ВІДКРИТОГО УРОКУ з фаху по класу фортепіано
з ученицею 3 класу СОЛОМАХОЮ ЄВОЮ
Тема: “ Розвиток самостійності музичного мислення учнів молодших класів
дитячої музичної школи в процесі роботи над творами великої форми “
Підготувала та провела
викладач по класу фортепіано
БЄЛОДЄД ГАЛИНА ЄВГЕНІЇВНА
м. К И Ї В
Мета уроку :
Задачі уроку:
Освітня:
Виховна :
Розвиваюча:
Методи уроку:
- метод емоційної драматургії.
Реалізовані технології :
- смартфон; інтернет;
Знаряддя:
Форма заняття : урок
ПЛАН УРОКУ:
Вступне слово :
аналіз музичної форми;
усвідомлення образно-смислової ролі кожної музичної теми в контексті цілісності твору;
Основна частина уроку:
-тематичний та ладово-гармонічний аналіз твору;
-образно-драматургічний аналіз твору;
-розвиток та
досягнення цілісності при виконанні твору великої форми.
Висновок.
Хід уроку.
Робота над твором великої форми є невід'ємною частиною фортепіанного виконавського мистецтва.
З молодших класів твори великої форми включені в програму дитячої музичної школи .В чому є сутність великої форми в порівнянні з іншими жанровими формами? Це не тільки об`єм твору, а і наявність драматургічного розвитку.
Для виконання сонатини потрібна витривалість, емоційна витримка, відчуття форми та духовне піднесення.
Великою складністю є швидке та гнучке переключення емоцій в середині кожної будови. Це переборне за допомогою визначення жанрових ознак та втілення їх у різні образи.
Викладач: Добрий день, Єво. Сідай, будь ласка та приготуйся до роботи.
Давай згадаємо, що таке сонатина.
Учениця : Це інструментальний твір, назва якого є зменшена від соната, тобто - маленька соната.
В.: А пам`ятаєш будову сонатини, з яких розділів складається перша частина сонатини?
У.: Так. Це - експозиція, розробка та реприза. В експозиції проходять всі теми: головна, побічна та заключна.
До речі, я придумала слова до головної теми, але не повністю.
В.: Цікаво. Слухаю тебе уважно.
У.: “ Мы решили танцевать,
Не знали как начать.
Но вдруг услышали мы звуки
Нашей сонатины.
Раз-два, капельмейстер в фраке
И оркестр звучит: два - три, четыре - раз.
И сразу стало слышно….”
В.: Молодець, навіть по словам відчувається характер головної теми. До речі, який він є?
У.: Головна тема легка, грайлива, танцювальна, але і досить чітка, ніби дійсно за змахом руки капельмейстера почав грати невеличкий оркестр.
В.: В якій тональності лунає головна тема?
У.: В До мажорі.
В.: Добре. А зараз заграй, будь ласка, головну тему в характері.
( учениця грає)
В.: Молодець, а зараз спробуй з текстом.
( Учениця грає та наспівує)
В.: Дуже добре. А тепер зверни увагу на інтонацію та штрихи в 7 такті, де лігуються по дві четвертні ноти. Треба м'якше грати кінець ліги, як ти знаєш. Це відчувається і по словам тексту, що ти придумал.
( Учениця грає, виправляє інтонаційну похибку).
Учениця: Після маленької зв`язки починається побічна тема. Вона носить ласкавий та ніжний характер.
В.: Все правильно. На це вказує і композиторський термін dolce, що є ніжно. В якій тональності лунає побічна тема?
У.: В Соль мажорі. Там з явився Фа дієз.
В.: Заграй, будь ласка побічну тему.
(У. грає)
В.: І якою темою закінчується експозиція?
У.: Далі - заключна тема. Енергійна, життєрадісна.
В.: Тепер виконай твір спочатку, кожну тему в своєму характері,
якомога виразніше ,щоб усі слухачі відчули характер кожної теми.
Не забувай про рівну гру восьмих акомпанементу в лівій руці, вони лунають на другому плані.
( Учениця виконує сонатину спочатку).
В. Молодець, досить виразно. А що далі?
У.: Далі - розробка. Вона будується на побічній темі. Розробка лірична, наспівна. В першому та другому реченнях композитор підкреслює перші долі. Це створює інтонацію прохання. Суму надає відхилення в мінорний
лад.
В.: Заграй, будь ласка, розробку, як ти ЇЇ відчуваєш.
( Учениця грає).
Наступний розділ називається реприза. Що ти можеш про неї сказати?
У.: Реприза повторює експозицію.
В.: НЕ тільки. В репризі відбувається співставлення головної та побічної тем. В даній сонатині реприза є кульмінаційним місцем всього твору. Це відображено загальним динамічним наростанням. Заграй, будь ласка, сонатину спочатку до кінця, кожну тему в своєму характері.
Штрихи ти виконувала правильно, чітко. Не забувай про інтонування.
( Учениця грає).
В,: Молодець. А зараз ми послухаємо як цю “ Сонатину” грає Кристина Михальченко ( в youtube).
Дома прослухаєш ще раз, проаналізуєш гру дівчини, а на наступному уроці ми поговоримо про це виконання. До речі, придумай текст і до побічної партії. До побачення.
Висновок:
Література:
А.Шмидт-Шкловська “ Про виховання піаністичних навичок”
Б.Милич “Про виховання учня-піаніста”
А.Алексєєв “Методика навчання грі на фортепіано”