Мета : навчати здобувати знання про перетворювальну діяльність людини у використанні вітру за допомогою різних джерел інформації; викликати інтерес до пізнання природи, до дослідницької діяльності, бажання зрозуміти сутність явищ природи; розвивати загальнонавчальні вміння, пам'ять, мислення та мовлення учнів ; виховувати дбайливе ставлення до чистоти повітря.
Вітер – мінливий. Буває теплим і холодним, свіжим та порошним. То він сильний і безжальний, то лагідний і добрий. Він усе змінює, переносить з місця на місце. Вітер ніколи не зупиняється. Він великий мандрівник. Завжди подорожує великими відстанями. Він знає всі дороги. Він міг би розкрити всі загадки й таємниці, передати найдивовижніші аромати, якби міг говорити.
Наші давні предки- слов’яни шанували Стрибога – бога і володаря вітру. Не розуміючи явищ природи, вони наділяли вітер магічною силою, зверталися до нього з проханнями. Поступово людина навчилася використовувати те, що давала їй природа. У тому числі й вітер. І почала робити це дуже й дуже давно.
Зі старих документів достеменно відомо, що вже 4 тис.років тому відважні фінікійці , які жили на східному березі Середземного моря, активно користувалися вітрилом. Воно було примітивним і недосконалим, але з його допомогою фінікійці допливли до гирла Нілу, де організували жваву торгівлю з єгиптянами, а 2,5 тис.років тому навіть здійснили перше описане в історії плавання навколо Африки.
Наші предки навчилися використовувати силу води і вітру для своїх потреб. 2 тис. років тому на берегах річок з’явилися великі водяні колеса, які обертала течія. Такі колеса подавали воду на поля та рухали жорна млинів, де мололи зерно. Там, де не було ні річок, ні джерел, будувати вітряні млини, або вітряки, що працювали під дією сили вітру. Тому їх спорудили на підвищеннях, відкритій місцевості, де вітер сильніший.
Силу вітру цінували та вміли використовувати з давніх часів і в багатьох інших країнах. І хоч на суходолі енергію вітру ніколи не використовували так широко, як на морі, проте відомо про існування вітряних коліс за тисячі років до нашої ери. Наприклад, у Єгипті збереглися залишки вітряків, яким не менше ніж 3 тис. років. Вавилоняни використовували їх для осушення боліт, у Єгипті, Персії будували вітряні водопідйомники.
За 200 років до нашої ери в Персії для розмелу зерна застосовувалися прості вітряки з вертикальною віссю обертання, а ще раніше їх використовували в Китаї. Такі млини оберталися навколо своєї осі подібно до руху дзиґи або іграшкового калейдоскопа. Пропелер стародавніх вітряків виготовлявся кріпленням пучків очерету до дерев’яної рами, що оберталася, коли дув вітер. Оточувала млин стіна, яка спрямовувала вітер на раму.
У ХІVст. Найкращими конструкторами вітряків стали, голландці, тому що в Голландії (Нідерландах) ці млини стали основою енергетичної бази. Можна сказати, що ця країна самим своїм існуванням зобов’язана млинам : адже частина Нідерландів лежить нижче від рівня моря. Тому затоплення та заболочення місцевості тут є звичним явищем.
Саме вітряні двигуни дали можливість провести грандіозні роботи з осушення боліт і викачування води. Сила вітру боролася із силою іншої стихії – морської, що постійно загрожувала затопити землю маленької країни. Голландці внесли багато вдосконалень у реконструкцію вітряків. Раніше ці млини мали чотири дерев’яні крила з натягнутою на них грубою парусиною. Згортаючи або розгортаючи ці «вітрила», люди зменшували або збільшували площу крил. У деяких млинів було до восьми крил.
