Презентація містить вправи для узагальнення знань учнів з теми "Кисень", а також додатковий матеріал щодо проблем чистого повітря. Може використовуватись як доповнення до уроків хімії з цих тем в 7 класі.
«Кисень – це речовина, навкруги якої обертається земна хімія» Я. Берцеліус. Застосування кисню: 1 – для дихання в особливих умовах (в авіації, на підводних роботах, хворим); 2 – для зварювання металів; 3 – для різання металів; 4 – у металургії і промисловості; 5 – на підривних роботах; 6 – окиснення палива у двигунах внутрішнього згоряння: в автомобілях, літаках; 7 – у медицині
Номер слайду 3
І. Гра «Так чи Ні?» Визначте, правильним чи ні є вислів: Оксиген – найпоширеніший елемент на Землі. Відносна молекулярна маса кисню 16. Кисень добре розчиняється у воді. Валентність Оксигену дорівнює ІІ. Наявність кисню визначають за допомогою вапняної води. Кисень збирають у пробірку, перевернуту вверх дном. Риба дихає киснем, розчиненим у воді. Першовідкривачем кисню називають М. Ломоносова.
Номер слайду 4
ІІ. Виберіть правильну відповідь на кожне запитання: У шкільній лабораторії кисень одержують:а) з повітря;б) розкладанням води;в) розкладанням гідроген пероксиду.
Номер слайду 5
2. Як довести, що в колбі учень одержав кисень?а) кисень має запах, і за запахом його можна визначити;б) вапняна вода в кисні помутніє;в) кисень підтримує горіння, і тліюча скіпка в кисні спалахує.
Номер слайду 6
3. В якому з варіантів серед сполук є тільки оксиди:а) SO2, Al2 O3, Zn. O, O2б) P2 O5, CO, CO2, NO2в) КМn. O4, K2 O, Fe. O, KСl. O3
Номер слайду 7
4. Сума коефіцієнтів у рівнянні реакції P + O2 → P2 O5 дорівнює:а) 11; б) 12; в) 13.
Номер слайду 8
5. Визначте неправильно складену формулу оксиду: ІІ І VІ а) Mg. O, б) Na. O2, в) SO3.
Номер слайду 9
Перевірте себе: Ключ до розв’язання:1) в,2) в,3) б,4) а,5) б.
V. Встановіть відповідність між правими і лівими частинами схем реакцій:{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Вихідні речовини IIIА. Cr + O2 ⟶Б. Fe+ O2 ⟶В. S + O2 ⟶{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Продукти реакціїCr. O2. SO23. Cr2 O34. Fe3 O4
Номер слайду 15
Перевірте себе:{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Вихідні речовини IIIА. 4 Cr + 3 O2 ⟶Б. 3 Fe + 2 O2 ⟶В. S + O2 ⟶{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Продукти реакції3. 2 Cr2 O34. Fe3 O42. SO21. Cr. O
Номер слайду 16
VІ. Колообіг Оксигену в природіСуть колообігу Оксигену полягає в постійному переміщенні його в біосфері за участю тіл живої та неживої природи. Живі організми в процесі життєдіяльності вдихають кисень і виділяють в атмосферу вуглекислий газ і водяну пару. Повітря поповнюється цими продуктами й унаслідок роботи двигунів внутрішнього згоряння, викидів заводів, фабрик, підприємств, горіння палива. У свою чергу, вуглекислий газ і вода поглинаються зеленими листками рослин за участю світла, і знову утворюється органічна речовина, поповнюючи атмосферу киснем.
Номер слайду 17
VІІ. Кисень і озон
Номер слайду 18
Озоновий "екран" Землі з'явився 570-400 млн. років тому назад. Він становить лиш мільйонні частки всього об'єму атмосфери. Він поглинає і не пропускає на Землю смертоносне космічне випромінювання. VІІІ. Озоновий шар атмосфери
Номер слайду 19
Одним з напрямів роботи українських полярників на станції «Академік Вернадський» є постійне спостереження за змінами озонової діри над Антарктикою. Саме на цій станції, ще коли вона належала Великій Британії та мала назву “Фарадей”, було відкрите явище озонової діри – різкого зменшення концентрації озону в атмосфері. Це дуже небезпечно, адже озоновий шар захищає нашу планету від ультрафіолетового випромінювання, яке у великих дозах може завдати нищівної шкоди всьому живому.
Номер слайду 20
Передбачається безліч причин тоншання озонового шару: По-перше, це запуски космічних ракет. По-друге, польоти літаків. По-третє, утворення нітроген оксидів. Вчетвертих, це хлор і його сполуки. *Фреони- сполуки, які широко використовуються в промисловості в аерозолях і хімічних установках. Відомо, що один атом фреону може зруйнувати мільйон молекул озону і перетворити їх на звичайний кисень. Причини утворення озонових дір
Номер слайду 21
ІХ. Повітря та війна. Постійні обстріли призводять до забруднення повітря, пожеж та розповсюдження забруднювальних речовин у довкіллі. У період найбільш активних бойових дій щодня реєструвалося по декілька тисяч пожеж, а максимум зафіксували 22.03.22р. – 5 957 активних пожеж. Горіло все – Україна справді була у вогні. На першому етапі війни ворог намагався зруйнувати українські нафтобази та нафтопереробні заводи, аби зашкодити логістиці нашого війська. Внаслідок згорання нафтопродуктів у великих обсягах виділяється чадний та вуглекислий гази, бензапірен, сірчистий та сірчаний ангідриди, нітроген оксиди, газоподібні й тверді продукти неповного згоряння палива, сполуки Ванадію, солі Натрію тощо.
Номер слайду 22
Переважна більшість обстрілів припадає на населені пункти та об’єкти промисловості в них. Під час детонації ракет та артилерійських снарядів утворюється низка хімічних сполук: чадний газ (CO), вуглекислий газ (CO2), водяна пара (H2 O), бурий газ (NO), закис азоту (N2 O), діоксид азоту (NO2), формальдегід (CH2 О), пари ціанистої кислоти (HCN), азот (N2), а також велика кількість токсичної органіки, окислюються навколишні ґрунти, деревина, дернина, конструкції. Під час вибуху всі речовини проходять повне окиснення, а продукти хімічної реакції вивільняються в атмосферу. Основні з них — вуглекислий газ і водяна пара — не є токсичними, а шкідливі в контексті зміни клімату, оскільки обидва є парниковими газами. В атмосфері оксиди Сульфуру та Нітрогену можуть спричинити кислотні дощі, які змінюють р. Н ґрунту та викликають опіки рослин, до яких особливо чутливі хвойні. Кислотні дощі мають негативний вплив і на організм людини, інших ссавців та птахів, впливаючи на стан слизових тканин та органів дихання.
Номер слайду 23
Реальну та повну оцінку завданої шкоди вдасться зробити лише після завершення активних бойових дій. Втім навіть після фінансового відшкодування мешканці України відчуватимуть наслідки від забруднення повітря ще багато років.