Громова Ніна Миколаївнавчитель української мови та літератури Грушинської філії(гімназії) Первомайського ліцею №3 «Успіх» Первомайської міської ради Харківської області
Номер слайду 2
Складне речення, його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком. Тема уроку
Номер слайду 3
Учень (учениця): Знаннєва складовазнає види складних речень;Діяльнісна складоварозрізняє прості та складні речення, розпізнає складні речення із сурядним і підрядним зв’язком;визначає види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби зв’язку між частинами речення у складному, кількість граматичних основ у ньому;складає складні речення. Ціннісна складоваоцінює виражальні можливості складносурядних речень та синонімічних до них конструкцій;усвідомлює потребу в читанні, проекціює прочитане на життєві ситуації. Очікувані результати
Номер слайду 4
Розділ мовознавства, що вивчає граматичну будову словосполучення, речення, …Граматична основа - це…Речення, яке має одну граматичну основу, …Речення, яке має дві або більше граматичних основ, тобто складається з двох або більше простих речень, …Службова частина мови, яка вживається для поєднання членів речення, частин складного речення і окремих речень у тексті, …Сполучники бувають: … та … . Актуалізація раніше набутих компетентностей Мозковий штурм
Номер слайду 5
Актуалізація раніше набутих компетентностей І варіант. Запишіть групи сполучників сурядності та підрядності в окремі колонки ІІ варіант. Випишіть окремо сполучники сурядності та підрядностіДля створення хмаринок слів використано ресурс https://tagul.com
Номер слайду 6
Перевірмо!
Номер слайду 7
Мовне дослідження. Сполучникові речення. У саду достигли черешні, а на городі червоніють полуниці. [ ], ↔а [ ]Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти [ ], бо ()Безсполучникові речення. У саду достигли черешні, на городі червоніють полуниці. [ ], [ ]Поет не боїться від ворога смерті, вільная пісня не може умерти[ ], [ ]
Номер слайду 8
Зробімо висновки, спираючись на схему
Номер слайду 9
Види та засоби зв’язку в складних реченнях
Номер слайду 10
Установіть відповідність1. Просте речення2. Складносурядне речення3. Складнопідрядне речення4. Безсполучникове речення. А. Ми працю любимо, що в творчість перейшла (М. Рильський). Б. Дружба має різні прояви, але закон у неї один – вірність (М. Коцюбинський). В. Я спішу тую мову співучу скоріше почуть і до слів барвінкових припасти душею щасливо (Т. Шевченко). І знову осінь я зустрів в просторах жовтня зимно-синіх, під лютим батогом вітрів летить отара хмар осінніх (Є. Маланюк).
Номер слайду 11
З простих речень утворіть різні види складних речень: Зненацька суцільну темряву розітнуло яскраве світло. На стіні таємничої кімнати спалахнув велетенський екран. Пробігли дні у розовому димі. Засохли весни. Відшуміли зливи. Така краса, висока і нетлінна. Хочеться спинитись і з Богом говорити. Творче моделювання
Номер слайду 12
Складіть речення про важливість читання для людини за схемами:[ ], що (…).[ ], однак [ ].[ ], [ ].[ ], але[ ]. Якщо хочете дізнатися про 7 причин, чому так важливо для людини читати, перейдіть за посиланням: https://mizky.com/article/150/benefits-reading. Творча майстерня
Номер слайду 13
Українська мова 5-9 Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи». Г. Т. Шелехова, М.І. Пентилюк, В.І. Новосьолова та ін. 2017 https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi-pidruchniki-ta-navchalno-metodichni-posibniki-rekomendovani-mon Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова, Підручник для 9класу, Київ, «Генеза», 2017 Для створення хмаринок слів використано ресурс https://tagul.com Використана література