В презентації представлена історія виникнення українського авангарду та творчість художників-авангардистів України: Олександри Екстер, Давида Бурлюка, Олександра Богомазова
Український авангард. Василь Єрмилов. Обкладинка часопису «Авангард», 1929.
Номер слайду 2
Український аванга́рд — течія в українському модерному мистецтві 1910—1930 років, сформована в процесі синтезу європейського модернізму з традиціями народного мистецтва. Представлена головним чином творами кубістів, футуристів, фовістів. К. Малевич. Супрематична композиція 1, 1916.
Номер слайду 3
Поняття «український авангард» введено у вжиток паризьким мистецтвознавцем Андреєм Наковим (фр. Andréi Nakov) для виставки «Tatlin's dream», улаштованої у Лондоні 1973 року. Тоді Захід уперше побачив праці світового рівня безвісних авангардистів України Василя Єрмилова і Олександра Богомазова. Перший абстрактний твір з'явився тут — малюнок Василя Кандинського на обкладинці каталогу «Салон Іздебського 2» (1910); перша широка міжнародна авангардна виставка у Російській імперії (Салон Іздебського) відбулася в Одесі і Києві, а вже потім у Петербурзі і Ризі.
Номер слайду 4
Історію авангардного живопису в Україні (як і в усьому світі) можна умовно поділити на два періоди. Перший охоплює 1907—1914 рр. Світова і громадянська війни перервали певною мірою цей процес. Другий період починається з 1920 р., коли знову вибухнули творчі сили у всіх видах мистецтва: літературі, театрі, живопису, архітектурі. Цьому бурхливому бажанню осягати нові форми було покладено кінець у 30-х роках у Радянському Союзі, Німеччині, Італії та ін. — тих державах, де перемогли тоталітарні чи фашистські режими. Причиною нищення авангарду була монополія однієї ідеології, що виявлялося несумісним з мистецтвом, розрахованим не стільки на почуттєве, скільки на інтелектуальне сприймання, що активізує прагнення істини, формує критичність. Додалося й те, що складність мови нового мистецтва унеможливлює офіційний контроль над інакомисленням.
Номер слайду 5
ОЛЕКСАНДРА ЕКСТЕРВ 1918 році вона створює в Києві художню студію, через яку пройшли десятки видатних художників-авангардистів. Стикнувшись з методами тиску на художників з боку радянської влади, О. Екстер в 1920-х рр. емігрувала до Франції. АМАЗОНКА АВАНГАРДУ,ЯСКРАВИЙ ПРЕДСТАВНИК ЄВРОПЕЙСЬКОГО КУБІЗМУ ТА ФУТУРИЗМУ. Олександра Екстер вважається справжньою революціонеркою в сценографії. ВОНА СМІЛИВО ДОЛАЄ КАНОНИ, формулює нову концепцію сценічних декорацій, конструює запаморочливі ескізи костюмів до балетів Б. Ніжинської і постановок О. Таїрова. Натюрморт «Ваза з вишнями», 1914
Номер слайду 6
ДАВИД БУРЛЮКУКРАЇНСЬКИЙ ХУДОЖНИК-ФУТУРИСТ,ПОЕТ, ТЕОРЕТИК МИСТЕЦТВА, ЛІТЕРАТУРНИЙ І ХУДОЖНІЙ КРИТИК, ВИДАВЕЦЬМасштаб Давида Бурлюка подібний до стихійного явища. За власними підрахунками вiн намалював 15 тисяч картин. Свій мистецький темперамент він оцінював так:"Коли я малюю, мені здається, що я дикун, який тре сук однієї барви об другий, щоб отримати кольоровий ефект. Ефект палахкотіння…”. Пройшовши періоди захоплення імпресіонізмом, неопримітивізмом та іншими модерними мистецькими течіями, став ідеологом російського футуризму як у живописі, так і в літературі.
ВИСНОВОКМистецтво авангарду зруйнувало традиційні засади художньої творчості. Якщо стиль модерн був викликаний неприйняттям індустріалізації та урбанізації, то авангард пов'язаний з цими процесами органічно — він є прямим породженням нових ритмів життя, прискорених темпів змін, величезних, емоційних та психологічних перевантажень — і загалом світу, в якому панують катаклізми, а людина втрачає узвичаєну точку опори.