Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовин.Познайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук та явищ;
• Дати поняття про спостереження й експеримент як методи дослідження фізичних і хімічних властивостей речовин і явищ у хімії;
• повторити матеріал попередніх уроків;
• розвивати логічне мислення,
• розвивати вміння та навички:
1) роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням,
2) порівнювати речовини, описувати їх властивості, встановлювати залежність між властивостями та застосуванням речовин;
1.Хімічний диктант «Символи». Завдання класу: написати символи хімічних елементів, що зустрічаються у тексті. (Кожна правильна відповідь – 1 бала) . Кілька тисяч років тому людству були відомі сім хімічних елементів: Аурум, Аргентум, Плюмбум, Меркурій, Ферум, Купрум, Сульфур. Повільно накопичувалися відомості про хімічні елементи. У XVII сторіччі були відкриті Фосфор, Цинк, Карбон, а у наступному (XVIII ст.) – Хлор, Оксиген, Нітроген, Хром, Гідроген і ряд інших. З розвитком хімії кількість заново відкритих елементів швидко зростала. У ХІХ столітті стали відомі Алюміній, Кальцій, Калій, Натрій, Магній, Флуор і багато інших. Хімічний диктант «Фізичні та хімічні явища». Завдання класу: позначити відповіді – «ф», якщо йдеться про фізичне явище; «х», якщо йдеться про хімічне явище. (Кожна правильна відповідь – 1 бала). Випаровування води. Обвуглення скалки. Іржавіння цвяха. Танення криги. Скисання молока.
Аурум - Au Аргентум - Ag Плюмбум - Pb Меркурій - Hg Ферум - Fe Купрум - Cu Сульфур - S Фосфор - P Цинк - Zn Карбон -C Хлор - Cl Оксиген - O Нітроген - N Хром - Cr Гідроген - H Алюміній - Al Кальцій - Ca Калій - K Натрій - Na Магній - Mg Флуор - F 1.Хімічний диктант «Символи». Відповіді: ф, х, х, ф, х 2. Хімічний диктант «Фізичні та хімічні явища».
• Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовин з попередніх курсів «Природознавство» і «Фізика»; • Познайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук та явищ; • Дати поняття про спостереження й експеримент як методи дослідження фізичних і хімічних властивостей речовин і явищ у хімії; • повторити матеріал попередніх уроків; • розвивати логічне мислення, • розвивати вміння та навички: 1) роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням, 2) порівнювати речовини, описувати їх властивості, встановлювати залежність між властивостями та застосуванням речовин; 3) узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки. • виховувати прагнення досліджувати навколишній світ Мета уроку:
Хімічні властивості речовин виявляються лише в процесі перетворення одних речовин на інші. Так, здатність кисню підтримувати горіння і є його хімічною властивістю. Коли характеризують фізичні властивості будь-якої речовини, то зазначають також її агрегатний стан. Які види агрегатного стану речовин вам відомі?
1.Кожна речовина має свої специфічні ознаки, які визначають її індивідуальність і дають змогу відрізнити її від інших речовин. 2.Ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної, називаються властивостями речовин. 3.До фізичних властивостей належать: колір, блиск, запах, смак. 4Хімічні властивості речовин виявляються лише в процесі перетворення одних речовин на інші. 5.Агрегатний стан—це не фізична властивість речовини взагалі, а лише стан, в якому вона перебуває за певних умов.
Лабораторний дослід № 2 Тема: Ознайомлення з фізичними властивостями речовин Мета: навчитися порівнювати речовини, описувати їхні фізичні властивості, встановлювати залежність між властивостями речовин та їх застосуванням. Інструктаж з техніки безпеки. • Виконувати роботу можна тільки в халатах. • Не можна виконувати досліди без дозволу вчителя. • Не можна змішувати невідомі вам речовини, куштувати їх на смак. • Обережно поводьтеся з лабораторним посудом, не забувайте про те, що він зроблений зі скла. • Правильно визначайте запах речовин. • Починати роботу і виконувати досліди тільки з дозволу вчителя.
2,7 8,92 Густина, г/ см3 Не розчиняється Не розчиняється Розчинність у воді Проводить теплоту Проводить теплоту Теплопровідність Проводить струм Проводить струм Електропровідність Пластичний Пластичний Пластичність Менш твердий Більш твердий Твердість Не має запаху Не має запаху Запах Блищить Блищить Блиск Сірий червоний Колір Мідь відрізняється від алюмінію кольором, дещо більшою твердістю і густиною Твердий твердий Агрегатний стан за звичайних умов Алюміній Мідь Висновок Вини Речо Ознаки
Виконуючи лабораторну роботу ви з’ясували властивості двох речовин, та описали їх. Що ви робили для того, щоб з’ясувати фізичні властивості запропонованих вам речовин? (Спостерігали за речовинами, проводили експеримент, досліджуючи розчинність у воді Свої спостереження ми аналізуємо і робимо спробу пояснити, висуваючи припущення. Наукове припущення, що висувається для пояснення визначених явищ називають гіпотезою. Саме експеримент дозволяє підтвердити ту чи іншу гіпотезу Експеримент – цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов. ЗАКОН ? – теоретично обгрунтоване і практично доведене наукове твердження . Спостереження – це перший крок до пізнання. Це один із перших методів вивчення властивостей речовини.
Узагальнення та закріплення знань Чим відрізняються між собою фізичні та хімічні властивості речовин? (Фізичні властивості виявляються за допомогою органів чуттів, чи виміряють за допомогою приладів, при цьому хімічний склад речовини не змінюється. Хімічні властивості виявляють під час перетворення речовини на іншу, коли змінюється її хімічний склад). 2. Якими методами користуються для вивчення властивостей речовин? (для вивчення властивостей речовини використовують методи: спостереження, гіпотеза, експеримент). 3. Для чого люди взагалі досліджують різні речовини та їх властивості? (Щоб безпечно використовувати їх у повсякденному житті, для кращого пізнання світу в якому живемо). . 4.Які методи проведення експерименту ви вивчали в курсі природознавства? (Зважування, вимірювання довжини чи об’єму, порівняння).
Дослідження речовин і хімічних явищ - нескінченний процес. Не можна одержати від природи остаточні підтвердження своїх ідей, як не можна дістатися кінця кола. Отже, в науці завжди є місце для розширення обріїв пізнання у нових напрямках. І через століття у засобах масової інформації буде не менше, ніж тепер, повідомлень про нові здобутки хімії. • Опрацювати матеріал підручника § 13, § 14 конспект уроку. • Виконати завдання 2 ст. 99.