Роль транспорту у національній економіці і формуванні світового господарства Транспорт - основа міжнародного географічного поділу праці, забезпечує виробничі і невиробничі потреби господарства і населення в усіх видах перевезень. Забезпечує виробництва сировиною, матеріалами, обладнанням і перевозить готові вироби до споживачів, важливий чинник обороноздатності країн. Транспорт належить до третинного сектору економіки, його називають «кровоносною системою економіки» Забезпечує побутові, робочі та туристичні поїздки людей, медичне обслуговування суспільства. Сприяє раціональному розміщенню підприємства, освоєнню нових території й природних багатства, об’єднує територію в соціально-економічне ціле, а країни і національні господарства — в єдиний світовий простір. Без транспорту неможливі особисті контакти людей у світі, розвиток міжнародної торгівлі та економічної інтеграції країн
Види транспорту за способом переміщення. Головні види транспорту, які виникли на початку промислової революції (залізничний, водний), успішно виконували свої функції до середини ХХ ст. У другій половині ХХ ст. частка цих видів транспорту скоротилася, зменшилося значення морського транспорту в міжконтинентальному перевезенні пасажирів. Натомість швидко розвивалися нові види транспорту — автомобільний, трубопровідний (нафто- й газопровідний).
Всі шляхи сполучення, транспортні підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють світову транспортну систему. У світовому транспорті зайнято понад 100 млн людей. Загальна протяжність транспортної мережі світу (без морських та авіатрас) складає близько 40 млн км. Щорічно всіма видами транспорту перевозиться понад 100 млрд. т вантажів і понад 1 трлн. пасажирів.
Види транспорту за видами перевезень Пасажирський Пасажироперевезення — кількість перевезених пасажирів за певний проміжок часу (наприклад, упродовж місяця чи року.) Пасажирообіг —відображає кількість пасажирів, яких перевезли за певний проміжок часу на певну відстань; обчислюється як добуток кількості пасажирів на відстань перевезення і вимірюється у пасажирокілометрах. Вантажний Вантажоперевезення — це кількість перевезених за місяць чи рік вантажів у тоннах. Вантажообіг — кількість вантажу, що перевозиться за певний проміжок часу на певну відстань (обчислюється як добуток цих двох показників і вимірюється у тоннокілометрах — т∙км).
Північноамериканський тип. Особливостями розвитку є високий рівень розвиненості всіх видів транспорту.Європейський тип. Найгустіша у світі транспортна мережа. Пасажирські перевезення — залізничний транспорт; вантажні — автомобільний транспорт.Євроазійський тип (країни СНД, Монголія). Відмінними рисами є недостатній розвиток автошляхів та низька їх якість. Азійський тип (усі країни Азії, крім Японії та «далекосхідних тигрів»). Основну роботу виконують залізниці. На Близькому Сході найрозвинутішим є автотранспорт, у приморських районах Південно-Східної Азії — каботажне судноплавство. Регіональні транспортні системи:
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУЗалізничний транспорт добре пристосований для перевезення пасажирів та вантажів за будь-яких погодних умов на великі відстані. Перевага - відносно невисока собівартість перевезень, недоліки — значні затрати на будівництво та експлуатацію залізничних шляхів, порівняно невисока швидкість переміщення вантажів, низька можливість доставки до кінцевого споживача
Залізничний транспортЄ у 140 країнах світу. Довжина сучасних залізниць світу становить приблизно 1,3 млн км. Більше половини експлуатаційної довжини припадає на розвинені країни і лише 1/5 — на ті, які розвиваються. Найвища густота залізниць у Європі (понад 100 км/тис. км2) і Японії (64 км/тис. км2). У 1964 р. в Японії почали функціонувати швидкісні поїзди («шинксансен» — куля-поїзд), які розвивають швидкість 210 км/год. У великих за площею країнах, які освоюють свої території, багаті на природні ресурси, довжина залізничної мережі збільшується, зокрема у Китаї, Росії, Індії, Канаді. Китай щороку будує 1 тис. км залізниць.
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУАвтомобільний транспорт – транспорт «від дверей до дверей» Основна його перевага — це висока маневреність і велика швидкість. Людям він забезпечує свободу пересування. Цей вид транспорту передбачає доставляння негабаритних вантажів. Використовують для перевезень на короткі та середні відстані Основними недоліками автомобільного транспорту є порівняно висока собівартість перевезень і мала вантажопідйомність транспортних засобів. Автомобільний транспорт здебільшого шкодить довкіллю, що також звужує сфери його застосування.
Автомобільний. Світовий автомобільний парк нараховує понад 600 млн машин, більшість зосереджена в США, Західній Європі, Японії. У розвинених країнах автомобілі мають 30—50 % населення, у слаборозвинених —лише 1 %. Нині загальна довжина світових автомобільних доріг з твердим покриттям становить понад 20 млн км, найгустіша їх мережа у Західній Європі. Найрозвиненішу мережу автошляхів мають ті країни, де розміщена значна частина автопарку світу: США, Західна Європа, Японія, Канада. Там споруджуються автобани — багатосмужні магістралі з високою пропускною здатністю.
