Завдання, використані на уроці допоможуть навчити учнів складати формули бінарних сполук за валентністю, визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках. Сприятимуть узагальненню і поглибленню знань учнів про зміст хімічних формул речовин, якісний і кількісний склад простих та складних речовин;
Тема. Складання формул бінарних сполук за валентністю. Визначення валентності за формулами бінарних сполук.
Мета уроку:
• навчити учнів складати формули бінарних сполук за валентністю;
• продовжувати вчити визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках.
• Узагальнити й поглибити знання учнів про зміст хімічних формул речовин, якісний і кількісний склад простих та складних речовин;
• повторити матеріал попередніх уроків;
• розвивати логічне мислення,
• розвивати вміння та навички:
1) працювати з періодичною системою хімічних елементів,
2) узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки,
3) виконувати завдання за алгоритмом.
• Виховувати уважність та охайність під час ведення записів у робочому зошиті.
• Розпочати підготовку учнів до тематичного оцінювання зі знання хімічних формул.
Тип уроку: поглиблення і систематизації знань.
Методи і методичні прийоми:
• словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, періодичною системою хімічних елементів, виконання тренувальних вправ),
• наочний (демонстрація наочності),
• самостійна робота з опорною схемою
• робота в парах, групах.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, схема опорного конспекту, опорні схеми.
Базові поняття та терміни: валентність, структурні формули, бінарні сполуки, найменше спільне кратне (НСК).
Хід уроку
І Організація класу до уроку.
Вправа «Передай посмішку»
ІІ Актуалізація опорних знань.
Виконання експрес-опитування (письмово за варіантами) з подальшою взаємоперевіркою.
Варіант І
а) вертикальні стовпці; б) діагоналі; в) горизонтальні ряди.
а) Si; б) H; в) S; г) P.
а) 16; б) 8; в) 12; г) 6.
а) індекс; б) коефіцієнт; в) множник;
а) NaCl; б) Cu; в) O2; г) CO2.
а) Сu; б) Na; в) Br; г) C.
а) І; б) ІІ; в) ІІІ;
а) І; б) ІІ; в) ІІІ
а) І; б) ІІ; в) ІІІ
а) MnO2; б) Mn2O7; в) Mn2O3; г) MnO.
а) IV; б) III; в) II; г) I.
Mg (II) N (III)
Варіант ІI
а) вертикальні стовпці; б) діагоналі; в) горизонтальні ряди.
а) Si; б) H; в) S; г) P.
а) 16; б) 8; в) 12; г) 6.
а) індекс; б) коефіцієнт; в) множник;
а) NaCl; б) Cu; в) O2; г) CO2.
а) Сu; б) Na; в) Br; г) C.
а) І; б) ІІ; в) ІІІ;
а) І; б) ІІ; в) ІІІ
а) І; б) ІІ; в) ІІІ
а) MnO2; б) Mn2O7; в) Mn2O3; г) MnO.
а) IV; б) III; в) II; г) I.
P (V) O (II)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
На попередніх уроках ми з вами вчилися розуміти формули. Давайте пригадаємо, про що можна дізнатися з хімічної формули? (З хімічної формули ми можемо дізнатися про таке:
проста речовина чи складна, її хімічний склад (кількісний та якісний), валентності кожного з хімічних елементів у речовині, порядок розташування атомів у молекулі (структурна формула речовини)).
Проте слід відзначити, що ми характеризували вже готові формули, написані у підручнику чи на дошці. Напевно, кожен з вас хотів би навчитися сам складати хімічні формули. Бо без цього не можливо вивчити хімію. Бо хімія без формул, як живий організм без повітря і води. Чому так? Бо хімія – це наука про речовини, а кожна речовина – це формула.Отже, сьогодні ми з вами навчимося складати формули бінарних сполук, це і є завданням нашого уроку, тема якого… (Оголошення теми та мети уроку).
IV Вивчення нового матеріалу:
Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу давайте пригадаємо:
1. Що ми називаємо хімічною формулою речовини? (Умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів та коефіцієнтів).
2. Які види хімічних формул вам відомі? (Молекулярні та структурні).
3. Чим відрізняється молекулярна формула від структурної? (Молекулярна визначає кількісний та якісний склад речовини, а структурна – порядок з’єднання атомів в молекулі, кількість хімічних зв’язків).
4. Що таке коефіцієнт? (Велика цифра, яка пишеться перед формулою та вказує на кількість структурних одиниць речовини).
5. Що таке індекс? (маленька цифра, яка пишеться біля хімічного символу і вказує кількість атомів кожного хімічного елемента).
Отже, молекулярна формула речовини відображає її хімічний склад. Хімічний склад сполуки не залежить від того, як добували цю речовину, тому він завжди сталий і ніколи не змінюється. Цей принцип називається законом сталості складу речовини. Він був відкритий Дальтоном ще на початку XІX століття.
Коефіцієнт вказує на кількість структурних одиниць речовини, тому він завжди ставиться перед формулою, інакше – змінюється молекула речовини й порушується закон сталості складу речовини. Тому запам’ятайте, не можна ставити коефіцієнт всередину хімічної формули. (Учні складають опорний конспект).
2. Поняття про бінарні сполуки. (Розповідь вчителя).
На попередніх уроках ми з вами вже говорили про бінарні сполуки. Давайте пригадаємо, які сполуки називають бінарними? (Бінарними називають сполуки, до складу яких входять атоми двох хімічних елементів).
