Виховання в новій українській школі вимагає нових підходів до виховання, його організації в закладах освіти, за яких особистість школяра стала б основою виховного процесу. А це пов'язано зі створенням і реалізацією науково обґрунтованого психолого-педагогічного проекту, котрий забезпечить переведення наявних виховних систем у якісно новий стан, сприятиме оптимізації їх змісту, організації та управління. Презентація стане у нагоді для роботи районних, шкільних методичних об'єднань.
• Девальвація цінностей виховання в педагогічній свідомості, зниження виховної функції школи на фоні поширення ставлення до школи як до «освітньої послуги»;• Зосередженість у виховному процесі на заходах на шкоду реалізації програм виховання;• Відсутність системності та цілісності у вихованні учнів, наступності в організації виховної діяльності;• Дистантний, авторитарний характер стосунків між учителем і дітьми, домінування вербальних методів виховання;• Використання змісту, форм, методів і засобів виховання, не адекватних новим умовам дорослішання особистості;СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ
• Дефіцит форм, методів, технологій роботи щодо формування культури вибору світоглядних, моральних зразків, формування соціокультурної ідентичності учнів, потенціалу громадянської дії у дітей та молоді;• Відсутність системи моніторингу виховання, критеріїв, показників, інструментарію оцінювання виховних результатів, здійснення кількісної фіксації результатів виховання на шкоду їх якісному аналізу;• Порушення виховних технологій – колективні творчі справи без колективного планування й аналізу; соціальні проекти без самостійної ініціативи дітей і молоді, учнівське самоврядування без передачі учням сфер відповідальності та ресурсів для їх освоєння;СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ
• Низький рівень психолого-педагогічної компетентності частини вчителів через відсутність у навчальних закладах системної методичної роботи з питань виховання;• Неузгодженість дій різних суб’єктів виховання (сім’ї, дитячих і молодіжних об’єднань, позашкільних навчальних закладів, закладів культури, спорту, охорони здоров’я тощо) у формуванні виховного простору;• Низький рівень розвитку інфраструктури виховного процесу в школах, дефіцит ресурсного забезпечення. СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ
АКТУАЛЬНІ ІДЕЇ ДЛЯ ВИХОВАННЯ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Ідея 1 – пріоритетність виховання в освітній системі закладу освіти«Немає нічого кращого, ніж хороше виховання». Григорій Сковорода«Виховання має пріоритет перед освітою. Створює людину виховання…». Антуан де Сент-Екзюпері«Дати освіту і не вселити моральних принципів – значить виховати ще одну загрозу суспільства». Теодор Рузвельт«Знання без виховання, що меч у руках божевільного». Дмитро Менделєєв«Якщо освіта спрямовуватиме людину до усвідомлення своїх вищих потреб, до актуалізації їх, якщо вона сприятиме самореалізації людини, то дуже швидко ми зможемо спостерігати розквіт цивілізації нового типу. Люди стануть сильними і здоровими, господарями свого життя. Людина стане відповідальною за свою долю, керуватиметься цінностями розуму, перестане бути байдужою до довкілля, активно включиться в перебудову суспільства». Абрахам Маслоу
АКТУАЛЬНІ ІДЕЇ ДЛЯ ВИХОВАННЯ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Ідея 2 – наукова обґрунтованість методики організації процесу виховання учнів«Тільки наука може змінити світ. Наука в широкому смислі: і як розщіплювати атом, і як виховувати людей…». Микола Амосов«Без наукового передбачення, без уміння закладати в людині сьогодні ті зерна, які зійдуть через десятиліття, виховання перетворилося б на примітивний догляд, а вихователь – на неграмотну няньку, педагогіка – у знахарство. Необхідно науково передбачати – в чому суть культури педагогічного процесу, і чим більше тонкого, вдумливого передбачення, тим менше неочікуваних нещасть». Василь Сухомлинський
АКТУАЛЬНІ ІДЕЇ ДЛЯ ВИХОВАННЯ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Ідея 3 – активізація взаємодії у вихованні дітей та учнівської молоді з сім’єю, соціальними інститутами, розвиток соціального партнерства«Без виховання дітей, без активної участі батька і матері в житті школи, без постійного духовного спілкування і взаємного духовного збагачення дорослих і дітей неможлива сама сім’я як первинний осередок суспільства, неможлива школа як найважливіший навчально-виховний заклад і неможливий моральний прогрес суспільства». Василь Сухомлинський«Гармонійний, всебічний розвиток можливий лише там, де два вихователі – школа й сім’я – не тільки діють одностайно, ставлячи перед дітьми ті самі вимоги, а є однодумцями, поділяють ті самі переконання, завжди виходять з тих самих принципів, не допускають ніколи розходжень ні в меті, ні в процесі, ні в засобах виховання». Василь Сухомлинський
ОСНОВНІ ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІДЕЙПідняти на сучасний рівень наукового осмислення всі явища і процеси, пов’язані з вихованням;Сприяти становленню і розвитку в закладах освіти ефективних виховних систем, сучасних програм виховання спрямованих на розвиток і саморозвиток особистості, її життєвої компетентності, життєтворчості, соціальної активності і мобільності, здатності до соціальної дії (схема 1);
ОСНОВНІ ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ ІДЕЙВпроваджувати в педагогічну практику сучасні технології виховання, які базуються на прогресивних ідеях і сучасних підходах до організації процесу виховання;Використовувати в закладах освіти сучасні форми, технології, науково-методичної роботи, спрямовані на підвищення психолого-педагогічної компетентності педагогів як вихователів, зміну професійного мислення і зміну їхньої діяльності;Розробити нову тактику взаємодії навчальних закладів з батьками учнів, інституціями, діяльність яких спрямовується на вирішення завдань виховання дітей та учнівської молоді.
ВИХОВНА ГОДИНАВиховна година у класі – це така «клітинка» виховного процесу, яка дозволяє педагогу знайти час для спілкування з вихованцями, відкрито виголосити і висвітлити ставлення до певних цінностей, дозволяє зробити виховний вплив систематичним і регулярним, а сам процес виховання – не хаотичним і випадковим, а керованим і цілеспрямованим. Л. Маленкова
ВИМОГИ ДО ВИХОВНОЇ ГОДИНИ ЯК ФОРМИ СПІЛКУВАННЯ ВИХОВНОГО ХАРАКТЕРУ• Базуватися на знаннях, набутих на уроках, поглиблювати і розширювати їх;• Враховувати вікові та індивідуальні особливості учнів;• Сприяти виявленню творчості, ініціативи, самовираження учнів;• Ґрунтуватися на тісному емоційному контакті класного керівника (доброзичливість, повага до особистості вихованця, відкритість);• Інформація, яка розглядається, повинна мати наукове обґрунтування. Виховна година повинна:
принципи, яких повинен дотримуватися класний керівник, плануючи виховну годину{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Принцип самодіяльностіПринцип діалогічностіПринцип суб’єкт-суб’єктивної взаємодіїПринцип творчості й успіху. Принцип рефлексивностіПринцип технологізаціїПринцип результативності
Методи і прийоми, що забезпечують високу пізнавальну активність, самостійність учнів на класній годині{B301 B821-A1 FF-4177-AEE7-76 D212191 A09}Дискусія, дебати;Мозковий штурм, аналіз аргументів «за» і «проти»;Інтерв’ю, ток-шоу;Вправи-кейси, рольові, ділові ігри, розігрування ситуацій;Захист проектів, творчих ідей, презентація портфоліо особистісного зростання;Аналіз публіцистичних і художніх текстів; Створення колажів.
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ ГОДИН ЗА НАПРЯМАМИ{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}НАПРЯМТЕМАТИКАПізнай себе, і ти пізнаєш світ. Мандрівка до країни «Я»Я і мій характер. Я і мій темперамент. Світ моїх емоцій і почуттів. Ролі, які виконує моє «Я»Неповторність мого «Я»Мій стандарт якостіВ удосконаленні себе – сенс життя. Сьогодні думаю про завтра. Вчимося мистецтву спілкування. Вербальні засоби спілкування. Спілкування без слів: міміка, жести, пантоміма. Бар’єри спілкування та їх подолання. Рецепти успішного спілкування. Етика спілкування з людьми різних вікових груп. Мистецтво самопрезентації
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ ГОДИН ЗА НАПРЯМАМИ{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}НАПРЯМТЕМАТИКАМистецтво ділової комунікації• Структура ділового спілкування• Вербальна і невербальна комунікація та етикет ділового спілкування• Самопрезентація у процесі ділового спілкування• Секрети успішного виступу. Вчимося управляти конфліктом• Знайомство з конфліктом• Стилі поведінки в конфлікті• Вибір стратегії поведінки в конфлікті• Шляхи розв’язання конфліктів
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ ГОДИН ЗА НАПРЯМАМИ{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}НАПРЯМТЕМАТИКАЖити в гармонії з собою і світом• Толерантність, толерантна особистість• Я і група: толерантність до себе• Я і група: толерантність до інших• Кодекс толерантності особистостіЗнаємо та захищаємо свої права• Декларація прав дитини «Конвенція ООН про права дитини: структура та зміст»• Захист прав дитини: законодавство України• Мої права та права інших людей• Конфлікт прав та обов’язків• Ми на захисті власних прав
ОРІЄНТОВНА ТЕМАТИКА ВИХОВНИХ ГОДИН ЗА НАПРЯМАМИ{5 DA37 D80-6434-44 D0-A028-1 B22 A696006 F}НАПРЯМТЕМАТИКАЗдоровий спосіб життя – запорука успішного майбутнього• Здоров’я та його складові• Здоровий спосіб життя – запорука успішної особистості• Скажемо наркотикам «НІ»• За майбутнє без ВІЛ/СНІДУ• Шкідливі звички не для нас. Крок за кроком до успіху• Успішність і конкурентоспроможність особистості в сучасному світі• Успішність людини. Від чого вона залежить?• Діалог із собою про цілі, сенс, цінності життя• Постановка і досягнення мети• Твій шлях до успіху: як не заблукати в путі• Здолай свою вершину