Емоційний стан та стресостійкість педагога безпосередньо впливають на емоційний стан дітей. Це як правило в літаку: спочатку дорослий одягає маску, опісля вже дитина. Тому що якщо зі мною щось станеться – я не зможу допомогти дитині. Саме тому, нам освітянам вкрай важливо: Піклуватися про себе в часи невизначеності та стресогенностіВикористовувати техніки заземлення та саморегуляціїЗнаходити час для відпочинку. Розставляти пріоритети та чіткі ціліІнвестувати у професійні та особистісні стосунки. Віднаходити власні ресурси стійкості та життєвої енергії.
Справи, які я можу зробити коли мені потрібно заспокоїтись: Відчути свій улюблений аромат. Стиснути щось. Слухати музику. Рахувати у зворотному порядку. Натиснути і відпустити долоні разом. Спостереження за природою. Гра з домашніми улюбленцями Загорнутися у ковдру. Порахувати удари серця
Професійна підготовкаhttps://hryoutest.in.ua/ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ З ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА ПОБУДОВИ КАР’ЄРИКУРС ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ДЛЯ ОСВІТЯН «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій»https://hryoutest.in.ua/modules/bazoviy-modul-5 - базовий модуль
П’ять Правил Стійкості Педагога І. ДБАЄМО ПРО ВЛАСНУ БЕЗПЕКУ ТА ЗАХИЩЕНІСТЬ ТИХ, ХТО ПОРУЧІІ. РЕАГУЄМО НА СВОЇ ПОЧУТТЯ ТА ДОПОМАГАЄМО ДІТЯМ ПРОЖИВАТИ ЇХНІІІІ. ВРАХОВУЄМО МОЖЛИВОСТІ МОЗКУ, ЩО ПРАЦЮЄ У СТРЕСІIV. СТВОРЮЄМО СЕРЕДОВИЩЕ СПІЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙV. ПЛЕКАЄМО МАЙСТЕРНІСТЬ ДБАТИ ПРО СЕБЕ
Що робити1. Започаткуйте щоденний ритуал оцінювання власного емоційного стану разом із дітьми. 2. Кожні 10–15 хвилин робіть короткі паузи і приділяйте увагу власному тілу.3. Під час занять робіть емоційну перекличку.4. Знайдіть у просторі або створіть умовне місце для емоційної схованки, у якій можна безпечно прожити свої надмірні емоції. 5. Якщо комусь страшно, знайдіть спосіб, як вивільнити страх.6. Допомагайте дітям проговорювати свої переживання
Що потрібно знати1. У стані стресу важче запам'ятовувати нове, відтворювати відоме, зосереджуватися.2. Ми частіше відволікаємося і робимо більше помилок.3. Наше мислення менш логічне, непослідовне.4. Спостерігається «застрягання» на негативних думках і зниження мотиваціїдо роботи і навчання.
Знизьте рівень власних професійних очікувань стосовно когнітивних досягнень дітей. Ставтеся з розумінням до їхньої неуважності та розсіяності. Реагуйте на запити дітей та їхні потреби. Зробіть навчання максимально легким і цікавим. Прийміть за факт, що діти можуть навчатися у зручному для них темпі, бути настільки активними, наскільки вони можуть. ОБОВ’ЯЗКОВО більше часу виділяйте на повторення навчального матеріалу, щоб діти мали змогу частіше відчувати себе успішними. Це сприятиме їхній позитивній мотивації до навчання та відновленню здатності мозку сприймати й витримувати навантаження. Більше хваліть за найменші досягнення у навчанні та підтримуйте навіть незначні прояви ініціативи Допомагайте дітям зняти психічне та емоційне напруження через практичні, проблемні, пошукові, творчі види діяльності. Під час уроку в онлайн-форматі активніше використовуйте інтерактивні онлайн-дошки та інтерактивні елементи
IV. СТВОРЮЄМО СЕРЕДОВИЩЕ СПІЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙСередовище спільних цінностей - це спільнотворення турботи одне про одного, психологічної стійкості, взаємоповаги до досвіду, взаємоубезпечення від руйнівних наслідків міжособистісних конфліктів, відчуття єдності в любові до рідної землі, мови, культури.
Що потрібно знати. Турбота про себе та інших повертає почуття стабільності та значущості. Досвід кожного й кожної унікальний, вартий уваги та поваги. Громадянська позиція вимагає називати ворога ворогом, війну війною, героїв героями. Віра в перемогу — наш орієнтир. Спілкування допомагає відновлюватися й тримати баланс. У єдності — сила. Людина — джерело життєстійкості. ЧЕТВЕРТЕ ПРАО СЕРЕДОВИЩЕ СПІЛЬНИХ ЦІННОС
Що робити. Проявляйте співпереживання, однак не плутайте його з банальною цікавістю. Психологічно грамотно висловлюйте співчуття іншій людині. Демонструйте соціальний вимір турботи. Говоріть із дітьми про війну психологічно грамотно. Будьте готові відповідати на непрості запитання («Чому відбулася та чи та подія?») На прохання дитини якомога чіткіше і зрозуміліше пояснюйте те, що насправді сталося, щоб заспокоїти її. Пам’ятайте про те, що в жодному разі не можна заперечувати життєву реальність кожного чи кожної. Упродовж уроку частіше звертайтеся до дітей на ім’я, а також заохочуйте їх, щоб і вони частіше це робили.