Бінарні сполуки розподіляються на типи в залежності від того, який елемент стоїть на другому місці у формулі сполуки. За цим же принципом складаються і назви бінарних сполук. Наприклад, сполука типу ЕхОу, де символом «Е» позначений будь-який елемент, «О» — Оксиген, називають окси¬дами. Слово «оксиди» можна розшифрувати так: «вид сполуки елемента з Оксигеном». Аналогічно складаються назви інших типів бінарних сполук: до кореня латинської назви елемента, який стоїть на другому місці (який визначає тип бінарної сполуки), додають суфікс –ид, чи -ід. (Робота з опорною таблицею ).
Загальна формула Назва другого елемента Назва типу бінарної сполуки Приклад
Ех 0у Оксиген Оксид Nа20 - натрій оксид,
Fе203 - ферум (ІІІ) оксид
Ех Sу Сульфур Сульфід К2S - калій сульфід,
СаS – кальцій сульфід
ЕхС1у. Хлор Хлорид СаС12 – кальцій хлорид,
СrСІЗ – хром (ІІІ) хлорид
Ех Fу Флуор Флуорид КF – калій флуорид,
SF4- сульфур (ІV) флуорид
ЕхРу Фосфор Фосфід АlР – алюміній фосфід,
СаЗР2 - кальцій фосфід
ЕхСу Карбон Карбід СаС2 – кальцій карбід
Крім того, в назвах обов'язково необхідно вказувати валентність елемента, розташованого на першому місці, якщо вона не є постійною, (тому що деякі елементи мають змінну вал.)
V Засвоєння і закріплення знань
Са СІ2 |
Якщо Хлор одновалентний СІ (І) |
АІСІ3 |
|
РСІ5 |
Na2O |
Якщо Оксиген двовалентний О (ІІ) |
Fe2O3 |
|
Р2O5 |
Li2S |
Якщо Сульфур двовалентний S (ІІ) |
BaS |
|
Al2S3 |
N2O3 |
Якщо Нітроген тривалентний N (IIІ) |
Na3N2 |
|
NH3 |
Виберіть із переліку речовин сполуки Оксигену з атомами хімічних елементів з валентністю:
Cr2O7, K2O, FeO, Fe2O3, As2O5, Cl2O7, CrO3, Li2O, HgO, SiO2, P2O5, SO3, PbO2, Mn2O7
Представник пари, яка швидше за інших виконала завдання, виписує формули своєї групи на дошці під відповідним номером валентності:
І |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
|
Іі20 |
FeО |
Сг203 |
Sі02 |
Аs205 |
SO3 |
Сl207 |
|
К20 |
Нg0 |
Fe203 |
РЬ02 |
P2O5 |
Сг03 |
Мп207 |
|
VI Поглиблення і систематизація знань.
(Сума одиниць валентності атомів одного елемента дорівнює сумі одиниць валентності атомів іншого елемента в бінарній сполуці).
(Змінити відповідно кількість атомів у молекулі)
У цьому випадку сума одиниць валентності - це найменше спільне кратне валентності елемента та кількості цих атомів.
Групи одержують картки-завдання. Потрібно скласти формули бінарних сполук за відомими валентностями:
Група 1: К О,
NH (N – III),
ZnCI (Cl – I),
AI S (S – II),
SO (S – VI).
Група 2: СrCI (Cr-III, CI-I),
SO (S-VI),
Ca N (N-III),
PH (P-III),
N O (N-V)
Група 3: CCI (C-IV, CI-I),
Fe O (Fe-III),
Na S (S-II),
Ca N (N-III),
PCI (P-V, CI-I)
VI Поглиблення і систематизація знань.
(Сума одиниць валентності атомів одного елемента дорівнює сумі одиниць валентності атомів іншого елемента в бінарній сполуці).
(Змінити відповідно кількість атомів у молекулі)
У цьому випадку сума одиниць валентності - це найменше спільне кратне валентності елемента та кількості цих атомів.
Групи одержують картки-завдання. Потрібно скласти формули бінарних сполук за відомими валентностями:
Група 1: К О,
NH (N – III),
ZnCI (Cl – I),
AI S (S – II),
SO (S – VI).
Група 2: СrCI (Cr-III, CI-I),
SO (S-VI),
Ca N (N-III),
PH (P-III),
N O (N-V)
Група 3: CCI (C-IV, CI-I),
Fe O (Fe-III),
Na S (S-II),
Ca N (N-III),
PCI (P-V, CI-I)
Знайти виграшний шлях.
1 Група. Виграшний шлях: одновалентні метали
К2О |
Fe2O3 |
AI2O3 |
SO3 |
Na2O |
CO2 |
CO |
SiO2 |
Cu2O |
2 Група. Виграшний шлях: тривалентні метали
К2О |
Fe2O3 |
SnO2 |
Li2O |
AI2O3 |
SO3 |
CI2O7 |
Cr2O3 |
ZnO |
3 Група. Виграшний шлях: двовалентні метали
NО |
Fe2O3 |
HgO |
CO |
AI2O3 |
SO3 |
CaO |
MgO |
ZnO |
VII Підведення підсумків уроку.
Потрібно знати, з атомів яких хімічних елементів складається молекула цієї речовини. (Необхідно знати кількість атомів кожної речовини)
5) Чому атоми хімічних елементів утворюють молекули в суворо визначеному співвідношенні?
(Атоми мають властивість, що визначає здатність атома певного хімічного елемента приєднувати певне число атомів інших елементів)
VIIІ Домашнє завдання: