Розвиток творчих здібностей учнів на уроках біології для формування соціальної компетентностіПідготувала на засідання методичного об’єднання вчитель основ здоров’я Первомайського ліцею №5 Первомайської міської ради Харківської області Луць Лариса Леонідівна
Номер слайду 2
В умовах модернізації освіти головним напрямком розвитку середньої школи є підвищення якості освіти, створення умов для розвитку особистості кожного учня за допомогою системи навчання. Неможливо досягти успіхів у розв’язанні завдань, поставлених учителем, без активізації пізнавальної діяльності, уваги учнів, формування і розвитку стійкого пізнавального інтересу до матеріалу уроку. Важливою умовою творчого мислення учнів є наявність в них загальної культури мислення, тому навчальна діяльність на уроках направлена перш за все на розвиток інтелектуальних умінь учнів: уміння аналізувати, синтезувати, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити висновки, класифікувати, порівнювати.
Номер слайду 3
Формування пізнавальних інтересів і активізація особистості процеси взаємозумовлені. Пізнавальний інтерес народжує активність, а активність, в свою чергу, укріплює та поглиблює пізнавальний інтерес.
Номер слайду 4
Творчі здобутки спонукають дітей до творчого мислення. А це є активний процес, який дає учням можливість контролювати інформацію, ставити під сумнів нові ідеї, порівнювати протилежні точки зору, адаптувати та відкривати певні твердження. Отже, творче мислення має велике значення для розвитку дітей, і тільки творчу дитину можна навчити мислити.
Номер слайду 5
Можливості біології щодо формування соціальної компетентності учнів1. Сприяння формуванню свідомого ставлення учнів до власного здоров’я.2. Сприяння формуванню свідомого ставлення учнів до природи, її багатств та її захисту.3. 3алучення учнів до природоохоронних заходів ( «Первоцвіт», «День птахів», «День Землі» тощо).4. Використання групових форм навчання.5. Проведення нестандартних уроків, які передбачають формування власної позиції, конкретні прояви особистісної активності учнів.6. Надання учням можливості вибору форми тематичного оцінюваная, рівня завдань, групи для виконання лабораторних та практичних робіт.
Номер слайду 6
Методичні прийоми формування творчих здібностей учнів- робота в парах ( один із партнерів є носієм інформації, знає шляхи розв’язування завдань. Він передає інформацію іншому );- діалог рівнина ( читання або вивчення тексту абзацами – знайдіть в тексті нові слова, поясніть їх значення, наведіть основні об’єкти про які йдеться в цьому абзаці);- діалог Сократа ( учні самостійно формулюють проблеми та пропонують шляхи їх розв’язання ) ;- навчальна пара ( усі учні вивчають навчальний матеріал за алгоритмом, який поданий на картці. у правому ряду сидять „учні „, у лівому – „ вчителі „. Завдання вчителя ставити питання, щодо опрацьованого матеріалу, тлумачити незрозумілі поняття ) ;- мозковий штурм ( метод колективного обговорення, що здійснюється через вільний вияв поглядів усіх учасників. Дає змогу швидко і ефективно розв’язувати завдання. Ідеї можна записувати на дошці ) ;- кооперативне навчання ( ґрунтується на спільній роботі учнів і сприяє гуманізації відносин між учителями та учнями. Навчальна співпраця буде результативною, якщо вчитель підготує учнів до роботи в групі );- техніка полікантних груп ( чітко формується завдання, самостійне продумування і записування ідей попереднє голосування, дискусія за попереднім голосуванням, остаточне голосування ) ;
Номер слайду 7
Творчі завдання на уроках біології дозволяють:- узагальнити, повторити і засвоїти навчальний матеріал;- ознайомити учнів з досягненнями в галузі природничих наук;- розвивати творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес, абстрактне і логічне мислення;- формувати навички спільної роботи;- встановити міжпредметні зв'язки.
Номер слайду 8
Проводити уроки, на яких використовуються творчі завдання набагато важче, зате ці уроки мають позитивний вплив на учнів, формуючи у них інтерес до біології, розвиваючи творче мислення. Завдання можуть бути розділені на кількісні (розрахункові), якісні експериментальні.
Номер слайду 9
Розвитку творчих здібностей учнів значною мірою сприяють задачі, що вимагають використання життєвого досвіду і повсякденних спостережень. Життєвий досвід часто вступає в протиріччя з отриманими на заняттях відомостями, породжуючи проблемні ситуації, дискусії, суперечки, що є передумовою для створення творчої атмосфери на уроці
Номер слайду 10
висновок. Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна, лише впроваджуючи у педагогічну практику стратегії розвитку критичного мислення, тобто пробудження свідомості, коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи їх розв’язання. Тому вчитель біології використовує такі засоби навчання і виховання, які підвищують ефективність навчального процесу і готує учнів до самостійного життя.