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУМорський транспорт є найбільшим перевізником вантажів на міжнародних напрямках. Його переваги — низькі тарифи та висока вантажопідйомність, використання природних шляхів сполучення. Недоліком є низька швидкість, жорсткі вимоги до пакування і кріплення вантажів. Морський транспорт залежний від погодних і навігаційних умов, його обслуговування передбачає наявність складної портової інфраструктури. Внутрішній водний транспорт Переваги: характеризується низькою вартістю перевезення вантажів, оскільки використовує природні шляхи сполучення — річки, озера. За умови перевезення вантажів, у яких маса перевищує 100 тонн, на відстань понад 250 км, цей вид транспорту — найдешевший. До недоліків належать повільна доставка, низька географічна доступність унаслідок конфігурації водних шляхів, мінливі навігаційні умови та сезонність роботи, які залежать від погоди і кліматичних умов (замерзання, обміління річок).
Морський80 % міжнародних вантажоперевезень і 70 % товарообігу. Морський флот зосереджений у десятьох найбільших судновласницьких країнах світу: США, Великобританії, Японії, Німеччині, Франції, Італії, Ліберії, Панамі, Греції, Норвеґії. На їхню частку припадає 70 % тоннажу світового флоту. У світі налічується понад 2000 морських портів різної величини. Найбільші порти — Роттердам, Сінґапур, Новий Орлеан.
Річковий, озерний. Загальна протяжність світової мережі річкового транспорту складає понад 550 тис. км. Лідери за вантажообігом річкового транспорту — США, Китай, Росія, ФРН, Канада, Нідерланди, Франція, Бельґія. Найбільші порти внутрішніх водних шляхів зосереджені у гирлах річок: Гамбурґ, Бремен, Роттердам, Антверпен, Гавр, Арханґельськ, Астрахань, Херсон та ін. Херсон. Роттердам
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУздійснює переміщення нафти і нафтопродуктів, газу тощо на значні відстані.;трубопроводи місцевого значення для переміщення твердих сипучих речовин (змішуючи їх з рідинами) у районах видобутку і споживання мінеральної сировини (вугілля, залізної руди тощо). .найдешевший, не потребує великої кількості персоналу для обслуговування і не використовує рухомі транспорті засоби. Трубопроводи за високої пропускної здатності забезпечують низьку собівартість транспортування та високий ступінь збереження вантажів. Проте трубопровідний транспорт може зашкодити довкіллю внаслідок масштабних аварій. Трубопровідний транспорт—
Трубопровідний99 % переміщення газу, 95 % нафти. Протяжність перевищує 1,7 млн км. Основна частина світовоїмережі трубопроводів розташована у Північній Америці, Західній Європі, Південно-Західній Азії, Росії. У Західній Європі напрямок нафтопроводів — від портів до великих промислових центрів, наприклад: Гавр — Париж, Кадіс — Сараґоса, Марсель — Кельн та ін. У країнах Близького Сходу та Північної Африки напрямок нафтопроводів — від родовищ до портових міст.
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ РІЗНИХ ВИДІВ ТРАНСПОРТУПовітряний транспорт. Основними перевагами є найвища швидкість транспортування, можливість досягти віддалених районів. Водночас транспортні засоби мають незначну вантажопідйомність, забруднюють довкілля, їх функціонування залежить від погодних умов.
Повітряний. Світова мережа авіаліній складає понад 8 млн км. В авіатранспорті значна частка відводиться приватним компаніям. Найбільші міжнародні авіакомпанії сполучають Північну та Південну Америку з Європою, західноєвропейські країни — з Азією та Африкою, Південну та Південно-Східну Азію — з Австралією. Близько 1 тис. аеропортів, найбільші у Чикаго, Далласі, Лос-Анджелесі, Лондоні, Токіо, Нью-Йорку та ін. Міжнародний аеропорт О‘Хара (Чикаго)Аеропорт Ханеда (Токіо)
Перспективи розвитку світової транспортної системи. Однією з найважливіших тенденцій у розвитку світового вантажного транспорту є формування контейнерної системи. У контейнерах перевозиться близько 40 % генеральних вантажів. Складаються трансконтинентальні контейнерні «мости» — комбінація морського транспорту, маршрутних залізничних складів і авто- поездів-контейнеровозів. Найбільшими контейнерними портами світу є Сінґапур і Сянґан (Китай). У Європі ведеться робота зі створення транс’європейської транспортно-енергетичної мережі. Діє концепція у відпрацюванні чіткого механізму координації роботи різних видів транспорту, зокрема в організації комбінованих (змішаних) перевезень. Розроблено 10 схем доставки вантажів комбінованими перевезеннями. Проводяться розробки, спрямовані на зниження негативного впливу транспорту на навколишнє середовище.
Головними проблемами світової транспортної системи є: Нерівномірність розвитку транспортних систем окремих країн та регіонів, що знижує ефективність використання природних, матеріальних та людських ресурсів. Залежність видів транспорту від природних умов. Однак в епоху НТР актуальність цієї проблеми поступово знижується. Негативний вплив транспорту на навколишнє середовище.
Висновок. Транспорт об’єднує світове господарство і є матеріальною основою територіального поділу праці. Транспортна мережа на земній кулі розвинена нерівномірно. Рівень і характер розвитку транспорту окремих країн залежить від рівня розвитку продуктивних сил, розмірів території тощо. За об’ємом і структурою транспортних перевезень визначають рівень розвитку й особливості структури господарства країни або регіону, а за конфігурацією транспортної мережі — особливості розміщення господарської діяльності. Розвиток світової транспортної системи характеризується збільшенням шляхів сполучення і вантажних та пасажирських перевезень. При цьому темпи зростання перевезень перевищують темпи збільшення довжини транспортної мережі.
