Урок з української мови у 6 класі :" “Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником”

Про матеріал
Урок допоможе пояснити учням поняття про фразеологізми,їхнє лексичне значення та роль фразеологізмів в реченні;ознайомити учнів з фразеологічним словником,а також вмінням правильно добирати відповідний фразеологізм в реченні; розвивати логічне та образне мислення,увагу,памʼять, відчуття слова; удосконалювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

                                                                   

 

 

 

Урок  з української мови

6 клас

на тему:

“Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель

української мови

та  літератури

Борисюк О.В.

 

 

 

 

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником.

Мета : - пояснити учням поняття про фразеологізми,їхнє лексичне значення  та роль фразеологізмів в реченні;

            -  ознайомити учнів з фразеологічним словником,а також вмінням правильно добирати відповідний фразеологізм в реченні.

  • розвивати логічне  та образне мислення,увагу,памʼять, відчуття слова;
  • удосконалювати й збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: Ілюстрований фразеологічний словник для дітей.-Харків:Чайка,2013.

                                                 Хід уроку

Ӏ Організаційний момент.

1.1. метод  “Щасливе привітання”

( Вчитель звертається до дитини,яка сидить за першої партою,вітається з нею та бажає вдало провести час,або отримати хорошу оцінку,зрозуміти матеріал уроку. Учень відповідно звертається до свого сусіда по парті,і таким чином “струмочком” діти звертаються одне до одного. Остання дитина вітається з вчителем. Цей метод допоможе налаштувати на позитив увесь клас)

 

ӀӀ Перевірка домашнього завдання.

 

ӀӀӀ Актуалізація опорних знань.

3.1. Гра “Доповни речення”

-  Лексикологія-це розділ мовознавства,який вивчає...

-  Стилістично-забарвлені слова вживають....

- Архаїзм-це...

- Слова,які використовують лише на певній місцевості  це....

- Власнеураїнські-це слова,які характерні...

- Історизмами називають...

- Професійні -  ті слова,які...

- Лексика-це сукупність...

 

ІV Оголошення теми і мети уроку.

4.1. Слово вчителя

  На сьогоднішньому уроці ми з вами розпочнемо вивчати новий розділ мовознавства “Фразеологія”.  Сподіваюсь,нова тема вам сподобається,адже завдяки фразеологізмам речення стають яскравими та цікавими.

    Отож,беремося за діло!

 

Вправа 1(усно)

Порівняйте :

Оксана від ранку,як муха в окропі.

Оксана від ранку заклопотана.

Олеся почувала себе  на сьомому небі,адже попереду був цілий місяць омріяної відпустки.

Олеся почувалась щасливою,адже попереду був цілий місяць омріяної відпустки.

 

V. Виконання вправ на засвоєння нових знань

 

  Вправа 2(усно)

Поясни  лексичне значення фразеологізмів,поміркуй в яких мовленнєвих ситуаціях скористуєшся ними.

- Витати  в хмарах (мріяти);

- Висіти на волоску(перебувати в небезпечній ситуації);

- Вийти сухим з води (будучи винним,уміло уникати покарання);;

- Гонитися за двома зайцями(намагання займатися одночасно двома справами);

- Накивати пʼятами(утекти);

- Робити з мухи слона (перебільшувати);

- Зарубати на носі(добре,надовго запамʼятати);

- Грати на нервах(навмисно когось дратувати);

- На свою голову(на шкоду собі);

- Ні риба,ні мʼясо( про безхарактерну людину).

 

Вправа 3(письмово)

Прослухайте речення,випишіть фразеологізми.

1. Знайте найголовніше: “ Не святі горшки ліплять”.( Остап Вишня); 2.Мисливцеві,що йому вперше в житті доводилося їхати чи йти полювати вовка,раз і назавжди слід обовʼязково запамʼятати стару нашу народну приповідку: “Не бійсь вовка,- сідай у хату”.( Остап Вишня); 3.Та йому до Степця,як до неба рачки! (Н.Гуменюк);

4.Враз холодні слизькі мурашки потягли мою душу по спині вниз,у пʼяти. (В. Нестайко); 5. Вона все ходить,з уст ні пари. ( Т.Шевченко)

 

 Вправа 4(усно) Гра “Продовж фразеологізм”

-Будувати повітряні.....(замки),сім пʼятниць....(на тиждень),народитися в....(сорочці),прикусити...(язика),підливати масла...(в вогонь),відкрити...(Америку),не в своїй...(тарілці),ведмідь на....(вухо) наступив,липнути,як...(бджоли) на мед,міцний...(горішок),вовк в....(овечій) шкірі.

 

VІ Закріплення  вивченого малеріалу.

 

Вправа 5 (письмово)

Уважно прогляньте уривок з фільму “Тореадори з Васюківки” і випишіть до зошитів фразеологізми,які  ви почуєте.

Джерело: https://youtu.be/wLrpBJWJLhI  (до 8 хв)

(снігу взимку невипросиш, сільрада непрацює (у значенні голова неварить),дурний,як сало без хліба, велике цабе,у носі засвербіло)

 

 

V. Підсумок уроку

5.1.«Релаксація»

Упізнайте фразеологізм за малюнком.

 

 

 

 

 

 

    

 

 

Біла ворона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Глуха тетеря

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як з гуся вода

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тягнути кота за хвіст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Крокодилячі сльози.

 

VІ. Оцінювання

 

VӀІ. Домашнє завдання.

Намалювати ілюстрацію  до будь-якого фразеологізму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 листопада 2021
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку