У сучасному суспільстві стрімко зростає інтерес до проблеми розвитку особистості. Ми спробуємо зрозуміти, як за допомогою різних мистецьких форм можна пізнавати навколишній світ, для чого нам потрібно буде порівняти між собою різні мистецькі форми та побачити їх спільне та відмінне саме у контексті загального розуміння мистецтва як особливої культури мислення
САМОВИРАЖЕННЯ Одна з важливих умов адекватного і гармонійного розвитку особи, це виявлення свого „Я” (К. Абульханова-Славська). Знаходження адекватного вираження себе, своїх почуттів, активне прагнення людини здійснитися „тут і зараз”, реалізувати своє вище „Я” (С. Брікунова). Здібність людини до побудови свого образу світу, свого світовідчування і самого себе на цьому світі (Ю. Грибов). Відображення своїх внутрішніх почуттів, переконань, поведінки поза себе, яке здійснюється для чистого задоволення індивіда, особисту форму активності, яка формується і розвивається в спілкуванні і діяльності, має зв’язок з потребами особи в суспільному визнанні, самоствердженні, саморозкритті, самореалізації (А. Ребер).
Процес справжнього самовираження не може не бути творчим, оскільки інакше індивід транслює заздалегідь закладені в нього програми і стереотипи Д. Богоявленська, Л. Виготський. ТВОРЧЕ САМОВИРАЖЕННЯ як найвищий рівень самовираження. Підсилює інтенсивність переживань зростаючої особистості. Виражає багатогранну гаму почуттів людини. Розкриває багатий і різноманітний внутрішній світ. Допомагає зростаючій особистості краще зрозуміти себе.
Творчість – це діяльність людини, в результаті якої створюються нові матеріали і духовні цінності. Творчість дітей – це глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження, самоутвердження, в якій яскраво розкривається індивідуальна самобутність кожної дитини. Творчість – це не розкіш для обраних, а звичайна біологічна потреба, інколи не усвідомлена нами Г. Іванов
ГАРМОНІЙНИЙ ТИП творчого самовираження мають учні, у яких сформоване прагнення заявити про себе, виразити можливості, реалізувати себе у мистецькій діяльності, презентувати свої здібності. Вони самостійно обирають спосіб презентації свого „Я”, здатні у мистецькому образі виразити власні почуття, продемонструвати індивідуальність. У різних видах мистецької діяльності вони самостійно досягають поставленої мети, проявляють творчу ініціативу, часто і вдало продукують нові ідеї
ДИСГАРМОНІЙНИЙ ТИП об’єднує школярів, які прагнуть заявити про себе, але не володіють адекватними способами, виразними засобами та прийомами самовираження; у них переважають індивідуалістичні орієнтації. Діти не відчувають багатогранності мистецького образу; відгукуються на музику залежно від ситуації, прагнуть лише привернути до себе увагу, а не виразити власні почуття. Творчість у мистецькій діяльності проявляють інколи, їхня активність має здебільшого деструктивний характер
СУПЕРЕЧЛИВИМ ТИПОМ творчого самовираження характеризуються школярі, в яких потреба заявити своє „Я” залежить від заохочення з боку дорослого. Діти усвідомлюють власні почуття, емоційно відгукуються на твори мистецтва, але виражають себе у різних видах мистецької діяльності переважно з ініціативи та заохочень педагога. У процесі створення образу мистецтва діють за зразком, наслідують інших, внаслідок чого їм не вдається виразити себе, продемонструвати власні можливості. Школярі цього типу застосовують переважно засвоєні раніше дії, відтворюють знайомий матеріал
Учні здебільшого байдужі до мистецтва, не реагують на новизну. Вони пасивні, безініціативні у різних видах мистецької діяльності, оскільки потреба у самовираженні творчими засобами в них не сформована. ЗАРОДКОВИЙ ТИП творчого самовираження – відсутність потреби заявити про своє „Я”, небажання виразити себе.
Займаючись мистецькою діяльністю, учні мають можливість здійснювати власну ТВОРЧУ САМОРЕАЛІЗАЦІЮ засобами мистецтва. З пасивної фази спостереження за творами мистецтва вони переходять в активну фазу – ТВОРЧУ ДІЯЛЬНІСТЬ. Це сприяє зняттю емоційної напруги, створенню ситуації успіху, підвищує позитивний настрій від уроку, знімає втому
Практичні завдання дозволяють набувати практичних вмінь і навичок з конкретного виду діяльності, що вивчається в курсі; розвивають в учнів творчі здібності, урізноманітнюють структуру уроку та стимулюють інтерес до виконання власних творчих робіт Свобода творчого самовираження – особливий психічно-фізіологічний стан, при якому індивід самостійно шукає креативні шляхи вирішення проблем. Створення власних художніх образів у властивій для себе манері – вищий прояв свободи самовираження
Необхідні і оптимальні умови на мистецьких уроках сприяють формуванню творчої гармонійної особистості та є якісними чинниками для творчого самовираження учнів. Сьогодні школа має готувати не лише носія знань, а й творчу особистість, яка здатна використовувати здобуті знання для конкурентоспроможної діяльності у будь-якій сфері суспільного життя, тобто формувати компетентну особистість
Посилання на сайтиhttps://lanatvorthestvo.jimdofree.com/https://sites.google.com/site/tvorchistvkojnomy/golovna-storinka/z-dosvidu-roboti/formuvanna-tvorcoie-osobistosti-zasobami-mistectvahttps://bubleygala.wixsite.com/music-school-ru-ru/blank-citrhttps://naurok.com.ua/rozvitok-tvorchih-zdibnostey-u-ditey-na-zanyattyah-kompozici-z-vikoristannyam-zmishano-tehniki-20843.html