Матеріал для виступу на педагогічній раді, засіданні шкільного методоб'єднання вчителів молодших класів.
В інструктивно – методичних рекомендаціяхщодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році ( початкова школа ) зазначено :пріоритетності набуває організаційне забезпечення таких напрямів освітньої діяльності:- актуалізація національно-патріотичного виховання, формування громадянської позиції.
Патріотизм — це любов до Батьківщини, відданість своєму народові, гордість за надбання національної культури, готовність діяти в інтересах вітчизни та її захист у разі необхідності. Історичне джерело патріотизму — це формування прив'язаності до традицій своїх предків, землі, на якій ти народився, рідної мови, народних традицій, історії та культури. Виховання почуття патріотизму – в певній мірі реалізується на уроках математики. Математика – це лише мала доля в океані патріотизму.
Одна із ключових компетентностей для унів початкової школи - вільне володіння державною мовою. В пояснювальній записці програми з математики говориться, що одним із завдань уроків математики є розвиток математичного мовлення учнів, необхідного для опису математичних фактів, відношень і закономірностей. А виховання патріотизму починається з мови свого народу.
Усний рахунок.1) З поданих чисел: 2, 0, 2, 2- утворити всі можливі чотирицифрові числа.( 2220, 2202,2022 і т. д.) Серед цих чисел є число 2022- повідомити про цю історичну дату, порахувати скільки років минуло з початку війни до сьогоднішнього дня. Таким чином можна працювати з історичними датами, що пов’язані з історією України. Рік утворення великих обласних міст України, порівняти за віком міста, яку площу займають і т. д. .
Склали слово « Дніпро» - провести бесіду про річку, довжина річки, через , які міста протікає. Знову повторити рік виникнення міста, площу, порівняти ці числа. З’ясувати яке місто найстаріше, яке більше і т.д. . На поданій вправі складати назви інших річок України, порівнювати їх довжину і ширину, повторювати міста країни. На основі даного матеріалу провести каліграфічну хвилинку, яка плавно переходить в математичний диктант « Мандруємо по річці Дніпро»• Довжина річки Дніпро в природному стані 2 285 км.• В межах України довжина річки 1121 км.• В межах Білорусії 595 км.• Довжина річки на кордоні України та Білорусії 115 км.• Ширина річки до 18 км, ширина пойми 12 км.
• В межах Білорусії 595 км.• Довжина річки на кордоні України та Білорусії 115 км.• Ширина річки до 18 км. Також провести математичні диктанти під назвою « Подорож по Дніпру від Києва до Черкас, від Черкас до Дніпропетрівська, від Дніпропетрівська до Запоріжжя, від Запоріжжя до Херсону. Вивчається географічні та історичні дані , рослинний та тваринний світ.
1) Математичний диктант : Запишіть числа, які почуєте.• Найвища точка України - гора Говерла. Її висота – 2061 м над рівнем моря.• Довжина кордонів України – 6500 км.• Найвища вершина Кримських гір – Роман – Кош – 1545 м над рівнем моря.• Найбільша річка України – Дніпро. Його довжина 2200 км, впадає в нього 1351 притока.• У Чорному морі 1500 видів тварин, а в Азовському – 350 видів.
Математичний диктант «Хочу все знати»:• Тарас Шевченко народився у 1814 році, а помер 1861 році. • Перший у світі штучний супутник Землі запущений в 1957 році. • Богдан Хмельницький народився в 1595 році і помер у 1657 році. • Князь Володимир охрестив Русь у 988 році. У якому столітті це відбулося?• Місто Харків засноване у 1654 році. Скільки років виповнилося місту Харкову ?
4) Математичний диктант « Рослинний світ»• За тиждень 20 г листків акації та липи можуть вловити 2 г пилюки. Скільки пилюки можуть зібрати за тиждень 70 г листків?• Скільки пилюки збирають 30 г листків за 2 тижні?• Калина, на якій 20 000 листиків, може бути домівкою для 600 000 комах. Скільки комах зможуть жити на березі, яка має 30 000листиків?• Ліс площею 3 га поглинає за 1 год 24 кг вуглекислого газу. Скільки вуглекислого газу зможе переробити ліс, площа якого 5 га, за 4 години ?
