Індивідуальне домашнє завдання
(В.О.Сухомлинський)
Зміст
1.Портрет педагога (с. 1 - 6)
2.Електронна презентація «Життя й педагогічні ідеї видатного педагога» (с. 6)
3.Творчі роботи (с. 6 - 8)
4.«Мої досягнення» (с. 8)
5.Список використаної та рекомендованої літератури (с. 8)
Портрет педагога
Василь Олександрович Сухомлинський – педагог, письменник, кандидат педагогічних наук (з 1955), автор багатьох книг, брошур і статей, художніх творів для дітей. Розробляв питання теорії і методики виховання у шкільному колективі та родині, всебічного розвитку особистості учнів, педагогічної майстерності. Особливу увагу приділяв патріотичному вихованню дітей і молоді, проблемам розумового, морального, естетичного та трудового виховання школярів. Книга В.О.Сухомлинського "Серце віддаю дітям" (1969) удостоєна Державної премії УРСР 1974 р.
Біографія
Родина
Народився Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у незаможній селянській родині. Його батько, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр, а мати працювала у колгоспі. Родина Сухомлинського була багатодітна, крім нього було ще троє дітей – Іван, Серій та Меланія. Всі троє як і він сам вивчились та працювали педагогами.
Виховання та середовище в якому виріс майбутній педагог
В ці роки село в Україні жило віковими патріархальними традиціям з їх відданістю народній моралі, родині, природі. Воно спиралося передовсім на трудові цінності й традиції: невпинна і тяжка праця, самообмеження, відповідальність стали тим стрижнем, який допомагав людям вистояти, в тому числі й сім’ї Сухомлинських, а Сухомлинському-юнаку – ще й наполегливо вчитися, шукати своє місце в житті.
Навчання
Спершу він навчався у Василівській семирічці. Після закінчення навчання у Василівській семирічці він 1934 р. він вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому педінституті і того ж року став студентом факультету мови та літератури. Проте в 1935р. через хворобу був змушений прекратити навчання в інституті. Потім у 1936 р. він продовжив своє навчання у Полтавському педагогічному інституті де здобув кваліфікацію учителя української мови і літератури середньої школи(1938)
Кар’єра педагога
В свої сімнадцять він вже здобув досвід практики викладання в школі. Працював в школі він з 1935-1938рр. у Василівській та Зибківській школі семірічніх школах Онуфріївського району. З 1938 р. і до початку Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович працював в Онуфріївській середній школі учителем української словесності, а через деякий час — і завідуючим навчальною частиною школи. Після початку війни він був призван до армії де отримав тяжке поранення. З червня 1942 р. до березня 1944 р. В.О.Сухомлинський працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі Ува Удмуртської АРСР. Після деокупації свого району він разом зі своєю дружиною повертається зі своєю дружиною до України. Наступні чотирьох років він працював завідуючим районним відділом народної освіти і одночасно викладав у школі. Саме в цей період Василь Олександрович дебютує у пресі — онуфріївській районці "Ударна праця" та обласній газеті "Кіровоградська правда" — із статтями на педагогічні теми. В 1948р. директором Павлиської середньої школи, де він рацюватиме до кінця свого життя. Саме цей період стане найкращим періодом у його науково-практичної та літературно-публіцистичної діяльності. З 1949 р. Василь Олександрович починає виступати не тільки у місцевих, а й у республіканських та всесоюзних виданнях. У першій половині 50-х років його починають друкувати й педагогічні видання тодішнього "соціалістичного табору". У 1955 р. він успішно захищає у Київському державному університеті кандидатську дисертацію на тему "Директор школи — керівник навчально-виховної роботи", а через рік з’являється його перша велика монографія "Виховання колективізму у школярів". Наприкінці п’ятдесятих років виходять друком одна за одною такі грунтовні праці В.О.Сухомлинського, як "Педагогічний колектив середньої школи" та "Виховання радянського патріотизму у школярів". Прикладом для тогочасної ідеології була книга педагога "Виховання комуністичного ставлення до праці" (1959). До найголовніших, найгрунтовніших творів В.О.Сухомлинського, опублікованих починаючи із 1960 р., належать: "Як ми виховали мужнє покоління" , "Духовний світ школяра" , "Праця і моральне виховання", "Моральний ідеал молодого покоління", "Сто порад учителеві", "Листи до сина", "Батьківська педагогіка", "Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості" і особливо — "Павлиська середня школа" та "Серце віддаю дітям" (1969). Остання праця витримала вже кільканадцять видань, вона була удостоєна першої премії Педагогічного товариства УРСР (1973) і Державної премії УРСР (1974). Дуже гарними були і його останні роботи, які були надруковані окремими виданнями вже після смерті талановитого педагога: "Народження громадянина", "Методика виховання колективу", "Розмова з молодим директором школи", "Як виховати справжню людину".
