В презентації подається матеріал до уроку на тему "Синоніміка означено-особових і безособових речень", який стане в пригоді на уроках української мови в 11 класі.
Односкладні речення. Означено-особові, безособові речення. Синоніміка означено-особових і безособових речень
Номер слайду 2
Бліц - опитування- Пригадайте, що таке синоніми?- Що називають «синтаксичними синонімами»?- Що таке односкладне речення?- На які групи поділяються односкладні речення?- Як називається речення з головним членом підметом?- Назвіть види односкладних речень з головним членом присудком.- Чим виражений присудок у означено-особових реченнях?- Чим може бути виражений присудок у безособових реченнях?
Номер слайду 3
Пригадай!Означено-особові речення головний член виражає дію, що виконується чи буде ви конуватися певною визначеною особою (чи особами): Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду (А. Малишко) Собори душ своїх бережіть, друзі (О. Гончар) 1 або 2 особа однини чи множини дійсного або наказового способу (я, ти, ми, ви).
Номер слайду 4
Дослідження. Прочитайте і спишіть означено-особові речення. Визначте, якою формою дієслова виражені у них головні члени.1. І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом (Т. Шевченко). 2. Розплющую очі і раптом бачу: у вікнах голубе небо, і віти берез (М. Коцюбинський). 3. Разом ходімо в майбутнє (Леся Українка). 4. І просить вітер у бійця: постій зі мною до кінця (А. Малишко). 5. Сади свій сад, плекай свої надії (Леся Українка).
Номер слайду 5
«Четверте зайве». Визначте «зайве» речення, викресліть його. Відповідь обґрунтуйте. Усоте прославляю буйноту життя (Б.-І. Антонич). Для добрих друзів відчиняю дім і маю серця щиру нагороду (А. Малишко). Гарячий мед ллє сонце. Мрійно. Жарко (В. Коломієць). Тої слави козацької повік не забудем (Т. Шевченко).
Номер слайду 6
Пригадай!Безособові речення головний член присудок позначає дію, процес або стан, що мислиться незалежно від виконавця: Можна знайти в природі півтони, Можна життя спинити на півслові, Але нема в житті напівціни, Але нема в житті напівлюбові.(А. Демиденко)
Номер слайду 7
Головний член безособового речення може виражатися: безособовими дієсловами (явища природи або стан людини): Замело туманами, зарясніло мрякою (В. Симоненко); дієслівними формами на -но, -то: Цілі вулиці викошено огнем-косою (Г. Косинка); словами немає (нема), не було, не буде (додаток у родовому відмінку): На вільну душу ланцюгів нема (В. Симоненко);Головний член безособового речення може виражатися: прислівниками (словами категорії стану): добре, приємно, важко, холодно, тепло, жаль, шкода, слід, треба, можна тощо (часто із звязкою або без неї: На душі було так чисто... (М. Вороний); інфінітивом (неозначеною формою дієслова): Піти, піти без цілі і мети... Вбирати в себе вітер, і простори, і ліс, і лан, і небо прозоре (Ю. Клен).
Номер слайду 8
Дослідження. Спишіть, назвіть безособові речення, визначте, чим виражений присудок.1. Їм обом стало жаль молодого деревця (М. Коцюбинський). 2. Дуже недобре діло брехати ! 3. У першому ряду було добре видно Петрові Брюховецького з гетьманською булавою (П. Куліш). 3. Доводилось вам їхати пізньої весни чи раннього літа по Україні? (Панас Мирний). 4. Спокійно стало в лісі. Спокійно і буденно (О. Кобилянська). 5. Пахне морем і озоном від притихлої землі (М. Рильський). 6. Світає. Край неба палає. 7. Не спалося, - а ніч, як море (Т. Шевченко).
Номер слайду 9
«Четверте зайве»Визначте «зайве» речення, викресліть його. Відповідь обґрунтуйте. За науку цілуйте батькам руки (Нар. творчість). Можна знайти в природі півтони, Можна життя спинити на півслові, Але нема в житті на півціни, Але нема в житті напівлюбові (А. Демиденко). Світає, Господи, світає... (Л. Костенко). Замело туманами, зарясніло мрякою (В. Симоненко).
Номер слайду 10
Синоніміка односкладних речень Траву скошено. Траву скосили. (безособове) (неозначено-особове) Безлюдний, похмурий ліс. Безлюдно, похмуро в лісі. (називне) (безособове) Чомусь не сплю. Мені не спиться. (означено-особове) (безособове)
Номер слайду 11
Потемніло враз. В голові у Соломії розвиднілось. Не хочеться туди. Остапові пощастило. В повітрі стало тепліше. Жаль стало батька. Поблизу чути гомін, а людей не видно.8. Про нашу самодіяльність написана замітка до газети. 9. У суботу був організований збір макулатури та металевого брухту. Творче конструювання. Переробіть безособові речення на особові і навпаки.
Номер слайду 12
Завдання для самоконтролю Як називається тип наведених односкладних речень?Сядемо рядочком. Заведемо розмову…(В. Чумак.)А) означено-особове; б) неозначено-особове.2. Котрі з наведених дієслів вжито в неозначеній формі?Збиткується. 2. Замилуватися. 3. Зглянутися. 4. Згуртуються. А) 1 і 4; б) 2 і 3.3. У котрому рядку подано односкладне узагальнено-особове речення?Поганий жнець ніколи не має доброго серпа. Цінуй в жнива хвилину більше, ніж взимку годину. Коса любить брусок та сала кусок. А) у першому; б) у другому; в) у третьому.
Номер слайду 13
4. Чим виражений присудок у поданому безособовому реченні?Вже на дворі вечоріло. (І. Нечуй-Левицький.)А) безособовим дієсловом; б) дієслівною формою;В) інфінітивом; г) прислівником.5. Доповнити правило, вставляючи пропущені слова. Головний член у називному реченні виражається … у … відмінку. За структурою називні речення бувають … і … .6. Записати чотири безособових дієслова.7. Підкреслити члени речення, у дужках зазначити вид односкладного речення. Славному панові полковнику полтавському щиро зичу здоров’ячка і довгих літ та до столу прохаю. (Ю. Хорунжий.)
Номер слайду 14
8. Замінити наведені безособові речення синонімічними двоскладними. Нам треба працювати колективно. Наше щастя тепер не відняти нікому.9. Дати обґрунтовану відповідь на запитання. Чим виражається головний член у безособових реченнях?Відповідь проілюструвати прикладами.
Номер слайду 15
Домашнє завдання. Опишіть свій день, використовуючи односкладні речення.