5)Н 5 т 620 кг – 8 ц 96кг К 4 кг 283 г – 2 кг 60г. Р 2 кг 425 г – 580 г А 17 ц 24 кг +3т 821 кг. А 9 кг – 5 кг 540г Ї 1 т 529 г +2 кг 470г Після розв’язання прикладів з іменованими числами учні записують відповіді у порядку зростання і збирають слово Україна. Провести бесіду. У якій країні ми живемо ? Яка столиця Україна? Хто президент нашої країни? і т.д.
Перша письмова згадка про Перещепине відноситься до 1764 року. Воно входило тоді до складу Орельської паланки Нової Січі. Згідно «усного оповідання колишнього запорожця … М. Л. Коржа» Перещепине названо в числі 17 найдавніших на Катеринославщині козацьких поселень. За розповіддю колишнього козака М. Л. Коржа, назва походить від того, що це урочище нібито «перещеплювало», тобто відокремлювало Гетьманщину від Запоріжжя. За другим переказом, назва постала через те, що в давнину кримські татари й царські війська тут переймали, або, як тоді говорили, «перечіпляли» втікачів. Найімовірніше назва походить від прізвища Перещепа. Очевидно, це був козак, який перший оселився тут. Скільки років населеному пункту Перещепине ?
Братська могила в м. Перещепине. Братськая могила загиблим перещепинцям у Другій світовій війні знаходиться в центрі парку ім. Шевченка. На плитах прізвища 118 воїнів та 9 партизанів. В День пам’яті та примирення поклали квіти на Братську могилу 75 учнів. Учнів першого і другого класів було 52, а учнів другого та третього класів – 50. Скільки окремо учнів першого, другого та третього класу вшанували пам’ять загиблих співвітчизників у Другій світовій війні.
Пам’ятник герою Другої світової війни Мотузу І. Х.Іван Хомич Мотуз народився 15 травня 1918 р., в селі Перещепине Єкатеринославської губернії, помер 28 травня 1979 р. — льотчик-винищувач, участник Другої світової війни. В 1940 році закінчив Качинську військову авіаційну школу. Був у складі 744-го винищувального полку . Виконав близько 450 бойових польотів, брав участь у 89 повітряних боях, в яких збив 7 літаків противника особисто, а на 5 літаків більше в групі. В 1943 році був тяжко ранений. В тому ж році йому присвоїли високе звання Героя. Скільки літаків противника збив І. Х. Мотуз в групі зі своїми побратимами льотчиками ?
Руханки. ДОБРИЙ ДЕНЬ, УКРАЇНО МОЯ!Струмок серед гаю, як стрічечка. На квітці метелик, мов свічечка. Хвилюють, малюють, квітують поля – Добридень тобі, Україно моя! П. Тичина. НАШ РІДНИЙ КРАЙЩоб довелося мандрувати – Піти по рідній всій землі: У кожне місто завітати,У кожнім побувать селі, -То навіть би за сотню років. Цього б не встигли ми зробить: Простори в нас такі широкі,А міст і сіл – що не злічить! М. Познанська
В Концепції національно - патріотичного виховання розроблені методичні рекомендації по предметах: філологічний напрямокточні наукиіноземні мовиприродничо – суспільний циклхудожньо – естетичний напрямок, фізична культурапочаткова школа 1 ЕТАП. Теоретичні засади. Завдання 2. Ознайомтесь з методичними рекомендаціями по предметах щодо виховання національно - патріотичної свідомості учнів. Запропонуйте прийоми , форми, методи , заходи, які використовують вчителі ШПК для формування громадянина України на уроках свого циклу. Наша Батьківщина благає допомоги красномовства, бо так багато її преславних подвигів поминається глибокою мовчанкою. Феофан Прокопович (український богослов, письменник , поет, математик , філософ), Завдяки історичній пам'яті людина стає особистістю,народ – нацією,країна – державою. М. Грушевський