Вітряки спочатку лише перемелювали зерно. У 1582 році в Голландії була побудована перша олійниця ( виробляла масло з вершків), яка використовувала енергію вітру. У 1586 року з’явилася перша паперова фабрика, яка також працювала на енергії вітру. А в 1592 році було створено лісопильні заводи для виробництва лісоматеріалів із використанням енергії вітру. Млини також мололи нюхальний тютюн і прянощі, ткали полотно. Завдяки такому використанню енергії вітру Голландія з-поміж усіх країн тодішньої Європи була найкраще забезпечена енергією.
Енергію людина використовує з давніх-давен. Спочатку це був парус, згодом – вітряк. Сучасні вітряки , що виробляють електрику, з’явилися лише у ХХ ст. У 30-х роках у Криму була побудована найбільша вітрова електрогенеруюча установка (ВЕУ) потужністю 100 кВт. Незабаром була вже спроектована ВЕУ потужністю 5000 кВт, але війна перервала цей проект.
Прогнозується, що після 2010 року електроенергії, виробленою вітром, буде користуватися 80% населення Європи. А до 2025 року завдяки вітропаркам у Німеччині буде виведено з експлуатації 80% атомних електростанцій. До 2025 року Німеччина планує виробляти 50% електроенергії шляхом використання енергії вітру. Данія таке завдання збирається розв’язати до 2030 року.
Вітрило як двигун є абсолютно екологічно чистим. Він нейтральний щодо природи : нічого не споживає й не переробляє, нічого не виділяє. Він тільки трансформує потоки вітру в рух судна й жодним чином не шкодить навколишньому середовищу та людині. Колись сучасні теплоходи та атомоходи остаточно витіснили вітрильники з водних просторів. Але зараз у зв’язку з нестачею енергоресурсів, забрудненням повітря багато морських держав замислюються над тим, як можна б було заощадити на паливі.
Нещодавно японські інженери побудували модель цікавого вітрильника. Цей корабель є величезним судном із дев’ятьма щоглами. Його вітрила схожі швидше на крила. Ширина кожного такого диво-паруса – 20 м, а висота – усі 50! Вітрила зроблені не з тканини, а є конструкцією з легких металів та пластику, що легко складаються, як телескопічна вудка ( тобто секції ховаються одна в одну). Це для того, щоб ураганний вітер не повалив щоглу. Причому посилати матросів на неї вже не треба : складають їх електромотори. Управляють ними бортові комп’ютери. Тепер капітану не потрібна велика команда, а лише дев’ять операторів, які стежитимуть за роботою комп’ютерів. Такий корабель споживатиме на третину менше палива, ніж звичайний. За прогнозами, у відкрите море судно зможе вийти вже у 2016 році.
Розуміючи важливість використання енергії вітру для народного господарства, учені Миколаївського кораблебудівного інституту ще в 1974 році виступили ініціаторами використання вітру для руху транспортних суден. Від цього часу в Миколаєві один раз на два роки проходять симпозіуми з проблеми використання вітрильних суден для народного господарства.
Вітрячок весело обертався на високому пагорбку, мов горобчик вимахував крильцями, висвистував свою довгу у одноманітну пісеньку : Я швидесенький Вітряк, Обертаюсь так і сяк. І мене ніхто й на мить Не посміє зупинить. І раптом Вітрячок зупинився. Дивно, - промовив він уголос, - що це зі мною трапилося? - Нічого особливого, - озвався поряд дядько Вітер, - просто я ліг на шовкову траву відпочити.
Ти хто такий? Той, хто допомагає тобі обертатися. Звуся я Вітер. Не чув про такого! – невдоволено буркотів Вітрячок. До речі, від мене походить і твоє ім’я : Вітрячок. Правда, схожі? Та я зараз!.. Та я… Якщо ти, Вітрячку, збираєшся залякати мене, тоді я змушений буду полетіти геть. А ти служитимеш сідалом для галок і горобців. - Та я … Я, дядьку Вітре, хотів би вибачитися перед вами за свої слова… Перепочили трошки, то, може, продовжимо свою роботу? До того ж у мене пісенька нова народилася: