 травня 1885 р перший в світі радіоприймач. Г.Герц А.С.Попов
На початку XX ст. народилася ще одна галузь електротехніки-електроніка. У 1904 р. англійським ученим Дж. А. Флемінгом була розроблена двоелектродна лампа (діод), яка могла використовуватися для перетворення частот електричних коливань. У 1907 р. американський конструктор Лі де Форест запропонував трьохелектродну лампу (тріод), за допомогою якої можна було не тільки перетворювати частоту електричних коливань, але і підсилювати слабкі коливання. Телевізори з плоским екраном, інтернет-магазини, люди на Місяці - в 1960 році все це здавалося науковою фантастикою. Але якимось дивом американський винахідник Лі де Форест передбачав їх появу до 2000 р. Джон Амброз Флемiнг
Найважливішим напрямком другого НТР став транспорт - з'явилися нові види транспорту і удосконалювалися існуючі засоби сполучення.. Все більш, широко застосовувалася сталь при будівництвi мостiв «Ерустальнi мости» відкрив арочний міст, побудований в США в 1874 р. через р.. Міссісіпі біля міста Сент-Луїс. Його автор - Дж. Іде. Проїжджу частину висячого Бруклінського мосту (близько Нью-Йорка) з центральним прольотом у 486 м підтримували сталеві канати. Хол-Гейтскій арочний міст у Нью-Йорку споруджений у 1917 р. повністю з сталі (високо-вуглецевої). Найбільші сталевi мости були зведені в Росії через Волгу (1879) і Єнісей (1896) під керівництвом інженера Н.А. Боголюбського. З 80-х років при будівництві мостів поряд зі сталлю почали ширше застосовувати залізобетон. Мiст через р. Волгу у Сизранi. 1879. Будування моста через Єнісей. 1896.
. На залізницях, прокладених в Альпах, були прориті найбільші тунелі: Сен-Готардский (1880), Симплонський (1905). Найбільш значним з підводних тунелів був семикілометровий Севернскій тунель в Англії (1885). Сен-Готардский тунель (1880) Симплонський тунель (1905). Севернскій тунель в Англії (1885)
В кінці XIX ст. в Німеччині, Росії, США велися експерименти щодо запровадження на залізницях електричної тяги. Перша лінія електричного міського трамваю відкрилася в Німеччині в 1881 р. У Росії будівництво трамвайних ліній почалося з 1892 р. У 90-і роки в ряді країн з'явилися приміські та міжміські електричні залізниці. Однак проти цього виступали активно залізничні, вугільні, нафтові компанії. Прокладання трамвая вулицею Мечникова-Львів. Будiвництво трамвайної колiї по вул. Фрунзе, Таганрог,1932 р.
Розвивався флот. З 60-х років на морських судах стали застосовувати поршневі парові машини з багаторазовим розширенням пари. Приступили до будівництва суден з двигунами внутрішнього згоряння - теплоходів. Перший теплохід - нафтоналивне судно «Вандал» було побудовано російськими конструкторами в 1903 р. У Західній Європі будівництво теплоходів почалося з 1912 р.
Новий вид транспорту рубежу XIX і XX ст. – Повітряний. Він підрозділяється на апарати легші за повітря - дирижаблі і важче повітря - літаки (аероплани). У 1896 р. німецький конструктор Г. Зельферт застосував для дирижаблiв, що працював на рідкому паливі, що сприяло розвитку дирижаблебудування в багатьох країнах 26 травня 1896 року — це чудо Технологiї з красивою назвою «Бриз» вирушив у свiй перший полiт.
У розробку авіаційних проблем і питань повітроплавання величезний внесок внесли російські вчені і винахідники основоположники сучасної гідро-і аеродинаміки Д. І. Менделєєв, Л. М. Поморцев, С.К. Джевецький, К. Е. Ціолковський та особливо М. Є. Жуковський. Д.I.Менделєєв Є. Жуковський К. Е. Ціолковський С.К. Джевецький Л. М. Поморцев
Значними були НТР успіхи військової техніки. Основні напрямки її розвитку включали: автоматизацію стрілецької зброї. На озброєння були прийняті станкові кулемети американського інженера. X. Максима (1883), важкі кулемети Максима і Гочкиса, легкі кулемети Льюїса. Було створено кілька типів автоматичних гвинтівок;
автоматизацію артилерії. Перед Першою світовою війною та в ході її були сконструйовані нові скорострільні гармати - напівавтоматичні і автоматичні. (Наприклад, унікальна німецька гармата «Велика Берта»). Був введений ряд тягачів з двигунами внутрішнього згоряння для пересування важкої артилерії. З'явилася зенітна артилерія для боротьби з нальотами ворожої авіації. Були створені танки і бронеавтомобілі, озброєні кулеметами і знаряддями невеликого калібру; Унікальна німецька гармата «Велика Берта»