Презентація та сценарій виховного заходу на тему "Споживач знай свої права"

Про матеріал

Матеріал можна використати для проведення виховного заходу в школі та вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації, з метою виховання економічноїграмотності підлітків.

Перегляд файлу

Виховний захід

СПОЖИВАЧ – ЗНАЙ СВОЇ ПРАВА!

 

Мета: виховувати  інтерес до правових та економічних знань, формувати правову культуру студентів як споживачів.

Обладнання: Конституція України, Закон України «Про захист прав споживачів», додатки, роздатковий матеріал, відеоматеріал, презентація.

Форма проведення: ділова гра.

Хід заходу

 

Слово викладача

         Кожного дня ми з вами стаємо учасниками правовідносин: купуємо речі в магазині, користуємося електроенергією, їдемо в громадському транспорті, здійснюємо укладання інших угод.  І всі наші дії регулюються певними нормами права.  Робота  органів державної влади, організацій, установ також здійснюється відповідно до закону.

Недотримання громадянами, державою норм права може призвести до безладдя, хаосу в країні. Тому наш найперший конституційний обов’язок – шанувати Основний Закон держави, дотримуватися інших нормативних актів, що приймаються органами влади.

 

Студент 1та 2

Споживачі – ми всі. Хочемо ми того чи ні. І це не залежить від нашого бажання або небажання, громадянства, матеріального добробуту… ми споживачі вже тому, що споживаємо товари та послуги і платимо за них.

Споживач – головна фігура ринку та ринкових відносин. До того ж особа досить перебірлива: він хоче придбати товар високої якості за найнижчою ціною. Саме тут його інтереси явно не збігаються з інтересами інших учасників ринку – виробника і продавця, - які намагаються виробити і продати товарів якомога більше і за вищу ціну. При цьому часто порушується технологія виготовлення, терміни зберігання, втрачається якість. У такий спосіб покупець вступає в боротьбу – боротьбу інтересів. От тільки сили дещо нерівні.

На боці бізнесу (виробник, виконавець, продавець) – економісти, бухгалтери, юристи, а на боці споживача – він один. Добре, якщо він озброєний знанням своїх прав і обов’язків, умінням їх застосовувати. Такий споживач спроможеться відстояти свої інтереси і становитиме небезпеку для несумлінного продавця або виконавця. Він не тільки зможе відшкодувати заподіяний матеріальний збиток, а й за некоректної щодо нього поведінки ще й змусить компенсувати нанесену йому моральну шкоду. Проте у грамотного споживача рідко виникають конфлікти, а іспит з отриманих знань ви складатимете все життя.

 

Слово викладача

Отже споживач потребує захисту своїх прав.  Якою ж була історія становлення споживчого руху?

 

Студенти

Звичаї та закони захищали права споживачів завжди. Ідея захисту прав споживачів поступово матеріалізувалась і знайшла своє втілення в утворенні різноманітних суспільних об'єднань, правових норм тощо.

Ранні закони іудеїв, а також стародавніх єгиптян приписували як обходитися з м'ясом.

Закони Хамураппі – царя, який правив Вавілоном у XVIII ст. до н. е. – регулював відносини кредиту, якості товарів та послуг, відповідальність за продаж неякісних товарів, ціноутворення.

В багатьох країнах існували спеціальні посади "ринкових інспекторів".

Відео з фільму «Роксолана»

 

У Стародавньому Китаї таку посаду певний час обіймав великий філософ Конфуцій (551-479 р.р. до н. е.

В 1200 р. англійський король Іоан Безземельний видав указ про покарання обважувальників на ринках, а в 1215 р. скріпив своєю печаткою Велику хартію вольностей (Magna Charta), яка вважається першою "неписаною" конституцією Англії та першим правовим документом, в якому закладено основи концепції прав людини, створено передумови для подальшого затвердження свободи і панування закону в житті суспільства. Зокрема, згідно цієї Хартії король карав за нечесну практику в торгівлі.

 

 

 

В Австрії у XV ст. для покарання продавця розбавленого або прокислого молока примушували його випивати все неякісне молоко. А у Франції в XVII ст. покупці протухлих яєць мали право закидати ними їх продавця.

У середньовічному Львові за чистотою стічних ровів, аби уникнути непотрібних дискусій, узагалі стежив міський кат.

 

В Росії засновником захисту прав споживачів, у певній мірі, вважається Петро І. Указом 1723 р. "О качестве" передбачено як вимоги до якості продукції, так і до системи контролю якості продукції, державного нагляду за ним та мірах покарання за виготовлення дефектної продукції. Покарання були жорстокими: побиття, заслання, штрафи.

З приходом радянської влади і встановленням державної монополії на виробництво товарів, закону про захист споживача не існувало, а обман покупця за рахунок обваження, обмірювання і обрахування суворо переслідувався аж до карного покарання.

 

 

У той же час, уряди найбільш розвинених держав здійснили окремі акції, націлені на обмеження свавілля виробників продукції та торгових працівників. Досконалість прийнятих актів виявилась досить високою.

Ще у 1879 році законодавство Німеччини поставило під правову охорону харчові продукти, іграшки, шпалери, фарби, а також посуд для харчування, приготування їжі та інше. Цей закон найбільш суворо карав за спробу фальсифікації та протидію контролю за торгівлю товарами.

 

 

У США, були прийняті закони щодо якості продуктів та ліків (1906 p.), контролю за м'ясними продуктами (1906 p.), була створена Федеральна торгова комісія (1915 p.), прийняті антимонопольні закони.

Приклад США і Німеччини наслідували Канада, Швеція, Франція та інші країни. Окремі закони, що прийняті в той період у США та Франції, діють і сьогодні.

1912 року у Франції відбулося об'єднання споживчих товариств у Національну федерацію споживчих кооперативів і був прийнятий закон "Про фальсифікацію та підробки у сфері товарів і послуг", який захищав права споживачів.

 

 

З метою посилення контролю за якістю продукції в США був створений Союз споживачів (1936 р.), який став моделлю для споживацьких об'єднань в інших країнах, з'явились періодичні видання, що віддзеркалювали інтереси споживачів, тощо.

У 1948 році Генеральна асамблея ООН приймає "Загальну декларацію прав людини", яка стимулювала створення національних асоціацій споживачів у різних країнах. Так, організації, що покликані захищати інтереси споживачів, сформувалися у Франції і Німеччині (1951 р.), Великобританії (1957 р.), Канаді (1960 р.), країнах Скандинавії, Японії та інших.

З 1960 року рух споживачів виходить на міжнародний рівень. Створюється Міжнародна організація споживчих товариств — International Organization of Consmner Union (IOCU) з резиденцією в Гаазі (Нідерланди). У 1995 р. організація отримала нову назву — Всесвітня організація споживачів (Consumer International — СІ), її резиденція міститься в Лондоні. У західноєвропейському регіоні з 1962 року діє Європейське бюро споживачів, штаб-квартира якого знаходиться в Брюсселі (Бельгія).

 

15 березня 1961року президент США Джон Кеннеді визнав рух за захист прав споживачів життєво важливим та видав спеціальну постанову, що проголошувала «Чотири права споживачів»:

  1.       на безпеку, якість товарів і послуг;
  2.       на достовірну інформацію про них;
  3.       право бути почутим у разі висунення споживацьких претензій;

     4.   право захищати свої споживацькі претензії в суді.

Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.

 

 

У 70—80-х роках XX століття в країнах почали формуватися урядові структури, діяльність яких була націлена на захист інтересів і прав споживачів.

У 1983 році 15 березня було закріплене у міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.

1985 року Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи захисту інтересів і прав споживачів».

Підписала затверджені ООН принципи й Україна.

 

Студенти (Про Закон України «Про захист прав споживачів»)

На загальній хвилі демократизації суспільства в період перебудови, коли з'явилися пе­рші зареєстровані громадські споживчі організації у різних мі­стах СРСР, 1989 року у Києві була зареєстрована громадська організація «Українська асоціація споживачів», яка взяла на себе відповідальність працювати за міжнародними правовими нормами, а також споживчі центри в інших містах України.

Після розпаду СРСР на кілька держав в Україні одним із перших у 1991р. був прийнятий Закон «Про захист прав споживачів». Мало хто тоді уявляв його провідну роль у подальшому розвитку незалежної держави. Ступивши на шлях ринкових відносин, українські споживачі, які успадкували від колишньої системи пасивність, очікування захисту від когось, постали віч-на-віч із бізнесом. Спроби відстояти порушені права за таких умов практично виявилися марними.

 

З ініціативи УАС у 1992р. був створений Державний Комітет України у справах захисту прав споживачів. 8 жовтня 1993р. УАС зареєструвало Міністерство юстиції України як громадське об’єднання споживачів. 15грудня 1993р. були внесені зміни до Закону України «Про захист прав споживачів». Закон складається з преамбули (вступної частини) і трьох розділів: загальні положення, права споживачів та їх захист, громадські об’єднання споживачів. Україна одна з небагатьох держав де права споживачів захищені на конституційному рівні (ст.42 Конституції України).

Закон України «Про захист прав споживачів» регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг.

До законодавства про захист прав споживачів відноситься даний закон, Цивільний кодекс України, Господарський кодекс та інші нормативно-правові акти, що містять положення про захист прав споживачів.

 

Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

  1. захист своїх прав державою;
  2. належну якість продукції та обслуговування;
  3. безпеку продукції;
  4. необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількістьякістьасортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
  5. відшкодування шкоди (збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією або продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством;
  6. звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом порушених прав;
  7. об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів)

 

 

ІІ етап

Розминка на уважність та розуміння термінів

Визначте, хто є споживачем у перерахованих ситуаціях та що є споживчим благом:

1.     Дід, який попросив бабу спекти йому колобка. («Колобок»).

2.     Муха, яка придбала на базарі самовар. («Муха-цокотуха»).

3.     Король,  якому непорядні шевці пошили нове вбрання.(«Нове вбрання для короля»).

4.     Тато Карло, який купив Буратіно новий «Буквар». («Золотий ключик»).

5.     Баба, яка вимагала, щоб золота рибка виконувала її забаганки. («Казка про рибалку і рибку»).

6.     Кіт, який попросив свого господаря купити йому нові чоботи. («Кіт у чоботях»).

 

ІІІ етап

Споживач у відповідності зі ст.18 Закону України «Про захист прав споживачів» має право на одержання необхідної, доступної і достовірної інформації про товари (роботи, послуги). Також, кожен товар повинен мати сертифікат відповідності.

         Сертифікат відповідності – це державне посвідчення, що підтверджує відповідність товару державним стандартам і безпеку його для життя, здоров’я, майна споживача і навколишнього природного середовища.

 

Гра «Мікрофон»

Що передусім привертає нашу увагу при виборі товару? ( Певна річ, етикетка і (або) упаковка.)

 А чи варто робити покупку, не розглянувши етикетку? 

 Про що корисне ми можемо дізнатися вивчивши її? (Виробника, склад продукту, властивості, рекомендації щодо використання, термін придатності та інші).

Спробуємо розглянути етикетку з погляду найважливішої інформації для споживача.

Додаток 1

Студенти аналізують запропоновані етикетки, щодо наявності необхідної інформації.                                                                                               

 

ІV етап

Студент

         Упаковка наявних у продажу товарів містить штриховий код, за допомогою якого зашифровано інформацію про товар, що перебуває в упаковці. Наприклад цифровий (штриховий) код 5449000000996:

  • Перші дві (три) цифри (54) – позначають країну походження (виробника або продавця ) продукту.
  • Наступні п’ять (49000) – підприємство-виробник.
  • Ще п’ять (00099) – найменування товару, його споживчі властивості, розмір, колір тощо.
  • Остання цифра (6) – контрольна, застосовується для перевірки правильності зчитування штрихів сканером (контрольна цифра).

Студент

Пересічний споживач не в змозі за одним лише кодом визначити виробника товару. Головне – знати країну походження товару і що товар не фальсифікований.                                                                                      

         Від 1997р. в Україні введено систему штрихового кодування товарів. Це означає, що відтепер усі товари, що вироблені чи реалізуються в нашій країні, повинні мати штриховий товарний код. В Україні використовується європейська система коду під назвою EAN (European Article Numbering). Вона являє собою штриховий код, зазвичай чорного, синього, темно-коричневого або темно-зеленого кольору і цифрове позначення товару. Україні надано код – 482.

 

    V етап 

Викладач

 За допомогою штрих-коду ми споживачі можемо виявити підроблений товар. 

Завдання «Перевір штрих код товару»:

 коди: 8083012000138; 8993988355007, 5997207710014, 4792141020974, 4798810000599, 8692784999773, 4824004000431, 5997207710014, 3145891244601, 560730005492

      Якщо отримане число після розрахунку не співпадає з контрольним числом штрих-коду, це означає, що товар виготовлено незаконно. Визначте країну виробника товару.

 

VІ етап 

Слово викладача   (Як повернути товар у магазин)

Якщо прийшовши додому ви раптом розчарувалися у покупці, яку щойно здійснили, знайте, що у переважній більшості випадків товар можна повернути у магазин протягом 14 днів. Що говорить Закон про повернення товару?

Студент

Повернути товар належної якості у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна, якщо дотримані наступні умови повернення товару:

  • його немає у переліку тих товарів, що не підлягають обміну та поверненню;
  • він не використовувався, і зберігся у тому вигляді, якому його придбавали;
  • пройшло менше двох тижнів з моменту придбання товару;
  • є касовий або товарний чек.

Якщо всі ці умови  дотримані, можна сміливо йти в магазин.

 

Слово викладача  

Чого в магазин не повернеш?

Студент

Кабінет Міністрів України своєю постановою від 19.03.94 N172 затвердив Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).

До цього переліку потрапили усі продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, а також деякі непродовольчі товари, зокрема, дитячі іграшки і товари для немовлят, тканини, білизна натільна та постільна, друковані видання, пиломатеріали, записані DVD-диски, ювелірні вироби.

Річ у тім, що держава гарантує не лише наші права, але й права інших споживачів, які ймовірно пізніше придбають повернутий нами товар. Відтак, повернути товар з цього переліку не вдасться.

Слово викладача

         Існують багато інших прав та обов’язків, які ми маємо знати, як споживачі, й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не мають порушувати права інших людей. Ці права гарантуються державою. Існують також багато законів, у яких закріплюються ваші обов’язки.  Адже кожна людина є особливою і неповторною. Життя їй дається один раз, і прожити його потрібно гідно, щоб залишити після себе добрий слід.

Студент

Ти знаєш, що ти – людина.

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя –  єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде.

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба –

Гляди ж бо не проспи!

Бо ти на землі –  людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя єдина,

Очі твої – одні.

 

В. Симоненко 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                      Додаток 2

Таблиця відповідності штрих-кодів країнам в системі "EAN"

КРАЇНА

ШТРИХ-КОД

КРАЇНА

ШТРИХ-КОД

Австралія

93

Мексика

750

Австрія

90-91

Молдова

484

Аргентина

779

Нідерланди

87

Бельгія

54

Нікарагуа

740-745

Болгарія

380

Нова Зеландія

94

Болівія

777

Норвегія

70

Боснія

387

Панама

740-745

Бразилія

789

Парагвай

784

Великобританія

50

Перу

775

Угорщина

599

Польща

590

Венесуела

759

Португалія

560

В’єтнам

893

Росія

460

Гваделупа

489

Румунія

594

Гватемала

740-745

Сальвадор

740-745

Німеччина

400-440

Сербія

860

Гондурас

740-745

Сінгапур

888

Греція

520

Словаччина

858

Данія

57

Словенія

383

Домініканська республіка

746

США

00-09

Ізраїль

729

Таїланд

885

Індія

890

Тайвань

471

Індонезія

899

Туніс

619

Ірландія

539

Туреччина

869

Ісландія

569

Україна

482

Іспанія

84

Уругвай

773

Італія

80-83

Філіппіни

480

Канада

00-09

Фінляндія

64

Кіпр

529

Франція

30-37

Китай

690-691

Хорватія

385

Колумбія

770

Чехія

859

Коста-Ріка

740-745

Чилі

780

Куба

850

Швейцарія

76

Латвія

475

Швеція

73

Литва

477

Шрі-Ланка

479

Люксембург

54

Еквадор

786

Мавританія

609

Естонія

474

Малайзія

955

Південна Корея

880

Мальта

535

Південно-Африканська Республіка

600-601

Марокко и Західна Сахара

611

Японія

49

 


 

                                                                                                                                    Додаток 3

Приклад розрахунку цифрового (штрихового) коду 02888224:

  • Додати цифри, розташовані на парних порядкових місцях (зліва праворуч). Отриману суму помножте на 3.
  • Додати цифри розташовані на непарних порядкових місцях (зліва праворуч), без урахування останньої цифри праворуч.
  • Додати результати, отримані в пунктах першому і другому.
  • В отриманому числі відкинути ліву цифру, що означає десятки, і залишити праву цифру, що означає одиниці.
  • Від числа 10 відняти отримане у попередньому пункті число. Після проведення обчислення отримана цифра має збігатися з контрольною цифрою у штриховому коді, розташованою останньою. Якщо ці цифри збігаються – можна сподіватися, що перед вами не підробка.

1)    (2+8+2+4)*3=48

2)    0+8+8+2=18

3)    48+18=66

4)    66=6

5)    10-6=4

 

                                                                                                                                    Додаток 3

Приклад розрахунку цифрового (штрихового) коду 02888224:

  • Додати цифри, розташовані на парних порядкових місцях (зліва праворуч). Отриману суму помножте на 3.
  • Додати цифри розташовані на непарних порядкових місцях (зліва праворуч), без урахування останньої цифри праворуч.
  • Додати результати, отримані в пунктах першому і другому.
  • В отриманому числі відкинути ліву цифру, що означає десятки, і залишити праву цифру, що означає одиниці.
  • Від числа 10 відняти отримане у попередньому пункті число. Після проведення обчислення отримана цифра має збігатися з контрольною цифрою у штриховому коді, розташованою останньою. Якщо ці цифри збігаються – можна сподіватися, що перед вами не підробка.

1)    (2+8+2+4)*3=48

2)    0+8+8+2=18

3)    48+18=66

4)    66=6

5)    10-6=4

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Деркач Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Donceva Angelika
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
2891
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку