Вода …з найдавніших часів вона вважалася джерелом всякого життя, Гесіод та Фалес, одні з перших грецьких філософів, навчали, що вода — первісний елемент, з якого витворена всі речі, і з якого вони переважно й складаються. Давній культ води Деякі сліди цього погляду знаходяться і в нас. Так, у Галичині можна почути вираз: "Вода — наша мама" на означення, що вода джерело всякого органічного життя .
Вода ще й тепер вважається в народі святою, — але — не всяка вода: святою вважається тільки "непочата" вода, себто не занечищена якимсь дотиком, або освячена спеціальним, магічним дохристиянським, а християнським обрядом . Випускна робота Щирська Л.С(Курси) Випускна робота Щирська Л.С(Курси)
Тестування “Так чи Ні” (виконавши правильно, отримаєш слово –приз) Питання Так Ні Земля – голуба планета Р н Без води людина може обійтися л О Вода – без смаку З ю Вода має запах в У Вода буває у трьох станах М ж При нагріванні вода стискається і А Ріки, озера, моря, океани – це вода Ш е Вода має дивовижну властивість розчиняти деякі речовини К г Вода має колір б А
ГРА «ПЛУТАНКА» В реченнях слова розміщені різнобій. Потрібно реченням повернути правильний вигляд. 1. Вода, там, життя, де. 2. По, вода, рухається, колу, замкненому. 3. Живе, вода, жива, якщо – земля, у, тоді, квіті. 4. Дає, в, живому, жива, вода, всьому, світі. 5. Нас, вода, всюди, кругом. 6. Перебуває, в, трьох, вода, станах.
Загадки 1.Біле, як сорочка, Пухнасте, як квочка, Крил не має, Скрізь літає. 2.Прозорий, як скло, Та не вставиш у вікно. 3.Біла морква взимку росте . 4.Бігли білі їжачки. Погубились в них голки. І тепер усі голки Почіплялись на гілки. 5 . Мене частенько просять, ждуть, А тільки покажусь – ховатися почнуть. 6.Я і хмарка, і туман, Джерельце і океан, Я літаю та біжу. Всім користь даю . 7.Йшла зоряниця, красна дівиця, Через покоси, гублячи сльози.. Місяць дивився і засмутився, Сонечко встало – слізки зібрало.
Іній Кристалічний іній утворюється з водяної пари повітря. Відбувається перехід з газоподібного стану в твердий, минаючи рідкий. Можна і самим створити іній. Для цього нам знадобиться жерстяна банка, куховарська сіль і розтовчений шматок льоду. Покладемо в банку 2 склянки крижаної крихти, склянку солі, знов 2 склянки льоду, знов сіль і через деякий час водяні краплинки, що знаходяться в повітрі, покриють зовнішні стінки банки, перетворившись у маленькі крижані кристали, і незабаром уся вона одягнеться тонким шаром інею. Цей перехід водяних молекул із газоподібного стану в твердий (лід )), минаючи рідкий (воду), називається СУБЛІМАЦІЄЮ.
КОЛИ ВИНИКАЄ ТУМАН? Подібно росі і інею, туман виникає з насиченого водяними парами повітря. Коли температура повітря досягає точки роси, пара конденсується, утворюючи такі ж мікроскопічні краплі, як у хмарі. Вони такі маленькі й легкі, що навіть не падають. По суті туман – це хмара на рівній землі. Туман може утворитися тому, що захолола за ніч земля охолодила приповерховий шар повітря. Він виникає і коли тепле вологе повітря рухається над поверхнею океану в зоні холодної течії, а також при зіткненні теплої і холодної маси повітряної.
Чому йде дощ? Водяні крапельки такі малі, що парять у повітрі. Якщо стає тепліше, хмара може зовсім зникнути, розчинитися – крапельки випаровуються і робляться невидимими. Коли ж захолодає, крапельки зливаються – сотні тисяч їх утворюють одну повновагу краплю. Такі краплі стають вже дуже важкими для того, щоб продовжувати своє ширяння в небі, вони падають на землю – йде дощ. Деякі краплі дощу формуються таким чином: ті, що крупніші, знаходяться в основному в середині хмари, висхідні потоки теплого повітря підхоплюють їх, і, піднімаючись, краплі вбирають у себе менші крапельки, зливаються з ними і знову підіймаються, стаючи все крупнішими і важчими, поки не падають на землю повновагими дощовими краплями. Інші опади утворюються, коли температура в хмарі знижується до такої міри, що виникають кристалики льоду. Вони також спрямовуються вниз, але ближче до землі тануть у теплих шарах повітря і також випадають дощем. Усі ці краплі можуть бути різної величини. При грозовій зливі вони можуть бути крупнішими у 25 разів, ніж краплі при дощу, який мрячить. Але з хмар випадає не тільки дощ, але й сніг, сніжні крупи, град. Все це – опади, подібні росі і інею, які утворюються в небі, а не на землі. Ми й самі можемо викликати дощ. Наповнимо кубиками льоду каструльку з ручкою і потримаємо її над великою каструлею з киплячою водою (будьте обережні) . Що станеться? Дуже вологе, гаряче повітря, насичене паром, підіймається в гору і нагріває стінки охолодженої льодом каструльки. Цей пар конденсується, осідаючи на стінках каструльки, зливається у крапельки й стікає вниз. Йде дощ!
Роса У повітрі міститься певна кількість вологи. Тепле повітря містить більше вологи, ніж холодне. Коли повітря стискається з холодною поверхнею, частина його конденсується, і волога, що міститься в ньому , залишається на цій поверхні. Це і є роса. Роса не утвориться на землі, стежинах, оскільки вони довго зберігають сонячне тепло. А на рослинах, траві, які вихолонули, роса утвориться.
КОЛИ ЙДЕ СНІГ? Якщо температура усередині хмари нижче за точку замерзання, то утворюються не крапельки води, а відразу крижані кристалики. Вони повільно опускаються наниз, злипаючись у сніжні пластівці, і можуть надовго покрити землю, поки температура не підніметься вище 0. Кристалики льоду – шестигранники, у них 6 вершин. Кожний кристалик має свою власну форму. Сніжинки не повторюють одна одну.
ЩО ТАКЕ ОЖЕЛЕДЬ? Коли температура повітря падає нижче за нуль, навіть невеликий дощ, який мрячить з теплої повітряної маси, що проходить, може викликати одне з найнеприємніших погодних явищ зими і пізньої осені. Називається воно ОЖЕЛЕДЬ. При ударі об землю дощові краплі вмить застигають, і незабаром усе навколо покривається блискучим шаром льоду. При цьому виникають дивні картини – дерева, скуті прозорим панцирем, що переливається, перетворюючи ліси, парки в казкове крижане царство. А дороги і тротуари стають справжнім катком. Але найбільший збиток від ожеледиці складається в пошкодженні ліній електропередач, які під тягарем льоду провисають і рвуться.
Графічний диктант (проводиться у зошитах в клітинку) Умовні позначення:Так –O, Ні < Не знаю— Сніг при нагріванні перетворюється у воду. Сніг немає кольору. Лід безбарвний. У сніжинки 5 промінців. Лід крихкий. Вода перетворюється на лід і стає твердою, холодною, слизькою. Усі сніжинки однакові. Сніг білий.
Робота над текстом В.Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка» З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка. На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть.» Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка. - Пояснити , що сталося із сніжинкою? Обґрунтувати відповідь. Довести свою думку.
Пальчикова гімнастика Дощик Дощику теплий, дощику лапатий, Годі тобі, дощику, в чорній хмарі спати. (руки підняти над головою, пальці стиснути в кулачки – це «хмарки».) бризни, срібний дощику, на баштан в долині, (розкрити кулачки, пальці опустити вниз, потрусити.) Щоб великі виросли кавуни та дині. (Постукати пальцями по парті, імітуючи звук дощу. Показати руками великі дині та кавуни – розвести руки.)
Вправа “Знайди пояснення” (робота з фразеологізмами) ПОЯСНЕННЯ ФРАЗЕОЛОГІЗМ Зажурений, засмучений Мов води в рот набрати Зникнути, перестати існувати Канути в воду Мовчати за будь – яких обставин Водою не розлити Той, хто нічого не робить, нічого й не здобуде Наче у воду опущений Про тісну дружбу Під лежачий камінь вода не лежить
Вправа “Ситуація” (придумати причини виникнення ситуації, розвинути далі події, показати її наслідки) До річки поспішали всі тварини - щоб напитися ; діти – щоб покупатися; рибалки – наловити риби, люди - відпочити. Всім подобалася ця річка. Але раптом річка засумувала, тому що вона стала різнокольоровою: жовтою, червоною, чорною…
Метод “Порушена послідовність” (відновити послідовність рядків вірша П.Воронька “В літнє небо вийшла хмарка”) В літнє небо вийшла хмарка, Хмарці стало дуже парко, Облилась вона дощем. Буде каша, буде борщ. Лий нам, хмарко, щедрий дощ! Проливай дощі – хлющі на городи, на кущі, На жита, на пшениці – Буде хліб нам і млинці, А малята під кущем Їй гукали: - Мила хмарко, Хай частіше буде парко.
В.Сухомлинський «Крапля води» Рано – вранці на квітці троянди прокинулася Крапля роси. «Як я тут опинилась? – думає Крапля. – Увечері ж була високо в небі. Як я попала на землю?» І захотілося їй знов у небо. Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там тисячі інших крапель. Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко. Чого ви мене заступили від людей? – розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила вогненна стріла, загримів грім. Злякалася темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала Крапля на землю. Дякую тобі, Крапле, - сказала Земля. – Так я скучила за тобою.
Робота над текстом В.Сухомлинського «Промінь і Холодинка» У глибокій криниці, на самому дні живе маленька крижана дівчинка – Холодинка. Дочка Зими і студеного Вітру. Вона народжується того дня, коли настають найсуворіші морози. Мати Зима й батько Вітер опускають її в криницю й кажуть: - Дивись нам, щоб і влітку вода була холодна. Сидить Холодинка в воді, холодить воду. Якось гарячого літнього дня гуляв у криниці сонячний Промінь. Загулявся він, плигнув до води й побачив Холодинку. Розплющила Холодинка очі й зачудувалася: - Хто ти такий – ясний та гарний? - Я сонячний Промінь, - каже він. – Чого ти тут сидиш? Ходімо на сонечко! Пішли вони на сонечко. Холодинка побачила блакитне небо, квітучі сади. Побачила , заплакала й розтанула. І перетворилася на маленьку калюжу. Але вона не шкодувала: побачила ж сонце і блакитне небо. \Що трапилось з Холодинкою?Доведіть свою думку.
Казка “Крапелька водиці Капа – мандрівниця” В.Бутрім Дощова краплинка з неба впала, Добрий день ! – горобчикам сказала, Рада вас вітати на землі! Добрий день! відповіли малі, - Раді й ми тебе також вітати! Як тебе, скажи , краплино, звати? Крапля Капа – ось моє ім»я. Першою на землю впала я! З неба ще закапали краплинки, Освіжили геть усі рослинки! І, з»єднавшись дружно у струмки, Потекли в озера, у річки. У струмках і Капа мандрувала, У ставках, в озерах побувала, Навіть у Дніпрі на дні була Ця весела крапелька мала! Сонечко краплину лоскотало, Пригрівало, палко цілувало. Висохла краплинка осяйна, Парою зробилася вона. Піднялася в небо неозоре, Радісна, легенька і прозора. - Хмарко, добрий день! Я знову тут! Адже йде по кругу мій маршрут! Охоловши, пара знову стала Крапелькою і на землю впала. Мандрувала так аж до зими. Взимку її ледь впізнали ми! Впала з неба квіточка – сніжинка, Капа вже не крапелька – крижинка! Потім ще й бурулькою була! Навесні розтала від тепла. Капа й досі десь іще мандрує, Радість і життя землі дарує: То сніжок, то дощик, то росу, То туман, то райдуги красу.
Вправа”Загадковий кросворд” (відгадавши правильно кросворд, отримаєш нове слово) Хто живе в небі на хмаринці? На що перетворюються краплинки, коли пригріває сонечко? Срібний кинджал хвильку в хаті полежав – і зовсім розтав. Надворі горою, в хаті водою. Вночі спить на землі, а вранці тікає. Їхав пан, у воду впав, сам не змочився, а води побільшало. Має пір”я, та не літає, ніг не має, а не здоженеш. Текло, текло – та й лягло під скло. Я вода і на воді плаваю. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 rr
Саморобний плакат „Моральний кодекс народної мудрості” Не плюй у криницю, бо доведеться з неї ще води напитися. Вода все сполоще, крім лихого слова. Вода ума не мутить та й голови не смутить. Вивели його на чисту воду. Він без кінця воду варить. Він із води сухим вийде. Прийшло з води, пішло з водою. Пролиту воду назад не збереш. Не тим крапля камінець довбає, що сильна, а тим, що часто падає.
Творчо підійти до умов і поставити запитання, розв»язати задачі 1гр. – по 1 довідці скласти задачу на збільшення у декілька раз 2гр.- по 2 довідці скласти задачу на різницеве порівняння 3 гр. – по 3 довідці задачу на пропорційне ділення. “Довідкове бюро” 1 літр стічної води приводить в непридатність 100літрів чистої води. Завод за 1 хвилину викидає 25 літрів відходів. 5 грам нафти затягує плівкою 50 квадратних метрів води
Вправа”Розв”яжи задачі” 1.Людина упродовж життя випиває в середньому понад 60 000л води. Скільки вип”ють 3 дорослих людей? 2 .Добре наїжена собака може не їсти 100днів, а без води 10 днів. У скільки разів більше може обійтися собака без їжі, ніж без води? 3. Під час купання витрачається 50 л води. Під час прання в пральній машині – 100л води. Скільки води використають 54 члена сім”ї?Скільки води витатять при пранні 3 господарки?Де використовується більше води і на скільки? 4.Стебло кукурудзи споживає близько 100л води.Скільки води вип”ють 5 стебел кукурудзи? 5.На виробництво 1 кг паперу іде 300л води. Скільки потрібно води, щоб отримати 6 кг паперу? 6.Щоб виготовити 1кг сталі потрібно 50л води. Скільки потрібно води, щоб виготовити 12 кг сталі.
Девіз «У дорогу ми збираємося, За здоров»ям відправляємося» - Як вмивається кішка? (вилизує себе язиком) - Навіщо вона це робить? (коти ловлять здобич, плигаючи із засідки, а тому повинні бути чистими, не мати запаху, бо ті, за ким вони полюють, почують їхній запах) - А як інші тварини доглядають за собою? (Слон з хоботу обливає себе водою. Ведмеді часто купають своїх ведмежат, тримаючи їх за .Коли ведмежата підростають, вони самі завзято ідуть до води та довго там плещуться.)
Цікавинки із скриньки *За все життя людина споживає в середньому 50 – 60 т води *Американський тушканчик взагалі не п”є воду – йому досить вологи з зерняток *Якщо бізони хочуть пити, вони відчувають воду за 5 – 6 км *Медузи складаються на 95 – 98% із води *Людське тіло на 2\3 складається з води. У жіночому тілі води менше, ніж у чоловічому, а в дитячому менше, ніж у жіночому. *У рослинах води навіть більше, ніж у людському тілі. Вона потрібна їм для побудови нових клітин, а також для перенесення поживних речовин від коренів до листя. * Щоб поповнити свій запас мінеральних речовин, багато метеликів п»є воду з брудних калюж. *Людині на добу потрібно 2-3л води. Без води людина може прожити лише кілька днів. Без води рослина в’яне і гине.
Чи корисна школярикові вода? Дуже корисна. Організм у шкільному віці потребує близько 1,5 – 2 літрів рідини, яка, зазвичай, надходить з їжею. Вдень склянка води додає енергії, забезпечує якість мислення. Увечері допомагає печінці виробляти жовч для ранкового травлення. Добре брати і з собою до школи джерельну водичку
СИМВОЛІКА ВОДИ Завзятість – Яка вода м»яка, а камінь точить. Тиха вода береги ломить, а бистра тамує. Символ пожиточності Без води й борщу не звариш. Символ небезпеки Не лізь у воду, не знаючи броду. Символ часу Іде, як вода по каменю Ще багато води упливе, доки те буде. Вчорашньої води не доженеш.
ПОВІР’Я про воду * Мало снігу на гілках – літом нічого не збереш: ні ягід, ні грибів не знайдеш. * Сніги глибокі – хліба високі. * Весняний дощ зайвим не буває. * Дощ у пору – на багатий урожай. * Рясна роса – буде гарний день. * Дощ крізь сонце – на добру погоду. * Поки сонце зійде, роса очі виїсть. * Коси коса , поки роса.
З КНИГИ РЕКОРДІВ ГІННЕСА Найбільша крапля дощу. Розмір краплі 9,4мм. Її спостерігали в США 17 серпня 1953 року, в аеропорту «Іллінойс». Найсильніший дощ був в Індії 12 місяців – з 1 серпня 1860 року по 30 липня 1861 року. Найбільша градина – 1, 02 кг. Це було у місті Бангладеш 14 квітня 1986 року. Від цього граду загинуло 92 особи.
ВІКТОРИНА 1.Чому під час льодоходу крига пливе на поверхні води, а не тоне? (крига легше за воду) 2. Чому джерельна вода завжди чиста? (тому що проходячи через товщу піску , вода фільтрується, тобто очищується) 3. Чому влітку після дощу «Дихається краще», повітря стає приємним? (влітку дощ охолоджує повітря, очищує його від пилу)
Джерела забруднення води: ☻ стічні води промислових підприємств; ☻ побутових стоках комунального господарства; ☻ стічні води сільського господарства; ☻ води шахт, нафтопромислів, рудників; ☻ відходи виробництв при видобутку різних корисних копалин; ☻ відходи деревини в деревообробній промисловості; ☻ скиди водного і залізничного транспорту тощо.
Начальник Уманської державної екологічної інспекції Осіпов Ю.В. зазначає, що Водним Кодексом України у прибережних захисних смугах уздовж річок та навколо водойм забороняється: 1. Розорювання земель, а також садівництво та городництво. 2. Зберігання та застосування пестицидів та міндоб-рив. 3. Будівництво будь-яких споруд, у т. ч. гаражів та стоянок автомобілів. 4. Миття та обслуговування транспортних засобів та техніки. 5. Влаштування звалищ сміття, гноєсховищ, накопи-чувачів твердих та рідких відходів виробництва, ското могильників, полів фільтрації тощо.
Я – вода! Я на планеті всюди! Життя буяє, доки є вода. Живуть рослини, і тварини, й люди. А зникну я – прийде до всіх біда. Засохне ліс, загинуть море й річка. Пустеля стане всюди й суховій. Без кольору і без смаку водичка, А сила велетня в воді святій. Як є вода, то й казка оживає, Зелена вся планета і жива. Росте травичка, квітка зацвітає. Це справжній чарівник, а не слова.
Висновок: Охорона навколишнього середовища, екологічна норма, збереження природних багатств для нащадків – ці проблеми набули в наш час актуальності. Щоб успішно охороняти ліси, водойми, землю і повітря від забруднення, а тваринний світ від зникнення потрібно знати, вивчати природу, глибоко розуміти її закони і істинну цінність. Гармонія відносин суспільства і природи визначається соціальним прогресом, потребує вияву людства як єдиного цілого.