Актуальність проблеми Сухомлинський писав: “Слово – найважливіший інструмент, який нічим не замінити; школа повинна бути царством мудрого і красивого, правдивого і чуйного, сильного й ласкавого, доброго й мудрого слова”. Мовлення є засобом пізнання, спілкування, впливу, планування, оскільки воно дає змогу робити узагальнення різноманітних фактів і явищ.
Основні шляхи розгортання теми за спостереженням:а) контраст, зміна протилежних вражень (погожа і похмура днина); б) сходинки вражень: від льону до сорочки, від паростка до колоска; в) складання розповіді з поступовим розгортанням подій (зав'язка, кульмінація, розв'язка) Добір матеріалу за картиною. Добір матеріалу за текстом (здійснюю на уроках усіх навчальних предметів, особливо читання і природознавства)
Види вправ з розвитку зв'язного мовлення. Знайди зайві речення. Відредагуй речення. Склади і запиши текст з деформованих речень. За даним початком продовж казку. Прочитай текст. Знайди початок і кінець. Побудуй середину. Склади розповідь про те, що трапилось так, наче ти сам був учасником подій.
Типи вправ за способом інтеграціїЯкі види діяльності інтегруються. Які їх розвивальні можливості1. Ігрова та предметно-практична діяльність, малювання, драматизація, відгадування загадок, побудова текстів. Орієнтує на опанування чуттєвих способів пізнання, оволодіння вміннями вичленовувати ознаки, знаходити спільні, відмінні, істотні и неістотні,класифікувати їх; розширення уявлень про значення конкретних слів2. Спілкування з природою, відгадування загадок,драматизація казок, малювання, предметно-практична і дослідницька діяльність, творення текстів. Уводить у сам процес народження образного вислову, допомагає розкрити сутність зв’язків і залежностей в природі3. Сприймання музичного й образотворчого мистецтва, драматизація, малювання, побудова текстів. Спрямований на розвиток уяви, розширення уявлення про слова, що означають риси характеру, процеси, суспільні події4. Сприймання та аналіз тексту, слухання музики,співу, сприймання картин, діафільмів, словесне малювання, драматизація, побудова текстів. Має на меті поєднати словесний образ із графічним та музичним; активізує розвиток образного сприймання світу, уяви, думки
Зв'язне мовлення – це розділ методичної науки, що ставить своїм завданням вчити дітей розуміти, відтворювати і будувати висловлювання з огляду на мету, умови спілкування, дотримуючись норм літературної мови. Оволодіння мовою як засобом спілкування, мислення, пізнання – необхідна складова розумових і творчих здібностей учнів, формування гуманістичних ідеалів, прищеплення почуття національної свідомості. Висновок