Характеристика епохи
Умови, в яких зростав майбутній педагог, були дуже складними. Народився в час коли в російській імперії бушувала революція та громадянська війна, в якій перемогли більшовики, які змінили уряд та традиції управління держави та спосіб життя мешканців нової держави. Вчився вже в Радянському союзі, коли повним ходом йшла насильницька колективізація.
Події які відбулись за життя Сухомлинського:
*Революція
*Зміна урядів
*Громадянська війна
*Невдалі спроби колективізації
*Голодомор 1933 р.
*Насильницька колективізація
Підсумок науково-педагогічної діяльності
Основні праці: 50 монографій і книг, 625 статей, близько 1500 оповідань і казок
Джерела педагогічної творчості: класична гуманістична педагогічна спадщина; народна педагогіка; комуністична ідеологія і радянська педагогіка; передовий педагогічний досвід.
Засади педагогічної системи:
• формування ідеалу культурних бажань дитини (потреби у праці, у творенні добра, краси); окультурення потреб дитини;
• формування у дитини потреби бути доброю (розвиток у неї чутливості до виховання, створення для неї "радості буття", розвиток почуття власної гідності);
• створення атмосфери дитячого успіху, домінанти позитивних переживань над негативними.
Засоби виховання: природа, суспільно-корисна праця, сільськогосподарське дослідництво, слово, конструювання, дитяча творчість, дитяча казка, народні засоби виховання.
Методи навчання і виховання: спостереження дітей; усне і письмове складання казок; дослідницькі методи; аналіз матеріалів з хрестоматії моральних цінностей людства та з етики; диспути, дискусії; аналіз життєвих ситуацій ; аналіз бувальщин, легенд; метод привчання до турботи "за все живе"
Його ідеї гуманізму та індивідуальності особистості кожного учня актуальні і на зараз, і є одним із головних принципів виховання.
Електронна презентація «Життя й педагогічні ідеї видатного педагога»
Творчі роботи
1. В якому році народився Сухомлинський?
а) 1918 г) 1920
б) 1916 в) 1919
2. Де народився педагог?
а) Київ
б) Львів
в) Василівка
3. Перший навчальний заклад в якому навчався В.О. Сухомлинський?
а) Василівська семирічка
б) Василівська початкова школа
4. Як називався інститут, який він був змушений залишити?
а) Кременчуцький педінститут
б) Київський педінститут
в) Московський педінститут
5. У скільки років він почав викладати у школі?
а) 16 в) 17
б) 19 г) 18
6. Через що Сухомлинський в 1941р. перестав викладати?
а) Хвороба
б) Війна
7. «З червня 1942 р. до березня 1944 р. В.О.Сухомлинський працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури ……» - де саме перебував Сухомлинський?
а) Якутська АРСР
б) Удмуртська АРСР
в) Чеченська АРСР
8. Ким працював батько Сухомлинський?
а) тесляр і столяр
б) тесляр і гончар
в) гончар і столяр
9. Який суспільний лад, економічна система виробництва та розподілу була в СРСР?
а) капіталізм
б) комунізм
в) соціалізм
«Мої досягнення»
Що я дізнався нового |
Чого я навчився |
Що хотів би вивчити додатково |
Що виявилося корисним |
Що здивувало |
Що викликало «негатив» |
Під час вивчення педагогічнх ідей Сухомлинського я дізнався багато нового про: колективізм; метод складання дітьми казки, щоб розвинути їх творчі здібності; навчання на природі |
Я навчився розумінню того що виховання гуманізму, людяності повинно стати одним із завдань діяльності школи і вчителя і здійснюватися через творення людям добра. |
Я б хотів ще додатково вивчити його кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально—виховного процесу». |
Я вважаю корисними його методи навчання і виховання |
Мене здивували такі його методи як усне і письмове складання казок; навчання на природі; та не зовсім й не здивувало «суспільно-корисна праця» як ніяк, а жив він і проживав там де царював соціалізм |
Нічого. Всій його ідеї так чи інакше добре вписуються в образ «соціалізму з присипкою комунізму» |
Список використаної та рекомендованої літератури
https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1868
https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1868
https://dovidka.biz.ua/vasil-suhomlinskiy-biografiya-korotko/