У зв’язку з індивідуалізацією навчально-виховного процесу та його основною метою — допомогти учням пізнати самих себе, самовизначитися і надати їм змогу самореалізуватися — важливого значення, зокрема, набуває теорія множинності інтелекту американського психолога Говарда Гарднера(Howard. Gardner), яка була вперше опублікована у 1983 році у роботі «Структура розуму: теорія множинного інтелекту». Теорія множинності інтелекту як новаторська теорія пізнання інтелекту людини розкриває один із можливих способів індивідуалізації навчально-виховного процесу. Суть її полягає у твердженні, що кожна особистість має множинні інтелекти, які можна розвивати і зміцнювати Типи інтелектів за Г. Гарднером
Номер слайду 2
Особистість, наділена цим інтелектом, є чутливою до інтонації, ритміки мовлення, порядку слів. Учні люблять читати, писати й розповідати історії,мають гарну словесну пам’ять (легко запам’ятовують імена, назви тощо) і володіють багатим лексичним запасом. Учням варто пропонувати такі творчі завдання, як скласти (написати) розповідь, вірш, статтю, лист, занотувати роздуми щодо вивченого матеріалу в щоденник. Вербально-лінгвістичний інтелект(словесний розум)
Номер слайду 3
Виражені здібності до дедуктивного та індуктивного, конкретного та абстрактного мислення. Учні з таким типом інтелекту володіють чудовими аналітичниминавичками, зокрема під час розв’язування проблем, ставлять логічні запитання. Учням варто давати завдання на складання таблиць та графіків, упорядкування фактів у логічному порядку, установлення невідповідності і пошук помилок у запропонованому матеріаліЛогіко-математичний інтелект (числовий/розсудливий розум)
Номер слайду 4
Здатність учнів до візуально-просторового відображення світу. Учні люблять складати пазли і головоломки, проявляють здібності до малювання, креслення, проектування, моделювання. Варто застосовувати кольорові зображення або графічні символи, викладати навчальний матеріал, супроводжуючи переглядом відео, коміксами, макетами, різними наочними виробами . Візуально-просторовий інтелект (візуальний розум)
Номер слайду 5
Учні чутливі до інтонації, тембру, мелодики, емоційно сприйнятливі до музики, запам’ятовують мелодії і музичні образи. Учні легко оволодівають іноземними мовами, оскільки швидко схоплюють і відтворюють мелодику мови. Варто звертати увагу на інтонаційні особливості мови, супроводжувати викладення навчального матеріалу віршами, пісеньками, ритмівками тощо. Музичний інтелект (музичний розум)
Номер слайду 6
Особистість має здібності розв’язувати поставлені завдання, створювати і передавати враження та емоції за допомогою рухів тіла. Учні дуже активні, у них розвинена координація рухів, жестикуляція і тактильна пам’ять. Вони ліпше запам’ятовують інформацію, яку супроводжують рухи та жести. На уроках потрібно робити перерви на для фізкультхвилинок, використовувати наочні моделі, до яких можна доторкнутися і якими можна маніпулювати, використовувати рольові ігри. Тілесно-кінестетичний інтелект (тілесний розум)
Номер слайду 7
Діти мають здатність до вивчення флори і фауни, світу природи; схильні до продуктивної діяльності. Учні досягають значного успіху у вивченні природничих наук. Таких учнів можна зацікавити вивченням народних традицій, їм варто пропонувати проектні завдання, пов’язані з вивченням історії людства, розвитком природних явищ тощо. Натуралістичний інтелект (розум природолюба)
Номер слайду 8
Учні прагнуть до спілкування, здатні ефективно взаємодіяти з людьми, розуміти їх, розпізнавати їхні цілі, мотиви, наміри. Діти залюбки беруть участь в обговореннях суспільно важливих тем, активні у пошуку шляхів вирішення провокаційних завдань. Учителю варто заохочувати учнів висловлювати власну думку, просити пояснити вивчений матеріал однокласникам, які його не засвоїли Міжособистісний інтелект (комунікативний розум)
Номер слайду 9
Учні швидко стомлюються від галасливого оточення, бажають усамітнитися, прагнуть аналізувати власні емоції, цілі і наміри. Діти ведуть журнал або щоденник, записують свої почуття щодо предметів та явищ, обмірковують власні сильні сторони, виконують самостійні проєкти, виконують до кінця класну роботу, Таким учням варто давати індивідуальні завдання, спонукати їх до детального аналізування помилок. Внутрішньоособистісний інтелект (самодостатній розум)
Номер слайду 10
Така дитина любить думати, міркувати, ставити запитання й піддавати сумніву різні речіОсобистість проявляє допитливість до життя і смерті та демонструє філософську обізнаність та інтерес, які набагато перевищують її календарний вік. Потрібно бути терплячими до питань дитини, адже вона може ставити їх знову і знову. Разом читати книги на теми, які її цікавлять, спілкуватися про них на рівні, відповідному її віку. Екзистенційний інтелект (філософський розум)