Що робити. Починайте свій день із емоційного налаштування. Припиніть думати про себе в негативному ключі. Переконайтеся, що підтримуєте належний водний баланс та режим харчування. Складіть список речей або дій, які допоможуть вам розслабитися. Перед початком зустрічі з дітьми спробуйте розслабитися хоча б на 2–3 хвилини. На найближчій перерві між уроками постарайтеся вийти зі стану «на автопілоті» й очистити свій розум.
Влаштовуйте собі кілька 2–3-хвилинних перерв упродовж робочого дня. Після роботи вийдіть на вулицю. У другій половині дня почніть виконувати спеціальні вправи для зняття м'язової напруги Вдома після роботи визначте свою так звану «буферну зону» Приділяйте увагу режиму сну. Вчасно проходьте профілактичні медичні огляди
Вправа «Метелик» Схрестіть долоні, зачепившись великими пальцями — це нагадуватиме метелика. Прикладіть долоні до грудей та по черзі легенько й ритмічно постукуйте по ключиці. Через внутрішні вібрації ви чутимете ці звуки як гучне серцебиття, і саме це заспокоюватиме вас. Продовжуйте цю вправу, поки не відчуєте, що ваше дихання вирівнялося.
Вправа «Глибоке дихання» Глибоке дихання – це ефективний спосіб уповільнення природної реакції організму на стрес. Воно уповільнює серцевий ритм, знижує кров'яний тиск і забезпечує почуття впевненості. Вдихніть глибоко. Затримайте дихання на мить. Повільно видихніть.Продовжуйте дихати глибоко, поки не віднайдете почуття спокою.
Вправа«Квітка та свічка» Вправа для розслаблення та глибокого дихання. Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій — запалена свічка. Повільно зробіть вдих через ніс й уявіть, що відчуваєте запах квітки. Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку. Повторіть кілька разів.https://www.youtube.com/watch?v=h. VTq. EEVUZaw
Вправа «М’яч» Зробіть собі м’ячик для зняття напруги. Наприклад, для цього ви можете наповнити повітряні кульки сухим горохом або рисом. Візьміть м’яч у руку, можете взяти два в обидві руки, стисніть м’яч і розслабте руку. Поекспериментуйте зі стисканням м’яча. Знайдіть спосіб, який підходить саме вам, змінюйте швидкість стискання, силу та тривалість стискань так, як вам буде подобатися.
Вправа «Пір’їнка і статуя» Вправа для зняття м’язового напруження. Уявіть, що ви пір’їнка, що літає в повітрі приблизно десять секунд. Раптом ви завмираєте й перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся! Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на пір’їнку, що літає в повітрі. Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що закінчите пір’їнкою в розслабленому стані.https://www.youtube.com/watch?v=nv. T2vy. Wfa6 I
Гра«Ліниве кошеня» Нехай дитина уявить себе лінивим кошеням. Вона має глибоко позіхнути і потягнутися у різні сторони. Під час таких простих дій тіло напружується ще сильніше, а згодом приходить розслаблення. Для позитивних емоцій можна урізноманітнити гру мурчанням і нявканням.https://www.youtube.com/watch?v=NHBEUd. Oa. Hg8
Гра «Пиріжок» Пограйте з дитиною у гру «пиріжок», коли вона виступає тістом, а ви — пекарем. Тісто мнуть, замішують, розкочують, а потім «запікають у духовці» — накривають ковдрою і нагрівають диханням. Під час тривоги від невизначеності перше, що допомагає — відчути межі свого тіла.
Отже, навчання у такий складний час – це новий виклик для педагогів, але знайте, що ваша безумовна любов до дітей, підтримка допоможе їм стабілізувати психологічний стан. Пам’ятайте, педагог – не психолог, тому якщо ви побачили, що ваш учень надто тривожний або агресивний, одразу зверніться до психолога закладу для подальшої психологічної підтримки.
Використані джерела. Діти та війна. Навчання технік зцілення. Для дітейвіком від 8 до 18 років / Патрік Сміт, Атле Диреґров, Вільям Юле / пер. з англ. О. Антонишин; наук. ред. Катерини Явної. Львів: Галицька Видавнича Спілка, 2022. – 108 с. Навчіть дитину захищатися: метод. посібник / Автори-упоряд. Цюман Т. П., Нагула О. Л. За заг. ред. Цюман Т. П. – 2015. – 60 с. Рекомендовані джерела. Крокуй до укриття пісня-практикум для дітей від Світлани Ройз та ТНМК https://www.youtube.com/watch?v=Dx. S_d. V9 T55 U Скорочене посилання:vse.ee/TNMK-Royz. Травматичні події: психологічна підтримка та самодопомога https://rm.coe.int/traumatic-events-ukr-/1680a765d4 Скорочене посилання:vse.ee/dovidnyk. Що покласти у рюкзак школяра під час війни? Пояснює поліція https://life.pravda.com.ua/society/2022/08/30/250228/Скорочене посилання:vse.ee/stattya_UP ЯК ВЧИТИ ТА НАВЧАТИСЯ В УМОВАХ ВІЙНИЕ Інформаційно-методичні матеріали для дорослих (учителів, викладачів, психологів) зі створення сприятливих умов для навчання та розвитку в умовах воєнного часу.