Матеріали до уроку "Стилістична норма"

Про матеріал
Для усвідомлення відомостей зі стилістики і формування умінь та навичок велике значення має вдале використання стилістичних вправ, що допомагають учням зрозуміти завдання функціональних стилів, провідні риси й особливості їх вираження на різних рівнях мови (лексики, морфології, синтаксису), оволодіти умінням вживати стилістичні ресурси в своїй мовленнєвій практиці. Матеріал стане у нагоді вчителям української мови, учням, студентам та всім, хто хоче мати практику в опануванні української мови.
Перегляд файлу

Картинки по запросу "бухгалтер картинки"

СТИЛІСТИЧНА  НОРМА

Вправи

 

 

 

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

 

 

1. Поясніть причину порушення стильової стрункості, усуньте помилки, добираючи відповідні для даного стилю мовні засоби.

1. Спеціаліст повинен говорити так, аби його розуміли. 2. Господарство «Перемога» виростило чудесний урожай картоплі. 3. При вирощуванні буряків за новою технологією особливо треба пильнувати за густотою рослин. 4. Праця учнів на заготівлі добрив – солідна підмога хліборобам. 5. Ще одна деталь радує господаря – посіви чисті від бур’янів. 6. Пару слів сказав бригадир. 7. У цьому році в нашому колгоспі примножилось поголів’я великої рогатої худоби. 8. Він їхав з високо задертою головою, жадібно споглядаючи рідні  місця. 9. Такий коротенький зміст нової книги. 10. Солдати князя Ігоря були хоробрими і безстрашними. 11. Повинен сьогодні прийти до вас поговорити про всяку всячину. 12. Зупинились на космодромі. Панувала передстартова тиша. З автомобіля вийшов уже немолодий сивий чолов’яга. 13. А в повітрі лине страшне слово «війна».

 

2. Поставте наголоси, користуючись словником; запам’ятайте особливості наголошення.

Абиде, близький, боги, босий, бюрократія, валовий, везти, верба, вимова, вимога, випадок, виразний, вичерпний, воднораз, впереміж, впродовж, гетьманський, глибоко, господарський, горошина, джинсовий, жалюзі, живемо, забавка, кидати, колесо, навчання, народногосподарський, ненавидіти, оглядач, одинадцять, ознака, олень, отаман, перепис, подруга, позначка, показник, помилка, приятель, п’яниця, рукопис, сердити, сороковий, спина, феномен, центнер.

 

3. Знайдіть слова й вислови, що не відповідають стилістичним і лексичним нормам сучасної літературної мови, виправте помилки.

1. Я рахую, що це питання можна розглянути в слідуючий раз. 2. Мова йшлася про нові технології виробництва. 3. У боротьбі за збільшення ефективності сільськогосподарського виробництва рішучу роль відіграє орендний підряд. 4. Поступили в продаж вироби акціонерського товариства «Снейп». 5. Збори акціонерів проголосили відкритими. 6. Ми виконали поставлені перед нами задачі. 7. Акт було складено у трьох екземплярах. 8. На перший курс вищих учбових закладів приймаються громадяни України, у яких є повна середня освіта. 9. У випадку невиконання умов договору одна із сторін вправі розторгнути його. 10. Ми розробили необхідні міри по поліпшенню умов праці.

 

4. Виправте помилки в словосполученнях. Запам’ятайте правильні сполуки.

Охорона оточуючого середовища, бакалавр по електромеханіці, великий по обсягу, об’єм завдань, по закінченні навчання, по замовленню, ввести в склад комісії, звільнений по наказу директора, у відповідності з наказом, на наступний день, прийняти до відома, по власному бажанню, із-за невчасної виплати, прийти до висновку, по ініціативі студентів, згідно розпорядженню, не дивлячись на умови, оцінка по фізиці, виключати ток, винести подяку, вищий учбовий заклад, більша половина працівників, в залежності від обставин, можна використати в якості зразка, в значній мірі, інспектор по техніці безпеки, сьогодні на повістці ня два важливих питання, датуйте звіт першим жовтням, засідання триватиме півтора години, призначити старостою групи Бойченко Дмитра.

 

5. Виправте помилки в словах і словосполученнях.

Домашній адрес, а іменно, бабушка, барахтатися, баснословний, безграничний, безділля, безнаказаний, безобразний, безсмислиця, безтактний, вдребезгі, взаімний, взамін, виговор, високомірний, возмущатись, возражати, вопіющий, в часності, гололід, гостиниця, добро пожалувати, довіреність, доклад, достовірний, жестокий, забастовка, завірити, закалятися, карп, картавити, кладовка, красочннй, ладья (у шахах), лакомство, лепет, лоскут, любопитний, мужський, наряжений, неудобно, обректи себе, оприділити, соблазняти, соблюдати, спорчений, тащити, трезвий, тщатєльний, убаюкати, уступити місце, сили уходять, уютний, хлопати, хлопчатобумажний.

6. Визначте, які слова в реченнях і чому вжито недоречно. Виправте речення.

