Тлумачення поняття “технологія”як синонім понять "методика" чи "форма організації навчання" - технологія спілкування, технологія взаємодії, технологія організації індивідуальної діяльностіяк сукупність методів, засобів і форм у конкретній педагогічній системі - традиційна технологія навчання, інноваційна технологія навчанняяк сукупність і послідовність методів і процесів, спрямованих на одержання запланованого результату – інтерактивна технологія
Інтерактивні технологіїПозитивні сторони. Негативні сторони1. Вчитель отримує можливість раціональніше розподілити свій час, допомагаючи активніше дітям зі спеціальними проблемами – особистісними та інтелектуальними.1. Важко налагодити взаємонавчання як постійно діючий механізм.2. Вчитель менше часу змушений витрачати на подолання труднощів з дисципліною.2. Дорослим важко контролювати процес взаємонавчання, а результат не завжди ефективний.3. Учні, які мають свій досвід вчителювання, ставляться до вчителів з більшою повагою.3. За невдалого навчання необхідно перевчати учня школяра-вчителя (і його самого), що потребує додаткового часу.
ТРЕБА ПАМ’ЯТАТИ :Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготування як учням, так і педагогу. Можна навіть створити план поступового впровадження інтерактивного навчання. Можна провести з учнями особливе «організаційне заняття»і створити разом із ними «правила роботи в класі». Налаштуйте учнів на старанну підготовку до інтерактивних занять. Використання інтерактивного навчання не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості,надає можливості дійсно реалізувати особистісно-орієнтоване навчання. Якщо застосування вами інтерактивної моделі у конкретному класіведе до протилежних результатів, треба переглянути вашу стратегію й обережно ПІДХОДИТИ ДО ЇЇ ВИКОРИСТАННЯ.
Що таке інтерактивне навчання? Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact» Інтерактивний — здатний до взаємодії, діалогу.Інтерактивне навчання має конкретну, передбачувану мету —створити комфортні умови навчання,за яких КОЖЕН учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.«inter» — взаємний«act»—діятиstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Форми і методи інтерактивного навчання (за О. Пометун)Групова (фронтальна) *Мікрофон *Незакінчені речення *Мозковий штурм *Навчаючи – учусь *Ажурна пилка *Аналіз ситуації *Обговорення проблеми в колі *Дерево рішень. Колективна (кооперативна) *Робота в парах *Перехресні групи *Карусель *Спільний проект *Коло ідей *Асоціативний кущ *Акваріум. Ситуативне моделювання *Суд prose - спрощене судове слухання*Громадські слухання*Рольова, ділова гра, *Тренінг. Опрацювання дискусійних питань *Метод Прес *Займи позицію *Зміни позицію *Ток – шоу *Дискусія *Дебати
Метод «ажурна пилка»:сприяє формуванню навичок читанняіз розумінням, аналізом отриманої інформаціїі пошуком головної думки в тексті,вчить співпраці і відповідальностіза працю в групі;дає можливість учням вдосконалювативміння спілкування і презентації;дозволяє залучити до роботи слабших учнівта учнів, які мають проблеми з взаємовідносинами в групі;активізує всіх учнів. Опис методу «ажурна пилка»style.colorfillcolorfill.type
1-й етап: Вчитель об'єднує учнів у групи. Добре, якщо у групі стільки учнів, скільки утворилося груп. Кожен учень отримує свій номер. Цей номер вкаже йому на номер групи,у якій він буде працювати на наступному етапі.2-й етап: Вчитель роздає всім учням текст,який розділено на частини. Група І отримує першу частину,група II отримує другу частину і т.д. Хід роботи:style.colorfillcolorfill.type
3-й етап: Кожен учень ознайомлюється з текстом спочаткусамостійно, підкреслює в ньому те, що вважаєнайсуттєвішим. Після цього група спільнорозмовляє про прочитаний текст, погоджується щодо головного змісту. Учні можуть робити нотатки, записуючи головний зміст.4-й етап: Тепер створюємо нові групи, до складу кожної з яких входить представник з попередньої групи. Кожен учень у новоствореній групі є експертом з питань, що були викладені в одній з частин навчального матеріалу. Експерти розповідають те, чому навчилися у попередніх групах.
Кубування є методом навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми. Цей підхід передбачає використання кубикаіз написаними на кожному його боці вказівками щодо напряму мислення та письма: Опишіть це. Порівняйте це. Встановіть асоціації. Проаналізуйте це. Знайдіть застосування цьому. Запропонуйте аргументи за або проти цього. Метод «Кубування»style.colorfillcolorfill.type
Правила складання сенканів:1 рядок містить слово, яке позначає тему (іменник)Другий рядок — це опис теми, (2 прикметника)Третій рядок – дія, пов'язана з темою, (3 дієслова)Четвертий рядок є фразою, яка складаються з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, робиться підсумок. Метод «Сенкан» (п’ятирядок)Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядківstyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type
Гронування — це стратегія, яка допомагає краще зрозуміти самого себе, свої знання, переконання щодо теми. 5 кроків: Описати цей вид діяльності та його етапи. Обрати тему, цікаву для учасників та змоделювати цей процес для групи. Обрати іншу тему, цікаву для групи, створити гроно з цієї теми. Дозволити 4-5 учасникам представити грона групі. Обговорити, як учасники уявляють застосування гронування на наступному занятті. Метод “Гронування”style.colorfillcolorfill.type
Напишіть центральне слово або фразу посередині аркушу паперу, на слайді, на дошціабо на будь-якій іншій поверхні для письма. Починайте записувати слова та фрази,які спадають на думку з обраної теми. Коли всі ідеї записані на папері,починайте встановлювати, там де це можливо,зв'язки між поняттями. Пишіть стільки ідей, скільки дозволить час,або ж доки всі вони не будуть вичерпані. Етапи гронування:style.colorfillcolorfill.type
Основні правила: Записуйте все, що спадає на думку. Не турбуйтеся про орфографію та інші правила письма. Не зупиняйтеся доти, доки не пройшлодостатньо часу, щоб зрозуміти,що ідеї вичерпалися. Якщо раптом думки загальмувались, можетемашинально намалювати щось на папері,чекаючи на нові ідеї. Встановіть якомога більше зв'язків. Не обмежуйте кількість ідей чи зв'язків. Коли практикуєте групове гронування,оберіть тему, знайому всій групі.