Розробка уроку для учнів закладів професійно (професійно-технічниної) освіти на уроки виробничого навчання, за професією "Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування".
Ремонт сердечника статора і ротора На поверхнях сердечника не повинно бути кольорів мінливості, слідів оплавлень; механічних задирів і стирань, в пазах не повинно бути виступаючих листів Усунення замикань між листами сердечника статора виробляють спеціально заточеним тонким і вузьким ножем. Широке замикання листів активної сталі на роторі усувають загальною проточкою сталі ротора до усунення замикання листів з наступним травленням азотною кислотою.
Ремонт сердечника статора і ротора. Оплавлені ділянки вирубують на глибину, де немає сплавлених між собою листів сердечника і залишків розплавленої міді Оброблену поверхню сердечника необхідно протравить 70%-вою азотною кислотою після підігріву сердечника до 100 ° С Замазкою заповнюють пошкоджену зону. Як заповнювач на замазці в пазу можна встановлювати ретельно підігнані за місцем протези з склотекстоліту або гетинаксу
Ремонт активної сталі сердечника статора Установка скло текстолітового заповнювача (протеза) після видалення пошкодженої активної частини сталі, дає можливість сформувати правильну форму паза в осерді Провідність зубців зменшується, струм намагнічування, і нагрівання обмотки статора збільшується. Виниклі пульсації магнітного поля викличуть додаткові втрати потужності в активній сталі статора і ротора Приготований феромагнітний матеріал стійкий до впливів миттєвим теплових ударів від 200 до 0оС, розчинів, солей, кислот, лугів, масел, спиртів, гасу і бензину
Клин пазовий При виявленні дефектних клинів вибити їх з пазів. Продути расклинені пази стисненим повітрям 3.105 Па. Укласти на обмотку в стик прокладки, виготовлені з гетинаксу марки 1 0,5 і провести заклиновку паза Поперечні прорізи в клинах повинні збігатися з радіальними вентиляційними каналами Допускається вимостка індивідуально під кожен клин прокладками довжиною, що дорівнює довжині клину. Перед забиванням клинів скоси пазів і підклинову прокладку промазати клеєм Н-88
ПУ-ЦРЭО-005 Вимірювання повітряного зазору Повітряний зазор між статором і ротором повинен бути якомога, менше, доводячи його (порядку 2-5 кВт) до 0.3 мм. Зазор заміряють щупом, між поверхнею ротора і розточкою статора у верхній частині зі зміщенням відносно один одного на 900 або в спеціально призначених місцях. Повітряний зазор повинен дорівнювати половині виміряної відстані При перевантаженні через перекоси підшипникових щитів, осьовому зміщенні підшипників, вібрації ротора, виробляється посадкова поверхня. На електродвигунах 6 кВ АВ 15-36-8М (КЕН Іст) вертикального виконання заміряють величину повітряного зазору між сердечником статора і ротора зверху і знизу в 4-х точках. Величина повітряного зазору повинна бути в межах1,8 2мм
Вимірювання повітряного зазору Подальше вироблення посадочних місць є причиною тертя ротора за статор, і підвищення температури сталі статора в місці тертя до 700-900оС, надмірного нагрівання ізоляції в пазу, пробій ізоляції і вихід електродвигуна з ладу Радіальні зазори заміряють, якщо електродвигун має підшипники ковзання. Вибіг ротора в осьовому напрямку не повинен перевищувати 4мм При розбіжності осей більше 3мм провести регулювання ротора по висоті. При зносі бабітової поверхні сегмента підпятника провести його заміну
Вібрація електричних машин При відсутності вказівок у технічній документації рівні віброшвидкості або подвоєна амплітуда коливань на підшипниках електродвигунів, зчленованих з механізмами, не повинно бути вище значень наведених в таблиці Подвійна амплітуда коливання підшипників,мкм,при швидкості обертання,об/хв Умови роботи двигуна (обмеження на експлуатацию) Без обмежень Не більше 30 діб 3000 1500 1000 750 і менше 50 100 130 160 30 60 80 95
Причини, що викликають вібрацію електричних машин До електромагнітних причин вібрації відносять Асиметрію магнітного поля, викликану нерівномірністю зазору між ротором і статором; обрив стержнів білячої клітини До аеродинамічним причини вібрації відносять Вібрація у вигляді пружних коливань в повітряному середовищі з високою частотою обертання і виникненням вихроутворення в проточних частинах машини
Моментна неврівноваженість При моментній неврівноваженості центр ваги ротора розташований на осі обертання, однак кожна з її половин є неврівноваженою, і їх центри тяжіння лежать на одній площині У2 по обидві сторони осі обертання на рівних відстанях При моментній неврівноваженості ротора з'являється відцентровий момент від пари сил
Динамічна неврівноваженість. Динамічна неврівноваженість складається з статичної та моментної неврівноваженості. Моментна неврівноваженість може бути виявлена і усунена тільки при динамічному балансуванню на верстаті Модель МС-902 для балансуючого виробу масою 30-300кг Модель 9А734 для балансуючого виробу масою 300-3200кг Балансування на верстатах ведеться на резонансній частоті обертання. Найбільш поширений метод балансування установки двох-трьох коригувальних вантажів
Динамічна неврівноваженість При нормальній частоті обертання ротора (якоря) віброметодом вимірюють подвійну амплітуду вібрації підшипників в трьох напрямках: осьовому, горизонтальному і вертикальному. Вимірювання проводять на рівні осьової лінії валу. 1-на роторі пробний вантаж відсутній 2-в довільній точці врівноваження, з боку підшипника з найбільшою вібрацією, встановлюють пробну вагу, виконують другий пуск. 3-в тій же площині, але в діаметрально протилежній площині переставляють той же вантаж, і виконують третій пуск У всіх трьох умовах пуску машини вимірюють вібрації підшипників. Основою для розрахунків і найпростіших геометричних побудов приймають найбільшу амплітуду вібрацій, де вона виникла.
Центровка До перевантажень двигуна, його нагріванню і виходу з ладу До додаткових навантажень на з'єднувальні елементи муфт До підвищеним навантаженням на поблизу лежать підшипники До підвищених навантажень поряд лежачих підшипників Підвищені перекоси і зміщення валів можуть привести: