Апостроф перед я, ю, є, ї ставлять: 1. Після губних приголосних (б, п, в, м, ф): п’ять, м’ясо, В’ячеслав Важливо: апостроф не ставлять, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях, але: верб’я, торф’яний, черв’як. Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф вживають, як і в словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.
Номер слайду 3
2. Після р: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї. Важливо: апостроф не ставлять, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк.
Номер слайду 4
3. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити. Важливо: після префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і, е, а, о, у апостроф не пишемо: безіменний, загітувати, зекономити, зокрема, зуміти
Номер слайду 5
Номер слайду 6
Апостроф у словах іншомовного походження1. Апостроф у словах іншомовного походження та похідних від них вживають перед я, ю, є, ї:а) Після приголосних б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, р: б’єф, комп’ютер, п’єдестал, інтерв’юб) Після кінцевого приголосного в префіксах: ад’юнкт, ін’єкція2. Апостроф не ставлять:а) Перед йо: курйоз, серйозний.б) Коли я, ю позначають пом’якшення попереднього приголосного перед а, у: бязь; бюджет,
Номер слайду 7
Номер слайду 8
До кожного слова підібрати антонім. Пояснити правила вживання чи невживання апострофа. Буденний – (святковий). Важливо – (дріб’язково). Блискучий – (тьмяний). Розділяти – (з’єднувати). Згуртовувати – (роз’єднувати). Зникнути – (з’явитися). Зав’язати – (розв’язати). Твердий – (м’який). Додатній – (від’ємний). Від’їжджати – (під’їжджати).
Номер слайду 9
М’який знак пишемо:1. Після зубних звуків - д, т, з, с, ц, л, н, дз - якщо вони звучать м’яко: суть, тінь.2. Після м’яких приголосних перед О: льон, трьох.3. У суфіксах - еньк, ськ-, есеньк- та ін. - український, голівонька.4. Після -л- перед м’яким приголосним: учительський.5. У дієслівних формах наказового способу: стань, сядь.6. Р.в. іменників: пісень.7. У дієслівних формах 3 особи однини-множини дійсного способу: стоїть, біжить.
Номер слайду 10
Номер слайду 11
М’який знак не пишемо1. Після губних і шиплячих: кров, дощ.2. Після -р- у кінці складу: кобзар (виняток - Горький)3. Між приголосними: радість.4. Після -н- перед -ж,ч,ш-: : тонший, менший.
Домашнє завдання. Доберіть і запишіть до поданих слів такі споріднені, в яких вживався б апостроф. Двір, хлопець, дерево, соловей, камінь, солома, трава, єднати, язик, їздити, явитися. З трьома словами складіть речення і зробіть синтаксичний розбір