Презентація "Виникнення науки і закономірності її розвитку"

Про матеріал
Підхід до історії науки значною мірою залежить від трактування сенсу поняття науки. Відповідно, щодо історії науки та головних закономірностей її розвитку склалися різні підходи, що зумовлює існування досить різних наукологічних концепцій...
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Філософія освіти і науки«Виникнення науки і закономірності її розвитку.»Шкуматова Ольга

Номер слайду 2

План1. Філософія науки.2. Основні історичні етапи розвитку науки.3. Закономірності розвитку науки.

Номер слайду 3

Інформаційні джерела:1. Петрушенко В. Л. Основи філософських знань: Курс лекцій. Навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти, 3-тє видання, виправлене та доповнене. Львів: “Новий Cвіт-2000”, 2020. – 296 с.2. Філософія освіти і науки // Філософія освіти і науки: навч. посіб. / І. С. Алексейчук та ін. – 2-ге вид. переробл. та доповн. – Слов’янськ, 2019. – 365.3. Філософія освіти : навчальний посібник. – 2-ге видання / за наук. ред. академіка В. П. Андрущенка [та ін.]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – 348 с.4. Бібліотеки: http://www.lib.com.ua/, http://slav-library.dn.ua/ 5. Енциклопедії і довідники: http://vesna.sammit.kiev.ua/, http://www.slovnyk.org/Ink/dic.html

Номер слайду 4

В філософії під наукою розуміється соціальний інститут сучасного суспільства, у межах якого організовується та здійснюється діяльність, спрямована на здобуття нових знань про навколишній світ. Наука має свою історію становлення і перетворення в сучасну суверенну сферу людського суспільства.

Номер слайду 5

Філософія науки - розділ філософії, який вивчає поняття, границі і методологію науки. Філософія науки — вивчає не лише філософські проблеми, а й вивчає науку, як пізнавальну діяльність. Іноді філософію науки називають методологією наукового пізнання, бажаючи підкреслити її увагу до методів науки.

Номер слайду 6

В історії європейської філософської думки виділяють її основні етапи:• Антична філософія VI ст. до н.е. - V ст.• філософія Середньовіччя VI - XIV ст.• філософія епохи Відродження XV - XVI ст.• філософія Нового часу і Просвітництва XVII - XVIII ст.• некласична філософія ХІХ - поч. ХХ ст.• сучасна філософія ХХ століття ХХІ ст.

Номер слайду 7

Передумови науки створювалися в Давньосхідних цивілізаціях (Єгипті, Вавилоні, Індії, Китаї, Стародавній Греції) у формі емпіричних знань про природу і суспільство, у вигляді окремих елементів, «зачатків» астрономії, етики, логіки, математики. В Давньоєгипетській цивілізації знання існували в релігійно-містичній формі, і тільки жерці могли читати священні книги і як носії практичних знань мали владу над людьми. Вони накопичували знання в області математики, хімії, медицини, фармакології, психології, майстерно володіли гіпнозом.

Номер слайду 8

У Античності та Середньовіччі поняття «філософія», «знання», «наука» об’єднувалися в «триєдине ціле». В Античній Греції філософія була царицею наук - це дійсно почесне звання, тому що філософія, справді, приймає під своє крило абсолютно всі науки, існуючі на той момент. Далі від філософії поступово відділялися дисципліни, і врешті-решт вона залишиться сама собою. Але і філософія сама по собі без психології, права, соціології, без багатьох інших наук містить в собі дуже багато дисциплін і розділів, які дійсно хвилюють людство в цілому (онтологія, гносеологія, аксіологія, антропологія).

Номер слайду 9

Як вид духовного виробництва і соціальний інститут - наука виникла в Європі, в Новий час, в XVI-XVII ст. в епоху становлення капіталістичного способу виробництва і поділу єдиного раніше знання на філософію і науку. Відкриття, які здійснюються в епоху Нового часу: цей винахід телескопа, мікроскопа, термометра, ртутного барометра, маятникових годинників

Номер слайду 10

На перший план в епоху Нового часу постає математика, через деякий час філософ І. Кант, скаже, що «у всякій науки, рівно стільки науки, скільки в ній є математики», математика необхідна дисципліна, без якої неможливо обійтися, математика наука, яка працює і служить на користь суспільству.

Номер слайду 11

Напрямки, які є невід'ємною рисою філософії Нового часу:1. Деїзм філософії Нового часу. Деїзм – це зовсім нове розуміння Бога: Бог створює цей світ, він створює закони природи, але потім він в ці закони не втручається, тут вже головною становиться людина.2. Атеїзм філософії Нового часу. Атеїзм - напрямок, що заперечує Бога. 3. Механіцизм філософії Нового часу:«людина - це неймовірно складна, неймовірно високо організована, але машина». 4. Вульгарний матеріалізм: люди починають розглядатися, як тварини, як дуже високо організовані машини, якими можна управляти, на які можна впливати.

Номер слайду 12

Філософи Нового часу намагаються зрозуміти джерело істинного пізнання, і відповідаючи на дане питання формулюють 3 позиції: 1. сенсуалізм - єдиним джерелом нашого знання є почуття або відчуття. Представниками даного напрямку є Джон Локк, Томас Гоббс. 2. емпіризм - єдиним джерелом наших знань є досвід. Представник Ф. Бекон. 3. раціоналізм - людям присущі вроджені ідеї - ідеї, які притаманні нам з народження. Наприклад, одна з вроджених ідей по Р. Декарту - це ідея Бога, який завжди є в нашій душі.

Номер слайду 13

Під закономірностями розвитку науки розуміють тривалі традиції, що простежуються між етапами її розвитку. Розрізняють закономірності розвитку науки: 1.акумуляція (нагромадження) знань - відображає особливість розвитку науки, що означає узагальнення фактів, поступовий приріст знання, спадкоємний зв'язок між різними коріннями знань у становленні конкретної теорії, а також нагромадження і збереження знань базового характеру в розвитку концепції. 2.революційний характер розвитку - такий стан у розвитку науки, який пов'язаний зломом фундаментальних понять і уявлень, методів і теоретичних ідей, з формулюванням нових концепцій, що радикально перетворюють уявлення людини про світ і відкривають новий світ наукових проблем. 3. конкурентність науково-дослідних програм – на рівні масової рефлексії (звертання назад), вчені під дослідною програмою розуміють ту дійсність, що підлягає вивченню, а також ті методи, що можуть бути використані.

Номер слайду 14

Крім трьох загальних закономірностей, притаманних сучасній науці (акумуляції знань, революційний характер, конкуренція науково-дослідних програм), існують закономірності, що стосуються окремих сфер знання -математизація фізики, фізиколізація хімії і біології, розвиток системно-структурних уявлень в хімії та ін.

Номер слайду 15

Вплив науки на суспільство, навколишній світ настільки вражаючий і грандіозний, а прикладне значення проникнення науки і техніки в мікро- і макрокосм, в глибинні основи життя природи і суспільства так вражають уявлення сучасної людини, що життя соціуму всучасних умовах без науки уявитинеможливо. Повністю очевидна універсальність, багатогранність і глибина впливу науки на сучасну людину, суспільство, світ. Відійшли у минуле ті часи, коли науку розцінювали як дещо зовнішнє у ставленні до культури. На сучасному етапі розвитку філософії науку та культуру розглядають в органічній єдності, вважаючи, що філософія науки та культури взаємозбагачуються та оплодотворяються.

Номер слайду 16

Висновок: Основними закономірностями розвитку науки є:акумуляція знання; революційний характер розвитку науки;конкуренція науково-дослідних програм.

pptx
Додано
12 грудня 2022
Переглядів
2549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку