Презентація допоможе вчителю пояснити учням 7 класу новій тип задач. Пояснення та оформлення запису задач - все це простіше сприймається учнями у супроводі з презентацією.
Варіант №1 Який об’єм займе за нормальних умов 1,5 моль кисню? Варіант №2 Який об’єм за нормальних умов займе водень масою 12 г? Варіант №3 Визначити число молекул, що міститься у хлорі об’ємом 4,48 л (н. у.)? Варіант №4 Обчислити масу азоту, якщо його об’єм 16,8 л (н. у.). Індивідуальне опитування
В однакових об’ємах різних газів міститься одна й та сама кількість молекул. Однак маси однакових об’ємів газів, як правило, різні, бо молекули різних речовин здебільшого мають різну масу. Маса 1 см3 кисню становить 0,00143 г, а маса такого самого водню – 0,0000893 г. Отже, кисень важчий за водень (мал.1). А у скільки разів?
Поділимо масу кисню на масу водню: Число 16 називається відносною густиною кисню за воднем. Її позначають літерою D і записують так: Відносна густина газу за іншим газом – це відношення маси певного об’єму газу до маси такого самого об’єму іншого газу (за однакових температури і тиску).
Відносна густина, як і відносна атомна (молекулярна, формульна) маса, не має розмірності. Якщо взяти по 22,4 л кисню і водню за нормальних умов, то маси речовин (у грамах) чисельно дорівнюватимуть їхнім молярним масам або відносним молекулярним масам. Звідси – такі варіанти обчислення відносної густини кисню за воднем:
Гази часто порівнюють із повітрям. Хоча повітря – суміш газів, проте можна умовно вважати газом із відносною молекулярною масою 29. Це число називається середньою відносною молекулярною масою повітря. Воно перебуває у проміжку між числами 32 та 28 – відносними молекулярними масами кисню та азоту, головних компонентів повітря. Встановити, легший чи важчий за повітря певний газ, дуже просто. Достатньо заповнити ним гумову кульку і відпустити її (мал.2,3).
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, Хімія, 7 – 11 кл., Київ, «Перун», 2005 Буринська Н.М., Хімія, 8 кл., Київ, Ірпінь, 2003 Василенко С.В., Хімія, робочий зошит, Київ, «Абрис», 1999 Гранкіна Т.М., Хімія, 8 кл., Збірник завдань для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів: Методичні рекомендації - Харків, «Ранок», «Світ дитинства», 2001 Гузик Н.П., Дидактический материал по химии (по лекционно-семинарской системе). – Київ, Радянська школа, 1982 Данильченко В.Є., Хімія, 8 – 9 кл., Харків, 2003 Данильченко В.Є., Хімія, 7 – 8 кл., Навчальний посібник - Харків, «Країна мрій», 2007 Липова Л.А., «Дидактичний матеріал з неорганічної хімії», Київ, 1996 Попель П.П., Хімія, 8 кл., Київ, Видавничий центр «Академія», 2008 ЧОІПОПП, Методика розв’язування розрахункових задач з хімії в середній школі за новими програмами, (Методичні рекомендації для вчителів хімії), Черкаси, 1995.