Тема. Індійський кінематограф
Формувати міжпредметну естетичну компетентність:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Навчальний матеріал: фрагменти із кінофільмів, твори сучасного мистецтва, ватман, маркери, роздатковий матеріал.
ТЗН: комп’ютер, мультимедійна дошка, проектор.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Привітання.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Доброго дня, шановні учні. Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. Погляньте будь ласка на екран. Перед Вами асоціативна головоломка «Кроссенс». Вона складається із 9 малюнків. Розгляньте їх уважно і скажіть чому буде присвячений наш урок.
У читель: Немає людей на землі, які б не любили дивитися кінофільми. Хтось – пригоди чи фантастику, що дає змогу поринути в незвідані світи, а хтось – ліричні історії. Щоб поплакати над нещасним коханням. Утім є такі, що захоплюються детективами й бойовиками, а чимало інших цінують гумор і надають перевагу комедіям, щоб відволіктися від буденності. Втім усі, переглядаючи фільм, хочуть отримати нові враження, пережити різні емоції. І кіно дає таку можливість.
Запитання:
Створення кіно – це складний і тривалий процес, у якому бере участь великий колектив людей творчих професій – кінематографістів.
Учитель . Кінематограф – один з наймолодших видів мистецтва, який виник на зламі ХIХ – ХХ ст. Завдяки загальнодоступності й наочності він став найпопулярнішим в усьому світі. Кіно впливає на багатьох людей, допомагає дізнаватись про різні події та явища, країни й народи, дає змогу відчути цілу гаму емоцій – радість, гнів, страх, сум…
Кінематограф включає такі поняття, як кіномистецтво та його твори і кіноіндустрія – галузь економіки, яка виробляє фільми.
Слайд 14
Учитель . Національно своєрідне індійське кіно, яке ще називають Боллівуд (розташований у мегаполісі Мумбаї) - це синонім кіноіндустрії індійського міста Мумбаї (колишня Бомбей), названої так за аналогією з Голлівудом (Hollywood) в Каліфорнії (США). Боллівуд - це фільми, переважно зняті на хінді. На півдні країни діють Толлівуд (фільми на телугу) і Коллівуд (фільми на тамільською мовою). Боллівуд належить до світових кіноіндустрій, яка за щорічною кількістю знятих стрічок випереджає Голлівуд. Сюжети кінокартин нагадують «боллівудські блокбастери»: романтична історія часто розгортається на тлі кримінальних сутичок. Індійській школі притаманна прикметна риса – фільми просякнуті музикою, піснями й танцями. Отже, практично кожний з них можна вважати мюзиклом.
Слайд 16
Учитель . Відомими кіностудіями Боллівуда є Filmalaya і Film City, розташовані в північній частині Мумбаї. Щорічно на кіностудіях Боллівуда випускається близько 200 фільмів, в основному на мові хінді, але також і на урду і панджабі.
Слайд 17
Учитель . В останні десятиліття боллівудські фільми стали набувати популярності в західних країнах. З здобувших популярність картин виділяються - «Hum Dil De Chuke Sanam» («Навіки твоя», 1998), «Kabhi Khushi Kabhie Gham» («І в смутку і в радості ...», 2001), «Kal Ho Naa Ho» («Настане завтра чи ні », 2003).
Слайд 18
Учитель . Першим повнометражним індійським німим фільмом став «Раджа Харішчандра» в 1913 році. До 1930 року в країні щорічно вироблялося по 200 кінострічок. Першим звуковим фільмом стала стрічка Алам Ара («Світло світу») (1931) режисера Ардешіра Ірані, одержала великий успіх у прокаті. Після цього в Індії почався процес масового переходу до звукового кінематографу.
Слайд 19
Учитель . У 1937 році Ардешір Ірані відзначився ще одним революційним для місцевого кінематографа досягненням, знявши перший кольоровий фільм на хінді –
“Кіса канья”. У наступному році він зняв ще одну кольорову стрічку. Однак кольорове кіно стало популярним лише в кінці 1950-х років. З цього часу в індійському кіно стали переважати романтичні мюзикли і мелодрами, що стали згодом візитною карткою Боллівуда.
Слайд 20
Учитель . Період з кінця 1940-х і до 1960-х років вважається «Золотим століттям» індійського кіно. У цей період був знятий ряд знакових картин, які на даний момент визнані класикою жанру.
Слайд 21
Учитель . Серед найвідоміших режисерів того періоду виділялися Мехбуб Кхан, Біма Рой, Камал Амрохі, Віджай Бхатт. Фільми Гуру Датта «Жага» і «Паперові квіти» були включені в список 100 кращих фільмів усіх часів за версією журналів Time і Sight & Sound, а сам режисер названий одним з найвидатніших режисерів всіх часів.
Слайд 22
Учитель . На рубежі 1960-х і 1970-х років в боллівудську моду увійшли романтичні фільми з елементами бойовиків. Романтична складова сюжету часто розгорталася на тлі бандитських сутичок. У середині 1970-х Амітабх Баччан створив образ «сердитого молодої людини», поліцейського, самостійно протистоїть злу.
Слайд 23
Учитель . «Батьком» індійського кіно вважають режисера Раджа Капура, автора фільму «Бродяга».
У 1990-ті роки на перший план вийшли комедійні фільми з екшн-сценами. У 2000-ті роки якість зйомки в Боллівуді фільмів неухильно зростало. Багато фільмів стали затребуваними не тільки на азіатському, але і на світовому ринку. Серед таких картин виділяються «Мене звуть Кхан» (2010), що піднімає гострі соціальні та міжнаціональні питання.
Слайд 24
Учитель . Кіно в Індії постійно розвивається. Часто виходять на екрани високохудожні фільми, сильні драми де виконана велика творча робота на всіх рівнях. Однак більшість фільмів знімаються за шаблоном. Стереотипний сюжет, актори, працюючі за мікроскопічні гонорари. Величезна увага в кіно Боллівуда приділяється музичної складової. Часто саме від якості музики і пісень залежить успіх фільму.
V. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
Інтерактивне завдання.
Продовжіть речення: «Для мене кіномистецтво це…»
Учитель . Я вдячна вам всім за плідну співпрацю. І дуже задоволена вашою роботою та об’єктивними судженнями. Бережіть себе, ставтися з повагою до мистецтва індійського культурного регіону. Бажаю всім вдалого дня, нових знань та їх застосування.
VІ. Домашнє завдання.