Презентація "Складне речення з різними видами зв'язку (за творами Т.Шевченка)"

Про матеріал

Мета: сформувати поняття про складне речення з різними видами сполучникового та безсполучникового зв'язку; навчити ліцеїстів визначати основні ознаки складних конструкцій. їх структуру; формувати вміння визначати вид таких речень; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, уміння працювати самостійно та в малих групах; виховувати розуміння величі Кобзаря та його ролі у розвитку нашого народу та країни.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Складне речення з різними видами сполучникового та безсполучникового зв’язку (за творами Т. Шевченка)

Номер слайду 2

Номер слайду 3

1. Актуалізація опорних знань учнів (укажіть вид складного речення).1. “Шевченко - це той, хто живе в кожному з нас” (О. Гончар).2. Не вмирає душа наша, не вмирає воля (“Кавказ”).3. І на оновленій землі врага не буде, супостата,А буде син, і буде мати,І будуть люде на землі (“І Архімед, і Галілей”).

Номер слайду 4

2. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу. Складне речення з різними видами зв’язку поєднує частини із сполучниковим (сурядним і/або підрядним) і безсполучниковим зв'язком, наприклад:

Номер слайду 5

“коли б мені прийшлося одним словом схарактеризувати поезію Шевченка,то я сказав би: се поезія бажання життя“ (І. Франко).

Номер слайду 6

“коли б мені прийшлося одним словом схарактеризувати поезію Шевченка,то я сказав би: се поезія бажання життя“ (І. Франко). За якої умови? (Коли), [ ] : [ ]. Складне речення з підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Номер слайду 7

Номер слайду 8

з сурядним і підрядним СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУБлагав старий, А Марко аж плакав, Щоб була вона за матір. “Наймичка”

Номер слайду 9

з сурядним і підрядним СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУБлагав старий, А Марко аж плакав, Щоб була вона за матір. “Наймичка” з якою метою? [ ],a [ ] , (щоб ).

Номер слайду 10

з сурядним і безсполучниковим зв'язком СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУТече вода в синє море,Та не витікає,Шука козак свою долю,А долі немає. “Думка”

Номер слайду 11

з сурядним і безсполучниковим зв'язком СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУТече вода в синє море,Та не витікає,Шука козак свою долю,А долі немає. “Думка”[ ],[ ], a [ ] .

Номер слайду 12

з підрядним і безсполучниковим зв'язком СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУБудеш,батьку,панувати,Поки живуть люди;Поки сонце з неба сяє,Тебе не забудуть!“На вічну пам’ять Котляревському”

Номер слайду 13

з підрядним і безсполучниковим зв'язком СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУБудеш,батьку,панувати,Поки живуть люди;Поки сонце з неба сяє,Тебе не забудуть!“На вічну пам’ять Котляревському” доки? доки? [ ], (поки); (поки) ,[ ]!

Номер слайду 14

.з сурядним, підрядним і безсполучниковим зв'язком. Великий поет поставив на сторожі нашого існування своє слово, яке не дало нам зникнути безслідно; саме “Кобзар” повинен стати настільною книгою для кожного, а ми всі маємо вчитися у Тараса любові до України, поваги до самих себе і до інших народів. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ

Номер слайду 15

.з сурядним, підрядним і безсполучниковим зв'язком. Великий поет поставив на сторожі нашого існування своє слово, яке не дало нам зникнути безслідно; саме “Кобзар” повинен стати настільною книгою для кожного, а ми всі маємо вчитися у Тараса любові до України, поваги до самих себе і до інших народів. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ’ЯЗКУ [ ],(яке);[ ],a [ ].

Номер слайду 16

3.1. Виконання завдань (запишіть речення, підкресліть граматичні основи, побудуйте структурні схеми та вкажіть види зв’язку)Нема на світі України,немає другого Дніпра;А ви претеся на чужину шукати доброго добра, добра святого. “І мертвим, і живим, і ненарожденним,,,”

Номер слайду 17

Нема на світі України,немає другого Дніпра;А ви претеся на чужину шукати доброго добра, добра святого. “І мертвим, і живим, і ненарожденним,,,” Cкладне речення з різними видами зв'язку ( із безсполучниковим та сурядним), складається з трьох частин: перша і друга з’єднані інтонаційно, а друга і третя - інтонаційно та сурядним сполучником а. [ ],[ ];а [ ].

Номер слайду 18

Угадала мати: Мар’яна-дитина. Не знає, як треба на сім світі жить.“Мар’яна-черниця”

Номер слайду 19

Угадала мати: Мар’яна-дитина. Не знає, як треба на сім світі жить.“Мар’яна-черниця”Складне речення з різними видами зв'язку (безсполучниковим та підрядним), складається із 3 частин: 1 і 2 частини поєднана безсполучниковим зв'язком та інтонаційно; 3 та 4 частини – інтонаційно та сполучником підрядності як.[ ]: [ ], (як). Що?

Номер слайду 20

3.2. Робота в малих групах. Запишіть речення, визначте граматичні основи, укажіть види зв’язку та побудуйте структурні схеми.1. Оті ляхи, що там лежать,І Оксану вкрали,А титаря на цвинтаріВчора поховали. («Гайдамаки. Гупалівщина») 2. Не сон-трава на могиліВночі розцвітає,То дівчина заручена. Калину саджає,І сльозами поливає,І господа просить,Щоб послав він дощі вночіІ дрібнії роси. («Чого ти ходиш на могилу?..»)

Номер слайду 21

Робота в малих групах. Запишіть речення, визначте граматичні основи, укажіть види зв’язку та побудуйте структурні схеми.3. Та не дуріть Бога,Бо в день радості над вами. Розпадеться караІ повіє огонь новий. З Холодного Яру. («Холодний яр»)4. Пливуть собі, а з-за хвиліСонце хвилю червонить;Перед ними море миле. Гомонить і клекотить. («Гамалія»)5. В яру криниця завалилась,Верба усохла, похилилась,І стежечка, де ти ходила,Колючим терном поросла. («Не кидай матері! “)

Номер слайду 22

Тестові завдання

Номер слайду 23

1. Із скількох частин складається речення?А-3, Б-4, В-5, Г-6. Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.“Причинна”

Номер слайду 24

1. Із скількох частин складається речення?А-3, Б-4, В-5, Г-6. Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.“Причинна”1. В

Номер слайду 25

2. Яка схема відповідає структурі речення. А- [ ],(де );[ ];[ ]; [ ]. Б- [ ],[де ];[ ];[ ]; [ ]. В- [ ], ( де );[ ];( ) ;[ ]. Г- [ ]; [ ]; [ ]. Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.(“Причинна”)

Номер слайду 26

2. Яка схема відповідає структурі речення. А- [ ],(де );[ ];[ ]; [ ]. Б- [ ],[де ];[ ];[ ]; [ ]. В- [ ], ( де );[ ];( ) ;[ ]. Г- [ ]; [ ]; [ ]. Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.(“Причинна”)2. А

Номер слайду 27

3. Речення Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.є складним з. А- сурядним і підрядним зв’язком;Б- сурядним і безсполучниковим зв’ язком; В- безсполучниковим;Г- підрядним і безсполучниковим зв’ язком.

Номер слайду 28

3. Г3. Речення Чорніє гай над водою, Де ляхи ходили; Засиніли понад Дніпром Високі могили; Пішов шелест по діброві; Шепчуть густі лози.є складним з. А- сурядним і підрядним зв’язком;Б- сурядним і безсполучниковим зв’ язком; В- безсполучниковим;Г- підрядним і безсполучниковим зв’ язком.

Номер слайду 29

4. У реченні кому треба ставити на місці всіх цифр ,ОКРІМА-1; Б-2; В-3. Пишається калинонька(1) Явір молодіє(2) А кругом їх верболози(3) Й лози зеленіють. “Тече вода з-під явора…”

Номер слайду 30

4. У реченні кому треба ставити на місці всіх цифр ,ОКРІМА-1; Б-2; В-3. Пишається калинонька(1) Явір молодіє(2) А кругом їх верболози(3) Й лози зеленіють. “Тече вода з-під явора…”4. В

Номер слайду 31

5. Із скількох частин складається речення?А-2, Б-3, В-4, Г-5. Пишається калинонька,Явір молодіє,А кругом їх верболози Й лози зеленіють.“Тече вода з-під явора…”

Номер слайду 32

5. Із скількох частин складається речення?А-2, Б-3, В-4, Г-5. Пишається калинонька,Явір молодіє,А кругом їх верболози Й лози зеленіють.“Тече вода з-під явора…”5. Б

Номер слайду 33

6. Речення Пишається калинонька, Явір молодіє, А кругом їх верболози Й лози зеленіють. “Тече вода з-під явора…”є складним з. А- сурядним і підрядним зв’язком;Б- сурядним і безсполучниковим зв’ язком; В- безсполучниковим;Г- підрядним і безсполучниковим зв’ язком.

Номер слайду 34

6. Речення Пишається калинонька, Явір молодіє, А кругом їх верболози Й лози зеленіють. “Тече вода з-під явора…”є складним з. А- сурядним і підрядним зв’язком;Б- сурядним і безсполучниковим зв’ язком; В- безсполучниковим;Г- підрядним і безсполучниковим зв’ язком.6. Б

Номер слайду 35

7. Поєднай відповідності1. Складносурядне 2. Складнопідрядне3. Безсполучникове4. Складне з різн.вид.зв’язку А- Якби ви вчились так, як треба, То й мудрость би була своя. Б- Защебетав соловейко- Пішла луна гаєм. В- В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. Г- Он глянь,у тім раї,що ти покидаєш, Латану свитину з каліки знімають… Д- Єсть на світі доля, А хто її знає?

Номер слайду 36

7. Поєднай відповідності1. Складносурядне 2. Складнопідрядне3. Безсполучникове4. Складне з різн.вид.зв’язку А- Якби ви вчились так, як треба, То й мудрость би була своя. Б- Защебетав соловейко- Пішла луна гаєм. В- В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. Г- Он глянь,у тім раї,що ти покидаєш, Латану свитину з каліки знімають… Д- Єсть на світі доля, А хто її знає?1- Д 2-А 3-Б 4-Г

Номер слайду 37

Домашнє завдання: Опрацювати п.32;Високий рівень: виписати з творів Т. Шевченка 4-5 складних речень з різними видами зв’язку. Середній та достатній рівень: https://wordwall.net/uk/resource/13569266

pptx
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
2474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку