Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).

Про матеріал

На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо формувати поняття «речовини». Зокрема, розглянемо чисті речовини та суміші, класифікацію сумішей. У природі все влаштовано так, що переважна більшість речовин є у вигляді сумішей. Якщо людині для її практичної діяльності необхідні чисті речовини, то вона повинна знати способи їх добування.

У природі все влаштовано так, що переважна більшість речовин є у вигляді сумішей. Якщо людині для її практичної діяльності необхідні чисті речовини, то вона повинна знати способи їх добування.

Перегляд файлу

7 клас Хімія

Урок 9-10

   Тема. Фізичні властивості речовин. Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Лабораторний дослід №1.  Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків

Чисті речовини та суміші.Способи розділення сумішей.

   Мета:

  • ознайомити учнів з фізичними властивостями речовин, показати,що кожна речовина має властивості;
  • навчити описувати і визначати речовини за властивостями;
  • закріпити уявлення про чисті речовини і суміші.
  • ознайомити з основними способами розділення сумішей;
  • класифікувати їх та сформувати навички розділення їх способами відстоювання, фільтрування, випаровування, розділення магнітом;
  • виховувати любов до предмета.

 

   Обладнання та реактиви : хімічні склянки, вода, кухонна сіль, цукор, залізні ошурки, порошок сірки, порошок крейди, пісок, олія.

    Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо формувати поняття «речовини». Зокрема, розглянемо чисті речовини та суміші, класифікацію сумішей. У природі все влаштовано так, що переважна більшість речовин є у вигляді сумішей. Якщо людині для її практичної діяльності необхідні чисті речовини, то вона повинна знати способи їх добування.

У природі все влаштовано так, що переважна більшість речовин є у вигляді сумішей. Якщо людині для її практичної діяльності необхідні чисті речовини, то вона повинна знати способи їх добування.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

         Запитання до учнів:

             1. Як вивчають речовини?

             2.Які структурні частинки речовини вам відомі?

             Поясніть їх суть.

            3 За якими властивостями розрізняють речовини? Опишіть властивості цукру та води.

           4 Яка речовина називається чистою? За якими ознаками можна відрізнити чисту речовину від суміші?

            5. Які ви знаєте чисті речовини та суміші, що зустрічаються в побуті?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

       1. Фізичні властивості речовин.

      а)  Властивості речовин – це ознаки, за якими одні речовини відрізняються від інших.

  Фізичні властивості визначають за допомогою органів чуттів або вимірюють за допомогою приладів. До них належать: агрегатний стан, колір, запах, розчинність у воді, густина тощо.

Властивості речовини вивчають для того, щоб знати, як застосовувати дану речовину, як розпізнати її серед інших речовин.

      б) Лабораторний дослід №1.  Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків

             1) Організація учнів до лабораторного досліду.

             2) Інструктаж з правил техніки безпеки в хімічному кабінеті.

             3) Інструктаж до проведення лабораторного досліду.

             4) Виконання лабораторного досліду.

             5) Складання висновку до лабораторного досліду.

      2. Чисті речовини і суміші.

   Отже, кожна речовина має характерні для неї властивості. Однак ці властивості будуть цілком певні лише для окремо взятої речовини. Такі речовини називають чистими.

     Чиста речовина – це речовина індивідуальна, яка не містить домішок інших речовин.

Від чистих речовин слід відрізняти суміші

     Суміш – це сукупність різних речовин, яка становить одне фізичне тіло.

Суміш може складатися з двох або більшої кількості чистих речовин. Складові частини суміші  називаються компонентами. Речовини, що входять до складу сумішей, зберігають притаманні їм властивості.

 

Суміші

 

                                                                   

        Однорідні

Неможливо розрізняти

компоненти суміші навіть за допомогою мікроскопа.

Наприклад: повітря, бронза.

 

       Неоднорідні

Можна візуально або за допомогою мікроскопа розрізнити компоненти суміші.

Наприклад: дим, томатний сік.

                   в)Демонстрація чистих речовин і сумішей.

    Способи розділення сумішей.

Суміші можна розділити на складові частини за допомогою фізичних методів. Деякі з них ви вже знаєте з курсу природознавства.

Основні способи розділення сумішей: відстоювання, фільтрування, випарювання, дія магнітом, дистиляція.

     Відстоювання – тверді нерозчинні частинки осідають на дно посудини.

     Фільтрування – тверді нерозчинні частинки затримуються фільтром.

      Випарювання – розчинник випаровується, розчинена речовина залишається в розчині, а потім при охолодженні випадає в осад.

   Дія магнітом – частинки заліза притягуються магнітом.

   Дистиляція – рідина в одній посудині нагрівається, випаровується, а потім, охолоджуючись, конденсується в іншій посудині.

   Демонстрації

      1) Змішуємо порошок сірки і заліза у співвідношенні 4г і 7г. Утворилась суміш, яку можна найлегше розділити магнітом.

       2) До води, всипаємо порошку крейди, розмішуємо скляною паличкою. Як розділити таку суміш?

       3) До води досипаємо кухонної солі. Перемішуємо суміш до повного розчинення. Що спостерігаєте? Як розділити цю суміш?

V. Узагальнення і систематизація знань.

а) Робота в парах:

- З поданого переліку випишіть окремо чисті речовини і суміші: цукор, дистильована вода, газована вода, молоко, кухонна сіль, повітря, природний газ.

- Ви приготували склянку чаю. Як можна довести, що це є суміш, а не чиста речовина?

- Поміркуйте: чи можуть чисті речовини зберігати свої властивості у сумішах? Відповідь обґрунтуйте.

б) Хімічний диктант.

- Речовина – це те, з чого складається …

- Чиста речовина складається з частинок…виду і має сталі…

- Суміші складаються з … речовин.

- Властивості хімічних речовин залежать від ...

Клас поділяємо на 3 варіанта. Кожен з них має завдання.

   І варіант: розділіть суміш заліза і сірки двома способами. Опишіть роботу.

   ІІ варіант: розділіть суміш води й порошку крейди відстоюванням і фільтруванням. Опишіть план ваших дій.

  ІІІ варіант: розділіть кухонну сіль і воду з розчину. Дотримуйтесь правил техніки безпеки при роботі з спиртівкою. Опишіть спостереження.

VІ. Підведення підсумків уроку.

 Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку