Презентація "Використання малих жанрів фольклору,зокрема прислів`їв та приказок, на уроках у початковій школі"

Про матеріал

Презентація складається з тематичних добірок прислів`їв та приказок,що є актуальними для мотивації навчальної діяльності, уроків математики, природознавства, літературного читання та української мови у початковій школі. Матеріали спрямовані на заохочення до ширшого використання малих жанрів фольклору, що в художній формі типізують різні явища природи та життя, вчать нормам і правилам поведінки, є безцінним надбанням українського народу. Також дана підбірка цілком підходить для використання в умовах Нової української школи.

Мета поданої роботи - щоб прислів`я та приказки увійшли до активного словника, вдало застосовувались у мовленні, формували уявлення про навколишній світ та суспільне життя. А також урізноманітнити види і форми роботи на уроці.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гамаліївська ЗОШ І-ІІ ступенів. Використання малих жанрів фольклору, зокрема прислів’їв та приказок, на уроках в початковій школіПідготувала вчитель початкових класів Лисенко Віта Яківна

Номер слайду 2

Золоті зерна мудрості народноїДо неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів’я та приказки – короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища життя. Вони є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. У своїй сумі прислів’я та приказки становлять звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони схвалюють або засуджують, остерігають чи повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь.

Номер слайду 3

Виховний вплив прислів’їв та приказок. Особливо прислів’я і приказки мають великий виховний вплив на особистість дитини молодшого шкільного віку завдяки своїй особливій формі, емоційності, образності, яскравості, доступності. Вони знайомлять дітей з морально-етичними нормами, формують навички культури поведінки, вчать бути ввічливими, скромними, стриманими, відповідальними, шанувати батьків,поважати людей.

Номер слайду 4

Використання прислів’їв та приказок на уроках у початковій школіВикористовувати прислів’я та приказки можна на будь-якому уроці. Для уроків математики доречними будуть прислів’я та приказки з числовими даними, величинами. Для уроків природознавства підійдуть прислів’я та приказки, які пояснюють сезонні явища в природі, працю людей. Для уроків української мови підібрані прислів’я та приказки, що містять мовознавчі поняття.

Номер слайду 5

Прислів’я та приказки для мотивації навчальної діяльностіПташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням. Якщо за день нічого не навчився, то ввесь день змарнував. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Що вивчене, те й сокирою не витешеш. Хто хоче більше знати – треба менше спати. Грамоті учиться – завжди пригодиться. Наука для людини, як сонце для життя. Вік живи – вік учись. Знання за плечима не носити. З усіх скарбів знання найцінніше. Знання – дерево, а діло – плоди.

Номер слайду 6

Прислів’ я та приказки з числами: Один - за всіх, всі – за одного. Один солдат у полі не воїн. Один розум добре, а два – краще. Одного хороброго і сто боягузів не замінять. Одна книга тисячі людей навчить. Краще один мудрий, як сто дурних. З двох бід вибирають меншу. Сім разів відмір, а один раз відріж. У ледаря всі десять пальців байдикують.style.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.typestyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 7

Українські прислів’я та приказки про гроші За гроші не купиш ні щастя, ні здоров’я. Грішми не купиш ні батька, ні неньку, ні родину. Гроші рахувати, треба розум мати. Гроші маленькі, та велику справу роблять. Хто змолоду гроші береже, той на старості в нужді не житеме. Гроші бережи – вони й тебе колись врятують. Гроші-то й роблять біду на світі. На гривню зробив, а на три нахвалявся. Копійка гривню береже. Трудова копійка дорожча краденого карбованця. Копійка копійку кличе. Як копійка ведеться, то й добре живеться.

Номер слайду 8

Прислів’я та приказки про час показують та наголошують на цінності кожної хвилини в житті людини, на швидкоплинності часу. Година рік береже. На годину спізнишся, за рік не доженеш. Відстанеш годиною – не наздоженеш і родиною. Згаяного часу і конем не наздогнати. Час за час – все ближче до вечора. Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше. Ні пізно, ні рано, саме в добрий час.

Номер слайду 9

Прислів’я та приказки про дні тижня. У понеділок роботи не починай і в дорогу не вирушай. На вівторок робіт сорок. Гуляла середа, як ще була молода. Воно як трапиться: коли середа, а коли й п’ятниця. Хто в четвер скаче, той в п’ятницю плаче. Сім п’ятниць на тиждень. На суботу всю роботу, то в неділю лиш безділля. Ледачому щодня неділя. Сім п’ятниць на тиждень.

Номер слайду 10

Українські прислів’я та приказки про місяціСічень не так січе, як у вуха пече. Лютий воду відпускає, а березень підбирає. Березень сухий, а мокрий май – буде каша й коровай. Квітень з водою, травень з травою. Коли прийде май, то за себе кожен дбай. У червні на полі густо, а в коморі пусто. У серпні серпи гріють, а вода студить. Як вересніє, то дощик сіє. Плаче жовтень холодними сльозами. У листопаді зима з осінню бореться. Смутний грудень, як прийде студінь.

Номер слайду 11

Прислів’я та приказки про пори року. Весна ледачого не любить. Готуй сани влітку, а воза взимку. Влітку один тиждень рік годує. Восени і горобець багатий. Курчат восени рахують. Осінь збирає, а весна з’їдає. Зима без снігу, як літо без хліба. Взимку літа не наздоженеш. Проспиш весною – заплачеш зимою. Ледачому цілий рік ніколи.

Номер слайду 12

На основі спостережень за природою склався народний календар, складений з прислів’їв та приказок. На новий рік прибавилось дня на заячий скік. Тріщи, не тріщи, а вже минуло Водохреще. Громнице, скидай рукавиці. На Стрітення повертається птиця до гнізда, а хлібороб - до плуга. Прийде тиждень вербовий – бери у дорогу віз дубовий. Юрій з теплом, а микола з добром. Минув Спас – держи кожух про запас. Покрівонько, покрий мені голівоньку. Варвара кусок ночі відірвала, а дня приточила.

Номер слайду 13

На уроках читання можна використовувати такі завдання з прислів’ями та приказками:«Додай слово» Слово чемне кожному ….(приємне) Хто …(спішить), той людей ….(смішить). Книга …(вчить), як на світі …(жить).«Роз’єднай слова в прислів’ї»Ічужомунаучайся,ісвогонецурайся. Невсетезолото,щоблищить. Некрасакрасить,арозум.«З’єднай частини прислів’я»Своя сорочка той і має. Хто дбає, а раз відріж. Сім раз відмір, ближа до тіла.

Номер слайду 14

Для розвитку вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти прочитане варто використати наступні творчі завдання:«Добери прислів’я чи приказку до прочитаного твору»«Зроби малюнок до приказки чи прислів’я»«За змістом прислів’я чи приказки склади оповідання чи казку» «Склади своє прислів’я чи приказку»«Утвори пару» (групування прислів’їв за змістом)

Номер слайду 15

Ранні пташки росу п’ють, а пізнні сльози ллють. Розумний не скаже, а дурний не помітить. Сорочка біла, а душа чорна. Бий свого, щоб чужий боявся. Більше діла – менше слів. Борода, як у діда, а розуму на онука. Багатий бідного не розуміє. Без збутку не бачить прибутку. Боржник весело бере, а сумно віддає. Прекрасним матеріалом прислів’я та приказки є для уроків української мови. Прислів’я та приказки, що містять антоніми

Номер слайду 16

Прислів’я та приказки, що містять відношення «один-багато»Один дуб у полі – не ліс. Одна бджола рій не прогодує. Всі за одного, і один за всіх. Семеро одного не ждуть. У п’яти няньок дитя без одного ока. Краще десять приятелів, ніж один ворог. Чоловік має два вуха, щоб слухав, і один язик, щоб менше говорив. Один скаже, інші роблять.

Номер слайду 17

Складання тексту за змістом приказки(зразок)У народі нерідко кажуть «Кожному птаху своє гніздо миле». Глибокий зміст має ця народна мудрість. Дійсно, для кожного найріднішим є те місце, де він народився та виріс. І куди б не заносила людину доля, завжди душа прагне повернутися на Батьківщину. Батьківщина, рід, сім’я… Сімейні цінності та традиції завжди були у пошані народу. Саме сім’я є тим гніздом, де людину зігрівають любов’ю та турботою, де її розуміють.

Номер слайду 18

Складання тексту-міркування за змістом прислів’я «Книга вчить, як на світі жить» (зразок)З давніх-давен книгу вважали джерелом знань. Дійсно, читаючи, ми не просто отримуємо певну інформацію, а чогось навчаємось, набуваємо життєвого досвіду. Ми вчимося за підручниками, звертаємось до енциклопедій, читаємо художні тексти. Уся ця література допомагає нам пізнавати щось нове, ставати мудрішими. Тож не лінуйтеся читати!

Номер слайду 19

Щоб прислів’я та приказки увійшли до активного словника, вдало застосовувались, привчали молодшого школяра до норм та правил поведінки, треба:вчителеві та батькам влучно використовувати народну мудрість у своєму мовленні;  пояснювати дітям суть використаного прислів’я чи приказки;  спонукати учнів до використання прислів’їв та приказок у різних життєвих ситуаціях;  урізноманітнювати види і форми роботи на уроці, використовувати нестандартні методи і прийоми;  роботу над прислів’ями та приказками проводити систематично.

pptx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
2954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку