Технологія розвитку критичного мислення пропонує набір конкретних методичних прийомів, які потрібні для використання на різних рівнях освіти (від дитячого садочка до ВНЗ), в різних предметних галузях, видах та формах роботи. Технологія розрахована не на запам’ятовування, а осмислений творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та її розв’язання.
Основа ТРКМ – трифазна структура уроку. Актуалізація. Усвідомлення. Міркування. Встановлення рівня власних знань. Виявлення неточності, неправильності у знаннях. Активізація мислення учнів. Створення зацікавленості, спрямування на дослідження проблеми. Отримання нової інформації. Перевірка власного розуміння прочитаного, дослідженого. Роздуми, зародження нових знань. Постановка учнем нових цілей (завдань на перспективу).
В процесі стадії осмислення учень набуває вмінь та навичок: пояснювати найголовніші поняття та давати визначення явищ; досліджувати та інтерпретувати текст; аналізувати прочитане і порівнювати з особистим досвідом; оцінювати засоби, якими автор передає головну ідею; знаходити головні ідеї та їх підтвердження; розрізняти факти та думки; робити висновки; бачити та розуміти структуру тексту.
На етапі осмислення змісту учні:1) здійснюють контакт з новою інформацією;2) зіставляють цю інформацію з уже наявними знаннями і досвідом;3) акцентують свою увагу на пошук відповідей на питання і труднощі;4) звертають увагу на неясності, намагаючись поставити нові питання;5) прагнуть відстежити сам процес знайомства з новою інформацією, звернути увагу на те, що саме їх приваблює, які аспекти менш цікаві й чому;6) готуються до аналізу та обговорення почутого або прочитаного.
Вчитель на цьому етапі:1) Може бути безпосереднім джерелом нової інформації, у цьому випадку його завдання полягає в її ясному і привабливому викладі.2) Відстежує ступінь активності роботи, уважності при читанні, якщо школярі працюють з текстом.3) Пропонує для організації роботи з текстом різні прийоми для вдумливого читання і роздумів про прочитане.
Фазу осмислення змісту можна назвати смисловою стадією. Ця фаза займає найбільший час та складніша для організації. У представленій системі інформація є основним засобом та матеріалом для розвитку критичного мислення. Знайомство учнів з новою інформацією відбувається в процесі читання. Це буде індивідуальне прийняття і відстеження інформації.
Технологія «Розвиток критичного мислення» - універсальна, вона дозволяє здобути такі освітні результати, як уміння працювати в різних галузях знань з інформацією, висловлювати свої думки усно чи письмово, формувати особисту точку зору на підставі різноманітних ідей та уявлень, уміння працювати в команді.