Презентація "Шляхами симфонії" розроблена за підручником Л.Г.Кондратової "Музичне мистецтво 6 клас". Містить відеоматеріали та стане у нагоді при проведенні дистанційного навчання.
Вітаю вас, любі діти!Сьогодні ми з вами ознайомимося з історією розвитку жанру «симфонія». Слово «симфонія» з грецької перекладається як «співзвуччя». І справді, звучання великої кількості музичних інструментів в оркестрі тільки тоді можна назвати музикою, коли вони співзвучні і звучать злагоджено та гармонійно. В Древній Греції так називали приємне поєднання звуків, спільний спів в унісон. В Римі - називали ансамбль, оркестр. В середні віки таку назву носила світська музика загалом, і окремі музичні інструменти. Слово має і інші значення. Але їх усіх об’єднує сенс гармонійного поєднання.
Відомості про симфонію в музичному мистецтві. Засновником класичної моделі симфонії вважається Й. Гайдн. Найвидатніші представники класичної симфонії — В. А. Моцарт та Л. Ван Бетховен. Пізніше з'явилася романтична симфонія, яка об'єднала в одне ціле класичну форму і романтичний пісенний характер тем. У цей час зароджуються і програмні симфонії. У творчості композиторів-романтиків Ф. Шуберта, Р. Шумана, Ф. Мендельсона, Г. Берліоза, Й. Брамса, П. Чайковського є незабутні мелодичні симфонії. А вже з кінця XIX та в XX столітті чіткі форми симфонії ламаються. З'являються симфонії з різною кількістю частин — від однієї до одинадцяти. Необов'язковим стає використання сонатної форми. Після 9-ї симфонії Бетховена композитори частіше стали вводити всимфонії вокальні партії.
Типи симфоній{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}За формою. Тричастинна, чотиричастинна, п’ятичастинна…За стилем. Докласична, класична, романтична тощо. За естетичними категоріями. Симфонія-драма, симфонія-трагедія, симфонія-пастораль, симфонія- концерт, симфонія-ораторія тощо. За сюжетністю. Програмна, непрограмна
П. Чайковський створив новий тип симфонії, яку можна назвати симфонією-драмою та симфонією-трагедією. Симфонія №6, відома під назвою «Патетична», була останнім твором Чайковського, його «лебединою піснею». Композитор написав влітку 1893 року, а в жовтні того ж року вона була вперше виконана у Петербурзі в симфонічному концерті під керуванням самого автора. Симфонія №6 сі-мінор написана для великого симфонічного оркестру подвійного складу включно із флейтою пікколо.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Цікаві факти про Симфонію №: «Патетичну» 1. Першочергово в задумі композитора було написання симфонії з програмною назвою «Життя». Концепція твору повинна була бути життєствердною та радісною. Коли симфонія практично була написана, вона не сподобалась композитору і він розпалив нею камін.2. Симфонію присвячено племіннику композитора – Володимиру Давидову.3. Назву «Патетична» запропонував брат композитора Модест.4. Першу частину симфонії написано за чотири дні.5. На першій сторінці автор написав «Господи, благослови!». На останній: « Господи, дякую тобі!».6. Автор вважав свій твір найкращим серед усього доробку.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Симфонія в українській музиці утвердилася дещо пізніше. Першим твором, названим симфонією, вважають «Концертну симфонію» Д Бортнянського. Інтерес до оркестрової музики в Україні пожвавився у другій половині XIX ст. : «Юнацьку симфонію» створив М. Лисенко, «Українську симфонію» — М. Калачевський. Спираючись на досягнення зарубіжної класики, вони пишуть яскраві та оригінальні симфонічні твори, в яких є українські народні мотиви. Найвидатніші досягнення українського симфонізму у XX столітті пов'язані з іменами Л. Ревуцького, Б. Лятошинського та С. Людкевича.