Основне завдання, яке ставить перед педагогами сучасна школа - формування ключової компетентності уміння вчитися. Діти повинні навчитися здобувати, переробляти, запам'ятовувати інформацію, обсяг якої щорічно зростає. Це, в свою чергу супроводжується труднощами у засвоєнні програмного матеріалу. Таким чином нині існує суперечність між усезростаючим обсягом знань, які потрібно засвоїти, й обмеженими можливостями пам'яті.
Як покращити запам'ятовування?Спробуємо знайти відповідь на це питання на сьогоднішньому майстер-класі. Одним із шляхів є розвиток образної пам'яті, образного мислення та уяви. Методика розвитку пам'яті, образного мислення та уяви є ЕЙДЕТИКА (від грецького «ейдос» - образ). Автор – доктор педагогічних наук, професор Ігор Матюгін.
Згадайте, які моменти життя ви добре пам'ятаєте, які знання закарбувалися у вашій пам'яті? Правильно, те, що вразило вас найбільше. Тому, що згадується не сам матеріал, а відновлюється образ або асоціація на подію або враження. Умови міцного запам'ятовування:стійка цікавість до матеріалу;асоціація на новий матеріал;поетапне повторення (повторювати матеріал потрібно кілька разів, але через деякий час)
Деякі аспекти застосування методів ЕЙДЕТИКИНа уроках читання при вивченні літературних творів, на уроках розвитку зв'язного мовлення для опису будь-якого малюнка варто використати метод «входження». Погляньте на цей малюнок. Уявіть, що ви опинилися у цьому лісі. Що ви бачите?Прислухайтеся, що чуєте?Чим пахне зимовий ліс?Що відчуває шкіра?Таким чином учень використовує всі органи чуття, уявляє, фантазує.
Робота зі словниковими словами Щоб полегшити процес запам'ятовування тієї чи іншої орфограми, можна запропонувати замалювати слово за допомогою піктограми, але так, щоб у малюнку була схована саме та літера, яку необхідно запам'ятати. Завдяки вмінню складати та уявляти піктограми, учні легко запам'ятовують будь-який текст на уроках читання та природознавства.
Метод “Оживлення і послідовних асоціацій” Щоб запам'ятати назви планет сонячної системи у порядку віддалення від Сонця, спробуємо оживити кожну літеру, добираючи слово, яке б починалося на цю літеру, та зв'язуємо слова у фразу. Наприклад: «Мама варила з м'яса юшку, співаючи українські народні пісні» (повторюємо декілька разів). Умова: вчитель не повинен давати дітям готове речення, діти складають його самі.
Математика. Склад числа 6Їде вершник і міркує,Ніг ніяк не порахує. В мене ніг є лише «дві» (2),В коня «чотири» (4) у траві. Коник хай травичку їсть,А ніг ми нарахуєм «шість» (6).2 + 4 = 6 4 + 2 = 6 Дідусь, бабуся, внучка,Котик. Мишка, Жучка. Три (3) людини, три (3) тварини. Тягнуть ріпку вже годину. Хто найшвидше відповість: Робітників всіх скільки? –Шість (6).3 + 3 = 6 ЕЙДЕТИКА
Математика. Склад числа 7 ЕЙДЕТИКАП’ять (5) днів косив я по росі,Відпочивав лише два (2) дні,Днів у тижні рівно сім (7). А ви вірите мені?5 + 2 = 7 2 + 5 = 7 «Четвірка» (4) візІ «трійка» (3) кінь. Возять сіно вони всім. Порахувати нам не лінь:«Чотири» (4) і «три» -Це буде чим (7). Щоб швидше біг мій. Кінь-дружок,«сімка», наче батіжок.4 + 3 = 7 3 + 4 = 7