умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін;насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість. Фізичний шкільний булінг Психологічний шкільний булінг Шкільний булінг можна розділити на такі основні форми:
Психологічний шкільний булінг: залякуванняобразливі жести або дії вербальний булінг де знаряддям служить слово (образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, поширення образливих чуток і т.д.) використання агресивної мови тіла і інтонацій голосу для того, щоб змусити жертву здійснювати або не здійснювати що-небудь.
Існують певні ознаки , за якими можна розпізнати булінг : когось затискають в кутку приміщення ;коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку);один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції);весь клас сміється над одним і тим же учнем;прізвиська дуже образливі;по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі;молодші школярі бояться зайти в туалет;школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи .
Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають: Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату ,тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків. Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).
Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію. Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти). Хвороби: епілепсія, заікання, енурез, дислалія (порушення мови), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання). Низький інтелект і труднощі в навчанні.
Типові риси учнів, схильнихдо проявів насильства:вони відчувають сильну потребу пануватий підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють;вони часто зухвалі та агресивні в ставленнідо дорослих (передусім батьків і вчителів);вони не виявляють співчуття до своїх жертв;якщо це хлопчики, вони зазвичай фізичносильніші за інших.
Діти, що стали жертвами булінгу, проявляють наступні особливості поведінки: прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи; бояться самі йти до школи і зі школи, просять проводити їх на уроки, спізнюються; поведінка і темперамент змінюються; явні симптоми страху, що полягають у порушеннях сну і апетиту, нічному крику, нервовому тику, відлюдькуватості і замкненості;
Технологія реагування на виявлені або встановлені факти булінгу: При встановленні факту або підозрі на наявність ситуації булінгу вчитель повідомляє про цю ситуацію адміністрації закладу. Адміністрація, спільно з психологічною службою школи приймає рішення про невідкладність реагування на виявлений факт. Безпосередня робота з жертвами і булерами.
ЦИТАТИ відомих людей. Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді) Байдужість - це найвища жорстокість. (М. Уілсон) Жорсткість і боязкість - одного поля ягоди. (І. Шевелев) Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом. (Л. Костенко) Немає величі там, де нема простоти, добра і правди. (Л. Толстой) Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись і поміркуй: чи добре те, чого тобі так хочеться. ( Л. Толстой)
ПРИТЧА ПРО ЖОРСТОКІСТЬ В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: «Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?». «Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе». Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.