МЕТА УРОКУ: Ознайомити з історією бісерного рукоділля, виробами, конструкційними матеріалами, інструментами та складання плану з виготовлення виробу; Формування навичок створювати малюнки з використанням методу фантазування; Розвивати вміння аналізувати, пояснювати, порівнювати, розвивати художній смак та пізнавальний інтерес до навчального предмету; Виховувати почуття прекрасного, шанобливе ставлення до декоративно-прикладного мистецтва, художніх та естетичні смаки. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Бісер дрібні різнобарвні круглі або багатогранні скляні чи металеві зерна з наскрізним каналом. Назва «бісер» походить від арабського слова «бусра», «бусер» і означає «фальшиві перли». різновид декоративно-ужиткового мистецтва з використанням перлів природного чи штучного походження. Бісероплетіння –
Першими почали виготовляти скляні прикраси єгиптяни. В давньому Єгипті жінки і чоловіки прикрашали свій одяг, нанизували браслети, плели намиста. Навіть фараони носили прикраси в поєднанні золота й бісеру. Археологічні розкопки свідчать, що оздобленням речей та виготовленням бісерних прикрас тут займалися ще в ІV ст. до н.е. Саме єгиптяни навчились надавати бісеру потрібного кольору.
За легендою метод склоробства випадково відкрили фінікійські купці. Приблизно шість тисячоліть тому вони везли по Середземному морю селітру, що добули в долині Нілу, в Африці. Фінікійці висадилися на піщаний берег Сирії і вирішили приготувати собі їжу. Обклали багаття не камінням, а великими шматками селітри. Вранці, розгрібаючи попіл, купці виявили чудовий злиток, який був твердий мов камінь, горів вогнем на сонці, був чистим і прозорим як вода. Багаття зуміло розтопити селітру, поєднуючи її з річковим піском. Так утворилось найперше скло. Історія справжньої бісеринки почалася з появою скла.
Бісер у давні часи дуже цінувався. Так, у Китаї його можна було обміняти на чай та шовк, у Африці – на золото, рибу, слонячу кістку. Римляни навчилися очищувати скло від домішок. Мусульмани надавали бісеринкам різної форми. З XVIII ст. й понині лідерство з виготовлення бісеру утримують чехи. Вони навчились гранувати його, покривати різноманітними емалями. Це дало можливість виготовляти велику гамму кольорів та розмірів. На території нашої країни бісер був відомий ще за часів Київської Русі. Бісерні промисли існували у ХVIII ст. у Чернігівській губернії, в Галичині. Вишивали, в'язали, ткали, плели, оздоблювали предмети побуту – панно, подушки, гаманці, кисети, підв’язки, шнурки, нитки бісеру вплітали в пряжу. Цікаві сторінки історії …
Сьогодні перед нами розкривається неабияке різноманіття кольорів, форм та розмірів бісеру. Бісер розрізняють за матеріалом, якого він виробляється: скляні намистини; керамічні намистини; намистини із пластика; металеві намистини; намистини із дерева, а також бісер виготовляють із кісток, перлин, коралів, мушлі та ін.
Бісер розрізняють за формою : круглий – це класичний бісер / він може бути зовсім і не круглим, а овальним, квадратним або мати неправильну форму/ - трохи сплюснуті кульки з гладким обробленим отвором в центрі. рубка – відрізки гранованою трубочки з отвором в центрі стеклярус – найдовші намистинки. Він може бути різних розмірів, товщини і відрізнятися за формою
ПЛАН РОБОТИ З ВИКОНАННЯ ПРОЕКТУ Обрати тему проекту із запропонованих учителем. Обговорити тему з батьками Знайти цікавий історичний матеріал, який стосується обраної теми. Вивчити найбільш можливу кількість інформації з обраної теми. Розглянути можливі варіанти виконання практичної частини проекту. Здійснити пошук виробів-аналогів та проаналізувати їх. Розробити власну конструкцію виробу. Виготовити виріб. Оформити проект (портфоліо). Захистити проект.