Процес формування навички швидкого та правильного
читання в початковій школі буде ефективнішим тоді, коли він грунтується на системі спеціально підібраних вправ, що сприяють усвідомленому сприйняттю тексту, а також за умови їх систематичного та послідовного використання на уроках читання, в позакласній роботі. Свою діяльність спрямовую на створення системи сприятливо-стимулюючих умов щодо формування навички швидкого читання молодших школярів. Вона охоплює роботу на уроках читання, самоосвіту учнів та залучення батьків до навчально-виховного процесу. Об'єктом мого дослідження
є процес формування навичок читання, а предметом
дослідження – процес удосконалення навички швидкочитання.
* Провідна наукова ідея досвіду Процес формування навички швидкого та правильного читання в початковій школі буде ефективнішим тоді, коли він грунтується на системі спеціально підібраних вправ, що сприяють усвідомленому сприйняттю тексту, а також за умови їх систематичного та послідовного використання на уроках читання, в позакласній роботі. Свою діяльність спрямовую на створення системи сприятливо-стимулюючих умов щодо формування навички швидкого читання молодших школярів. Вона охоплює роботу на уроках читання, самоосвіту учнів та залучення батьків до навчально-виховного процесу. Об’єктом мого дослідження є процес формування навичок читання, а предметом дослідження – процес удосконалення навички швидкочитання.
* Завдання досвіду: - формувати мовленнєві вміння; - розвивати інтерес до читання; - розширювати коло читання молодшого школяра; - розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, творчі здібності; - пробуджувати інтерес до читання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним; забезпечити повноцінне сприйняття художніх і навчально-пізнавальних текстів в їх специфіці; - навчити працювати з навчальною і дитячою книгою; - виховувати національну самосвідомість, духовність.
* Актуальність досвіду Даний досвід є цілком актуальним, оскільки передбачає реалізацію компетентнісного підходу до навчання учнів читанню в початковій школі, зокрема формування вмінь і навичок швидкісного та виразного читання, розуміння тексту, розвиток пізнавального інтересу, мотивації до навчання, виховання любові до книги в молодшому шкільному віці. Вирішення цієї проблеми неможливе без майстерності, якою має володіти педагог, щоб не тільки підтримувати інтерес дитини до читання, але й розвивати його на кожному уроці.
* Ключові моменти моєї роботи такі: Опрацювання матеріалу повинно спиратися на природне бажання дитини гратися, фантазувати, придумувати, діяти. Духовне життя дитини повноцінне тільки тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. „ Без них вона – засушена квітка ” , - говорив В.О.Сухомлинський. Використання в роботі розроблених науковцями і практичними педагогами методики удосконалення навички читання. Методика професора І.Т.Федоренка, яка дає змогу виробити чіткість вимови, розвивати артикуляційний апарат, швидкість і точність сприймання (зорові і слухові диктанти); Методика багаторазового перечитування тексту; Методика Кушніра ( текст начитується на магнітофон, діти читають мовчки за читаючим ); Методика І.Г.Пальченка. (пропонує слухання читання вчителя, читання за ведучим, читання в парі, з пришвидшенням темпу, переказ з опорою на текст, читання з переходом на невідомий уривок). Методика В.Едігея (робота з деформованими словами).
* Удосконалювати навичку читання допомагають різноманітні вправи і завдання, які спрямовані на: Розвиток мовного апарату; Розвиток правильності вимови, читання; безпомилкове сприйняття слів,речень, тексту; розвиток догадки (антиципації) на різних рівнях; розвиток швидкості при читанні вголос і мовчки; розвиток уваги та пам’яті в процесі сприйняття.
Вправи для розвитку артикуляції і дихання - Розтягування губ широко, складання їх у трубочку. -"Злизування варення" (вгору по губах і вниз широким язиком). -"Чищення зубів" (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців). -"Коники" (цокання). -"Маятник" (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої). -"Закриті ворота" (просунути язик крізь стиснуті зуби).
* Чистомовки для фонетичної зарядки Лі – лі – лі – відлетіли журавлі, Ли – ли –ли – дні осінні пройшли. Ло – ло – ло – вже все снігом замело, Ни – ни – ни – будем ждати ми весни. Са-са-са - укусила ніс оса. Су-су-су - заплету тобі косу. Си-си-си - води мені принеси. Сі-сі-сі - вся травичка у росі.
Робота з таблицями Шульте Квадрат розміром 10 х 10 чи 20 х 20 ділять на 25 клітинок, у кожну з яких довільно вписують числа від 1 до 25. Завдання полягає в тому, щоб за короткий час (25-30 с) прочитати числа в послідовності натурального ряду, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки. Вправа виконується стоячи, учні рахують мовчки, вказуючи олівцем на числа. *
Вправи на розуміння значення слова(класифікацію, добір слова, певних ознак, виділення в групи): Гра "Знайди пару ”: синонімічні пари; антонімічні пари; іменник + прикметник, іменник + дієслово. 2. Знайди слова – родичі ( осика, підосичник, осичняк, дощ, дощить, дошка, бук, буква, буквар ). Читання слів з однаковим коренем. Читання слів з однаковими закінченнями. Читання слів з однаковими префіксами. Із букв слова утвори нові слова ( пролісок – ліс, лісок, сік, просо, лосі…). *
* Вправи на розвиток пам’яті, логічного мислення та передбачення Гра "Хто або що?” Рідна, лагідна, найдорожча – хто ? ( матуся ) Гра "Точно і швидко”: Гавкає – собака; нявчить -… Назви якомога більше слів: Росте – дитина, квітка, дерево… Посміхається –… Робота з фразеологічними зворотами: Душа в душу - пообіцяти Падати з ніг - втомитися
Вправи для розвитку уваги Уважно розглядати плями, хмари на небі, прагнучи уявити предмети, які вони нагадують. Спостерігати за близьким предметом, уявляючи, що він знаходиться на великій відстані. Розслабитись, уважно дивитися на будь-яку точку, думати лише про неї. Якщо відволіклися - почати вправу спочатку. Протягом 1-5 хвилин спостерігати за будь-яким предметом, намагаючись знайти нові деталі. В уяві комбінувати різноманітне розташування предметів один відносно одного. Переключати увагу з віддалених предметів на близькі. *
Вправи для удосконалення навички мовчазного читання «Буксир» «Ніч і день» Діти мовчки читають текст. Під час команди учителя «день» – читають, а «ніч» – заплющують очі. «Віконце» З картону вирізається «віконце» розміром 14х7 см. Читаючи текст, це «віконце» накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз «віконце» збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у «віконці», треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю. *
Різновиди читання вголос Читання в парі Читання «Вовк та Заєць» Читання «Причеп» Читання «Драбинка» Учні читають парами по рядах. Спочатку вгору, а потім повертаються назад. Читання «Бджілка» Учні читають – гудуть, як бджоли. Можливі різні варіанти: колективно, в парах, по рядах. Читання «Засічка - кидок» При слові «кидок» діти починають читати. Коли пролунає «засічка» - школярі зупиняються, помічаючи олівцем *
Ігри для удосконалення швидкості читання «Хто складе швидше?» Учні одержують картки зі словами і буквами, з яких складають слова. М'я, та, пір', я, здо, ро, в'я, в'ю, нок, зі, б'ю. «Перестав букви, щоб утворилося нове слово» Осел – село, лісок – сокіл, курча – ручка. «Слово заблукало» Знайти зайве слово. 1) Карась, сом, в'юн, борсук, окунь, краснопірка. 2) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка. Читання рядків із прикритою верхньою половиною *
Пам’ятка Учись читати швидко та правильно 1. Слідкуй,щоб очі рухалися по рядкові . 2. Намагайся не повертатися до читання прочитаного слова, якщо зрозумів його. 3. Під час читання будь уважним до кожного слова. 4. Намагайся зрозуміти про що читаєш.. 5. Читай кожного дня вголос і “про себе”. *