Щоб навчити здобувачів освіти, треба не просто передати їм знання і вміння, а вміти викликати в них відповідну активність, пізнавальну чи практичну. Важливим структурним елементом цієї активності є мотивація, в якій виявляється ставлення до навчання. Вдаламотивація Успішний урок. Позитивний результат
Саме тому мотивація на уроках української мови і літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, які спонукають здобувача освіти до діяльності в різних навчальних ситуаціях. Сучасний урок – це ефективне заняття, де активізована розумова діяльність здобувачів освіти, де вчитель постійно вдосконалює відомі методи роботи, шукає засоби, які б сприяли глибокому засвоєнню матеріалу.
Ефективність уроку залежить від:● майстерності педагога;● доступності інформації;● уміння педагога спілкуватися;● активної роботи здобувачів освіти;● організованості та дисциплінованості здобувачів освіти;● емоційності атмосфери;● технічних засобів навчання;● результативності. Мотивація навчальної діяльності – це внутрішнє прагнення здобувати знання, уміння та навики.
Таким чином, я визначила для себе шляхи формування мотивації здобувачів освіти до навчання та підвищення їх навчальних досягнень:1. Щоденна увага до кожного здобувача освіти, визнання його особистості;2. Сприяти формуванню мотивації навчання як необхідного стимулу бажання до навчання;3. Перехід до інноваційних методів навчання, що дають можливість розкрити потенційні можливості кожного здобувачі освіти, повірити у власні сили.4. Вивчення умов, в яких виховується кожна дитина, врахування їх у навчальній діяльності.5. Співпраця з батьками, спільне формування педагогічної культури сім’ї.
Під час організації освітнього процесу використовую різноманітні методи, прийоми, форми роботи, які розвивають позитивну мотивацію до навчання. Починаючи урок, велику увагу приділяю саме основним способам формування мотивації під час навчальної діяльності: - повідомлення теоретичної значущості навчального матеріалу; - практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті; - створення проблемних ситуацій;- створення ситуації успіху; - постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
Використовую прийоми:«Незакінчене речення»Зміст вправи в тому, щоб продовжити речення. В залежності від цілей обирається речення і по колу всі учасники продовжують його. Варіанти речень: «Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …» (якщо завдання зрозуміти емоційний настрій здобувачів освіти) «Сьогодні я очікую від уроку…» (говорять про свої емоції чи про навчальні очікування) «Сьогодні я хочу навчитися …» (навчальні цілі уроку у розумінні здобувачів освіти)
Рефреймінг. Продовжіть думку: «За вікном холодно, зате …» Рефреймінг (у перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі. Тому це добра допомога здобувачам освіти з невисоким рівнем мотивації до навчання. Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань» Побажайте одне одному (ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.
На уроці намагаюся сфокусувати увагу здобувачів освіти на проблемі й викликати інтерес до теми уроку. На цьому етапі використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, такі як: - зіткнення здобувачів освіти із суперечностями;- зіткнення здобувачів освіти з необхідністю вибору потрібної інформації; - спонукання до порівняння, зіставлення фактів, узагальнення; - спонукання до виявлення взаємозв'язків між явищами та фактами. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання технології «Мозкова атака»АЛГОРИТМ ДІЙ 1. Формулювання проблеми, постановка завдань. 2. Висловлювання суджень, ідей учнями (запис на дошці) 3. Загальне обговорення ідей, вибір найкращих та найбільш важливих.
Використовую творчі завдання, наприклад: Синквейн - це один з прийомів активізації пізнавальної активності здобувачів освіти, формування їх розумового та мовленнєвого розвитку. Слово «синквейн» походить від французького слова «п'ять» і означає «вірш, що складається з п'яти рядків». Синквейн - це не звичайний вірш, а вірш, написаний відповідно до певних правил. У кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити в вірші. Творче завдання. Алгоритм складання синквейну1 рядок (тема синквейна) – одне слово ( іменник або займенник). 2 рядок – два слова (частіше – прикметника чи дієприкметника, які описують властивості або ознаки вибраного об'єкту). 3 рядок – три слова ( дієслова або дієприслівники, які описують дії, характерні для об'єкта).4 рядок – чотири слова (фраза, в якій автор висловлює своє особисте ставлення до об'єкта, про який йде мова). 5 рядок – одне слово (завершує вірш одне слово-резюме, яке дає характеристику об'єкту).
Підказка 1. МОТИВАЦІЯ. 2. Яка? ( два слова, прикметники) … 3. Що робить? ( три слова, дієслова) 4. Речення з чотирьох слів…5. Одне слово, підсумок…МОТИВАЦІЯ. НАВЧАННЯ. Цікава, змістовна. Активне, цікаве. Спонукає, змушує, інтригує. Удосконалює, виховує, стимулює. Дає можливість отримати знання. Підвищує рівень загального розвитку. Успіх. Прогрес.