  1.          Вибачаюсь. Котра зараз година? 2. Збори відбудуться 25 травня в 2-й годині. 3. Було рівно дев’ять годин ранку. 4. Я згоден прийняти участь у конкурсі. 5. Скільки тепер годин? 6. У котрій годині відходить поїзд? 7. «Марійці треба лічити очі», – сказав лікар і пожав мені руку. 8. З формуліровки питання видно, що розприділення доручень тут здійснюється неправильно. 9. Діти хотять знати, чи в цьому краї літом дуже пече сонце. 10. Припиніть говоріння! 11. Ви сходите на слідуючій зупинці? 12. Чому водій не об’являє зупинку? 13. Він погано відноситься до своїх колег і йому не слід доручати цього завдання. 14. – Хто крайній? – запитала Марійка чергу. 15. Чому ти не відказуєш мені, коли я до тебе звертаюсь? 6. Оксана, ти вже прочитала цю книжку? 17. Учні безмежно люблять і вірять своєму класному керівникові. 18. Гість щиро подякував господарів. 19. Шевченко писав, що я «ходив, та плакав, та людей гукав, щоб добру навчити». 20. Олена була відсутня із-за хвороби. 21. Читаючи збірку І. Драча «Лист до калини», мені дуже сподобались поезії«Балада про соняшник», «Барвінок», «Просто вода». 22. Як відомо, що народні традиції, звичаї мають велике значення для виховання дітей.

 

7. Знайдіть випадки немилозвучності. Поясніть причину порушення правил евфоніки. Зробіть необхідні виправлення.

1. Важливим вважаю виховання справжнього лідера. 2. У старенькій й сумній хатинці жила колись сім’я Оживана. 3. Стінгазета активно пропагує пропозиції ради і заходи адміністрації щодо поліпшення умов праці. 4. Мати посміхнулась своєму молодому помічнику. 5. Оголошення. Запрошення на читацьку конференцію у старост груп. 6. Над степом мчав весняний вітер. 7. Рекомендація до докторантури підписана. 8. З-під його пера ще в шкільні роки виходили довершені вірші. 9. Заяву директору педінституту професору Черненку Петру Сидоровичу треба було подати на початку березня.

 

8. Знайдіть зайві слова й вилучіть їх, перебудувавши, де потрібно, речення.

1. У палаючому будинку було чути крик людських голосів. 2. Багато років тому назад жив насвіті мірошник Панько. 3. Він тут перебував понад два роки й знову повернувся назад на Україну. 4. Його успіхи – наслідок величезної повсякденної допомоги з боку колективу. 5. У човні сиділи, позвішувавши ноги вниз, два кирпаті хлопчики. 6. Уперше ми познайомилися в Одеському таборі відпочинку «Хвиля». 7. Сьогодні передбачається +4° тепла. 8. З маленького малечку треба вчити дітей добре ставитись до тварин, звірят. 9. Автор дає переконливе вмотивування вчинків героїв твору. 11. Вона йде попереду, а маленькі ведмежата йдуть за нею позаду. 12. Таке ж аналогічне питання ставилося й на обласній конференції. 13. Місяць березень був теплий. 14. Це дуже здібний і перспективний на майбутнє шахіст. 15. Важкі повіки піднялись доверху, і вона побачила світ. 16. Під час погідної години косовиця була у повному розпалі.

 

9. Виправте речення, усунувши різнохарактерні помилки.

1. Він залишив у нас гарне враження. 2. Сьогодні столиця Франції – Париж – набув свого звичного вигляду. 3. Бігом убіг до пекарні Філіппов. 4. Людина в чеченському народному фольклорі ототожнюється з одиноким вовком. 5. Число звинувачуваних зросло з чотирьох до восьми осіб. 6. Калюжний не раз ловив сусідніх курчат у своєму городі. 7. Програма комп’ютера поки що не може відрізняти відмінювання українських іменників за відмінками. 8. Початок о 19 годині вечора. 9. Ліфт зберігає здоров’я. Бережіть його. 10. Пошуки також закінчилися абсолютно безрезультатно. 11. Олена погодилася жити в Насті, доки не повернеться її чоловік. 12. Пропрацював п’ять років, не отримуючи за це ні копійки грошей. 13. Після її народження на світ Масяню назвали обличчям російського інтернету. 14. На мою власну думку, експозиція не викликала підвищеної цікавості. 15. Нам потрібно порядка двох років. 16. Суддя піднімає руки, фіксуючи про те, що матч закінчився. 17. Ужитими заходами порушник кордону був затриманий. 18. У протоколах зазначається зміст доповіді, співдоповіді, запитань та відповідей, поставлених доповідачу. 19. Удень температура повітря прогрівається до 14 градусів. 20. Узагальнивши ці факти воєдино, автор погрішив проти точності.

 

10. Виправте неправильні вживання слів.

1. Застосування ТЗН змусило учнів більш активніше працювати. 2. Не дивлячись на поразкуНімеччини у війні, Франція розглядала її як потенціального супротивника. 3. Це сталося у тисячу дев’ятсот сорок п’ятому році. 4. 3 двісті семи учнів відмінників п’ятдесят. 5. 3 таких відомостів мало що зрозуміло. 6. Він не обмовився ні жодним словом. 7. Майже щодня пилососю кімнату. 8. Щоб був солодкий чай, ложу дві ложки цукру. 9. Клуб відвідують більш трьохсот дітей. 10. У результаті діти стали більш суворіше, уважніше ставитись до написання творів.

docx
Додано
21 листопада 2022
Переглядів
1121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку