Сьоме листопада Класна робота Види обставин (за значенням), способи вираження їх.
Номер слайду 2
поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, її роль у текстах різної стильової належності; сформувати вміння визначати види обставин; удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин якв усному, так і в писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню основних цінностей людини. МЕТА
Номер слайду 3
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОКЦікаво знати!Термін «обставина» введено в 30-х роках минулого століття в підручниках української мови для школи.
Номер слайду 4
{4 E37 AF49-8 B7 E-4586-BCED-1 DE30 E7550 DE}що означаютьпитанняприкладиспособу діїспосіб чи якість дії або стануяк? яким способом? в якій мірі? Він нехотя звівся і сів на лаві під мисником.місцямісце дії, її напрям, кінцевий чи вихідний пунктде? куди? звідки?У Києві, мабуть, весело було жити.часувідношення дії, ознаки чи стану до певного часуколи? відколи? доки? як довго?Другого дня рано небо було синє.причинипричину дії, стану чи ознакичому? від чого? через що? з якої причини?З голоду та холоду і півень не співає.метимету діїдля чого? з якою метою? навіщо?Вола кличуть не мед пить, а воду возить.умовиумову, за якої може відбутися чи відбувається діяза якої умови? у якому випадку?Не зоравши, не посієш.допустовіознаку чи дію, що відбувається всупереч чомусьнезважаючи на що?Незважаючи на погодні умови, урожай було зібрано вчасно.міри й ступеняінтенсивність або міру вияву ознаки. На скільки? Якою мірою?У хаті ще більше потемніло. Види обставин за значенням. ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Номер слайду 5
Прочитайте. Яким членом речення є виділені слова? Поставте до них питання. Остап із Соломією потиху спустили пліт на річку. Він хлюпнув і глибоко осів у воду. Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув од берега і тоді скочив. Пліт захитався і пропустив воду. Прудка течія крутнула ним і понесла вниз. Остап опирався бистрині з усієї сили, але його кіл мало що помагав: пліт несло серединою ріки. Якийсь час пливли вони в тумані, поміж берегами, одірвані од землі й безпомічні. На превелику силу вдалося врешті вибитися з течії й наблизитись до берега .
Номер слайду 6
Дослідження-відновлення Відновити прислів’я і приказки, вставивши замість крапок обставини з довідки. Дати повну характеристику обставин, скориставшись схемою. 1. Добре діло твори... 2. Доброму ... добре. 3. Добре ... пам’ятається. 4. Правда і ... не втоне. 5. Кривда людськая ... вилазить. 6. ... не вмирають. Довідка: довго, сміло, в морі, боком, від щастя, скрізь.
Номер слайду 7
Списати. Назвати фразеологізми, визначити їх синтаксичну роль. Указати на вид обставин. Замінити фразеологічні звороти синонімічними словами з довідки. 1. Дивись, інший і не дурний, а все в нього через пень-колоду виходить (Стельмах). 2. Нехай упаде він безсилий на великій дорогі життя, він кричатиме проти байдужих на всіх перехрестях (Колесник). 3. Ти візьми їх до рук, так візьми, щоб і не тиснули (ТО. Яновський). 4. Після третіх півнів Гнат бережно відчинив хатні двері й вийшов (Стельмах). 5. Він на півслові обірвав пісню (М. Коцюбинський). 6. Дівчина сподобалася йому з першого погляду (О. Гончар). 7. Повість захоплює гострим сюжетом, вона читається на одному подиху. 8. Я обома руками голосую за це рішення. 9. Училася вона так собі і завжди клянчила, щоб їй підказували (О. Гончар). Довідка: повністю, на світанку, недбало, посередньо, легко, скрізь, раптово, відразу ж, незвичайно сильно.
Номер слайду 8
Домашнє завдання. Підручник ст. 57 - 592. Скласти речення так, щоб подані фразеологізми виступали в ролі обставин. Визначити вид обставин. Як один день, зверху донизу, за тридев’ять земель, до останньої крихти