Конспект уроку природознавства для 3 класу на тему "Тварини.Різноманітність тварин"

Про матеріал

Конспект уроку з природознавства для учнів 3 класу.Тварини. Різноманітність тварин.

Мета:

формування предметних компетентностей: формувати поняття «тварини – живі організми»; уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин; формувати уміння розрызняти особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати, спостерігати за тваринами, увагу, кмітливість; виховувати дбайливе ставлення до тварин, дбайливе ставлення до природи.

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: під керівництвом вчителя визначати мету роботи і план її виконання; оцінювати свою діяльність;

комунікативної: вміти в тексті визначати головне, нове, робити висновки, вміти відповідати «своїми словами»;

здоровязбережувальної: навчати розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальної: удосконалювати вміння працювати у парі(групі);

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ілюстрації тварин, картки з завданнями, підручник

Хід уроку

Перегляд файлу

 Тварини. Різноманітність тварин.

Мета:

  • формування предметних компетентностей: формувати поняття «тварини – живі організми»; уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин;  формувати уміння розрызняти особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати, спостерігати за тваринами, увагу, кмітливість; виховувати дбайливе ставлення до тварин, дбайливе ставлення до природи.
  • формування ключових компетентностей:
  • уміння вчитися: під керівництвом вчителя  визначати мету роботи і план її виконання; оцінювати свою діяльність;
  • комунікативної: вміти в тексті визначати головне, нове, робити висновки, вміти відповідати «своїми словами»;
  • здоровязбережувальної: навчати розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;
  • соціальної: удосконалювати вміння працювати у парі(групі);

Тип уроку: комбінований

Обладнання: ілюстрації тварин,  картки з завданнями, підручник

Хід уроку

І.Вступна частина.

1.Організація класу.

Щоб урок наш пройшов немарно

На роботу налаштуйтесь!
Міркувати приготуйтесь,
висновки робити.
У чарівний світ природи
вирушаєм, діти!

Рольова гра «Гідрометеорологічний центр»

- Який зараз місяць? (Наступив останній зимовий місяць лютий.)

- Що вам відомо про назву місяця?( Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози,вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криводоріг, казибрід, межень)

- Які зміни сталися в неживій природі? (День став довшим, а ніч коротша. Сонце піднімається вище над горизонтом і лагідно посилає на землю теплі, ласкаві промені.Сніг розтає, течуть струмки.)

- А в  живій? (З вирію повертаються перші вісники весни – граки, дикі гуси і качки. На деревах з’являються бруньки, а з-під торішнього листя пробивається молоденька травичка. Зійшов сніг і зазеленіла озимина)

- Які прикмети зими ви знаєте?

  • Кішка розтягується на підлозі - до тепла.
  • Ворони в'ються в повітрі - перед снігом, сідають на сніг - до відлиги, сідають на верхівки дерев - до морозу.
  • Синичка починає з ранку пищати - очікуй уночі морозу
  • Надаємо слово черговому синоптику…
  • Сьогодні тепла сонячна погода. Вітру немає, небо чисте голубе. Температура повітря становить … градусів.

 2.Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Основна частина

 1.Повідомлення теми і мети уроку

- Щоб дізнатися над якою темою ми будемо сьогодні працювати я пропоную вам розгадати кросворд.

Розгадування кросворда в парах.

1. Швидко скрізь вона літає,

Безліч мошок поїдає,

Під дахом гніздо будує,

Тільки в нас не зимує.

2. Влітку гуляє, а взимку спочиває.(ведмідь)

3. Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Пухова руденька шуба

Із сосни стриба на дуба.

4. І своє дитя не забула, і чужих нагодувала.

5. Хвостик, як ниточка,само як калиточка,

а очі як насінинки.

    6. На подвір’ї ходить птах

 

л

а

с

т

і

в

к

а

 

 

 

 

 

 

в

е

д

м

і

д

ь

б

і

л

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

к

о

р

о

в

а

 

 

 

 

 

 

м

и

ш

а

 

 

 

 

п

і

в

е

н

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

л

и

с

и

ц

я

 

 

    І співає по складах.

7. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

А як вийде полювати,

Бережись, мишва хвостата.

 

 

 

 

     Створення проблемної ситуації.

-         Подивіться на малюнок. Чи всі тварини однакові? Ми говоримо, що тварини – це частина живої природи, а значить живі організми. Доведіть це!

Сьогодні ми вирушаємо у мандрівку царством Тварин. Тваринний світ – надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і величезного слона. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне.

За спільними ознаками  вчені об’єднали тварин  в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування ,а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин )

Тема нашого уроку «Різноманітність тварин у природі».

В кінці уроку ви будете знати:

  • істотні ознаки різних груп тварин;

вміти:

  • поділяти тварин на групи за їх істотними ознаками;
  • відносити конкретну тварину до певної групи;
  • знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності;

     2.   Робота над новим матеріалом.

        Розповідь вчителя

 З давніх-давен люди вірили в богів-покровителів усього живого на землі.

 Покровителькою рослин була Флора, покровителькою тварин – Фауна. Тому і стали називати рослинний світ – флорою, а тваринний – фауною.

 На земній кулі відомо близько двох мільйонів видів, а в Україні поширено близько п’ятдесяти тисяч видів. Тварини одного виду подібні, а тварини різних видів зовсім не схожі між собою або різняться.

 А тепер ми дізнаємося, на які групи вчені поділяють тварин.

І перша група, з якої ми починаємо вивчення теми, це група

                                    Звірі

В Україні живе 108 видів звірів. Вони лазять по деревах (білки, куниці), бігають по землі ( зайці, лосі), плавають у воді ( бобри), літають (кажани) та живуть під землею (миші, кроти).

Ознака: тіло вкрите шерстю,  
            годують малят молоком.

Подумайте: Кого людина приручила першою? Чому?

 «За допомогу і службу, за вірність і дружбу»

В Нью-Йорку можна побачити пам'ятник собаці Болто. Це вожак їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.

А в Парижі існує пам'ятник сенбернару Баррі. Його встановили за розшук і врятування 40 чоловік, загублених в горах.

ЦЕ ЦІКАВО

Звірі сплять по-різному. 

 

  • Лев спить  на спині — черевом догори і безтурботно піднімає вгору

напівзігнуті лапи.

  • Мабуть, багато хто бачив, як спить кінь — стоячи.
  • Кажани сплять, вчепившись кігтями в гілку дерева, склепіння печери або горища, вони загортаються в крила, мов у ковдру, і засинають, повиснувши головою донизу.
  • Коти, їжаки, борсуки сплять, згорнувшись клубочком.  

Наступна група, яку ми вивчатимемо

Риби

  •       Що ви знаєте про цю групу тварин? (Живуть в морях, океанах, річках, ставках. Тіло вкрите лускою)

Риби живуть в різних водоймах: морях, річках, озерах, ставках. Усе своє

життя від самого народження вони проводять у воді. А вода, як відомо, буває різною. Риби річок і ставків живуть у прісній воді, а риби

 морів і океанів живуть у солоній воді.

  Тіло риб складається з голови, тулуба, хвоста. Воно сплюснуте з боків і вкрите лускою та слизом. Завдяки такій будові тіла, риби швидко рухаються у воді. Дихають риби зябрами. Живляться різноманітною їжею.                                                                                                                              Взимку риби повільно плавають у холодній воді, шукаючи залишки водоростей, іншу їжу. Важко дихати під водою, над якою крига. Тому люди прорубують ополонки, вставляють комиш у воду, через стебло якого кисень, потрібний для дихання риб, потрапляє у воду.                                                                    Риби – багатство наших водойм. М'ясо та ікра риб – корисні продукти харчування для людини.

Цікаве про риб підготував…

ЦЕ ЦІКАВО

Риба здатна залізати на дерево. Анабас, що мешкає в Південно-східній Азії, - єдина риба, здатна виходити на сушу і навіть лазити на дерева. Вона гуляє по землі у пошуках більш відповідного житла. Зябра Анабаса пристосовані до поглинання кисню з вологого атмосферного повітря.

                                    Птахи

 Яка ж істотна ознака птахів? Щоб відповісти на це питання, прочитайте 2 абзац, с 137.

Ознака: тіло вкрите  пірям.

- Що ви знаєте про птахів?

  • Пригадайте та назвіть причини, з яких перелітні птахи залишають рідні краї і летять у вирій (відсутність їжі).

 

А що роблять зимуючі? (Перелітають ближче до житла людей.)

Дуже важко птахам взимку. Особливо маленьким. Із десяти, можливо тільки 1-2 доживають до весни. Вони потребують нашої допомоги.

Розвішуючи годівнички, підгодовуючи птахів, як це роблять учні нашої школи, ми рятуємо не одне пташине життя.

Як правильно підгодовувати пташок?

Універсальний корм для зимуючих птахів – насіння соняшника. Тільки пам'ятайте, що солоне та смажене насіння шкідливе для них.

Багато пташок подякують вам за пшоно, просо, овес, пшеницю.

Ягоди горобини привернуть увагу найкрасивіших зимових гостей – снігурів. Їм сподобаються і «крилатки» - насіння клена та ясена, які заготовляють восени. Адже більша їх частина облітає з дерев і стає недоступною для птахів.

 Несолоне сало та м'ясо також використовують для підгодівлі птахів. Їх люблять синички. Як правило, шматочки сала нанизують на мотузку і розвішують на гілках дерева або куща.

ФІЗХВИЛИНКА

Змії, вужі, ящірки, крокодили, черепахи – це плазуни. Чому ця група тварин має таку назву? ( На суші вони тягнуть своє тіло «плазуючи» по землі.) тіло плазунів укрите сухими лусочками.

Ознака: рухаються плазуючи, тіло вкрите лусочками чи панцирем .

Учень.  Тіло у плазунів складається  з голови, тулуба, хвоста. У всіх плазунів, крім змій, вужів, безногих ящірок, є чотири ноги. Шкіра суха, вкрита лусочками.А у черепах лусочки зрослися, утворюючи панцир.                                                                                                     Більшість плазунів – хижаки.      

  Плазуни – корисні тварини: ящірки, змії, поїдаючи комах, мишей, слимаків, знищують багато шкідників.   Укус багатьох змій небезпечний.Але змії, як правило, ніколи не нападають на людей без причини, навпаки, вони якомога

уникають зустрічі з ними.

  •       Які правила треба знати, перебуваючи в лісі? (в лісі не можна ходити босоніж, при пошуках грибів слід розгрібати лісову підстилку палицею – тоді не буде неприємностей. А побачивши змію, краще обережно обійти її стороною).                                                                                                                                
  •       Крім того, що отрута зміїна небезпечна, що ви ще про неї знаєте?     

 

Цікаве про плазунів підготував…

ЦЕ ЦІКАВО

  • Змії можуть спати 3 роки поспіль, нічого не приймаючи в їжу.
  • Крокодили ковтають крім їжі каміння. Воно потрібне для перетравлення їжі. Крім того, камені служать баластом при зануренні під воду.

                                          Земноводні

Чому їх так назвали? З яких двох слів складається ця назва. Щоб дати повну відповідь на питання, прочитайте 1 абзац. С 135.

 

Ознака: тіло вкрите вологою і тонкою шкірою. Частину життя проводять

 на суші , а частину -  у воді .

Учень. Всі земноводні- корисні тварини. Вони знищують комах –шкідників

сільського господарства. Більшість земноводних живляться вночі і тому поїдають комах, які недоступні птахам, що полюють вдень.

  •   Сьогодні до нас на урок завітала одна представниця групи «земноводні». Вона має до вас звернення, це крик її душі. 
  •  Інсценізація
  •         Людська невдячність не має меж! Ми, жаби, на нашу біду, належимо до брдких для людини істот. І нікому немає діла, що ми знищуємо до 2% шкідливих комах. Слиз, який виділяє наша гола жаб'яча шкіра, вбиває шкідливі актерії, а тому перебування нас, «веселих, зелених, булькатих», у будь-якому водоймі дуже бажане. Як шкода, що ми такі беззахисні.

Бачите, скільки користі від жаб, тому давайте домовимося більше їх не

ображати і не вважати  бридкими.

Цікаве про земноводних підготував…

ЦЕ ЦІКАВО

  •         У давнину жаб опускали у молоко, щоб воно не кисло. Жабячий слиз не дозволяє розвиватися молочнокислим бактеріям.

І залишилась найчисленніша група тварин. До неї належать метелики, мухи, джмелі, бабки, мурашки та багато інших. Чи здогадалися яку назву має ця група?

  Комахи

Розгляньте будову комахи.

 Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце. Вони мають ноги та крильця. Порахуйте, скільки ніг у комахи? Отож, це головна

Ознака: мають 6 ніжок.

На голові є вусики і рот. За допомогою вусиків комахи відчувають запах. Нюх у них дуже добрий. Це допомагає їм у пошуках їжі.

Живуть комахи всюди: у воді, у ґрунті, у траві, на деревах, в будинках, на тілі тварин і людей.

Без комах природа була б збідніла, адже вони запилюють квіти, є кормом для багатьох тварин.                                                           

Проте комарі, мухи є переносниками хвороб, є багато комах – шкідників саду, городу. Та все ж користь від комах значно більша , ніж шкода!

Подумайте і дайте відповідь,чому павука не відносять до групи «комахи».

Цікаве про комах підготував…

ЦЕ ЦІКАВО

  • В одному мурашнику може бути близько 300 тис. особин.
  • Коник-стрибунець “ чує ” ногами: органи слуху розміщені у нього на гомілках передніх ніг.
  • Чому комар, коли летить, дзижчить, а джміль гуде? Виявляється, що комар за секунду робить 600 помахів крильцями, а джміль — трохи більше 200. Чим помахи частіші, тим тонший звук.

Окремі групи тварин: черви, молюски, раки, павуки.

VІІ   Закріплення вивченого матеріалу.

1.Перевір свої знання.

Зєднайте назву тварини з групою, до якої вона належить.

2.Метод «Прес»

 Показую на екрані малюнки тварин, а діти вказують, до якої групи відносяться.

3.Гра «Хто зайвий?»

  • Метелик, оса, джміль, павук, сонечко.
  • Снігур, журавель, жук-олень, ластівка, лелека.
  • Щука, карась, жаба, краснопірка, сом.

4.Вибіркова робота

Назвіть тільки звірів.

Пугач, черепаха, миша, гадюка, ящірка, чапля, ведмідь, короп, лящ, оса, ластівка, корова, жаба, заєць, півень, муха.

 

VІІ. Підсумок уроку

Мікрофон

  • З якими групами тварин познайомились на уроці?
  • Чим відрізняються звірі від птахів?
  • Чим відрізняються плазуни від земноводних?
  • Яка основна ознака комах?

Бесіда

Чи можуть тварини зникнути на Землі і з якої причини?     

  •       Що потрібно робити, щоб цього не сталося?

І наш урок я хочу закінчити словами:

Прошу вас тільки не забувати:

Кожна тварина варта любові

Кожного дня і кожну хвилинку

Оберігайте всяку звіринку

Тільки добра їм потрібно бажати

І намагайтеся не ображати.

Знати, любити й охороняти природу – обов’язок кожної людини.

Нехай любов до тварин, спілкування з ними – стане вашою природною потреба кожної.

Дякую всім за роботу, увагу і бажаю і  надалі так працювати.  А для того, щоб і наступного уроку ви отримали лише високі бали запишіть, будь ласка ,

домашнє завдання.

VІІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати статті підручника

     (с. 134 – 138).
Підготувати розповідь про улюблену тварину.

 

 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
18 лютого
Переглядів
1021
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку