Народна пісня, дума чи романс. У душу ллється і заполоняє. Та заворожує, чаклує нас,І в саме серце раптом проникає. Сльоза накотиться, не зупинить... Десь винирне з душі неждано. Услід за піснею душа летить... А серце рветься невблаганно. Так солодко тоді душа щемить,А музика, мов хвиля, нагортає. Струна чарівна в серці забринитьІ ні для чого місця більш немає... А хвиля музики несе удаль. В ній розчинитись хочеться й летіти. У музиці життя, любов, печаль,Й душа стає, немов тендітні квіти. Н. Красоткіна
Сьогодні ми дізнаємося велику історію одного музичного жанру. Він досить довго мандрує сторінками музичного та літературного мистецтва. Ще в епоху Середньовіччя з'явився пісенний жанр, основою якого є розповідь. Він оповідав про різні історичні події, лицарські подвиги, історії з народного життя. Його твори виконували в супроводі інструмента. Нове життя цей жанр отримав у XIX столітті. І відтоді живе як повноправний родич пісні та романсу.
Сьогодні на нас очікує зустріч з іще одним вокальним жанром — баладою. Балада — музичний жанр, що має довгу і насичену історію. У середні віки баладою називали народну пісеньку, що супроводжувала танець. Невипадково її назва походить від латинського Ьаllо — танцюю. Потім жанр балади прийшов до літератури як лірико-епічний, драматичний твір, основу змісту якого складають історичні події, старовинні легенди і перекази. У такому ж значенні в епоху романтизму балада повернулася до музики — вокальної та інструментальної.
― Irene M. Pepperberg. Музика балади розгортається послідовно, відображаючи розвиток сюжету поетичного тексту або програмного задуму інструментального твору. У музичних баладах оживають легендарні, інколи фантастичні персонажі сивої давнини та реальні особи й історичні події різних часів. Однією з найяскравіших балад у музичній скарбниці є балада «Лісовий цар» Ф. Шуберта.
This is where you section ends. Duplicate this set of slides as many times you need to go over all your sections. Творчий шлях Ф. П. Шуберта є типовим для композитора-романтика. У його житті були щасливі й гіркі дні. Палке бажання творити музику примусило композитора відмовитися від служби та присвятити себе мистецтву. «Я з'явився на світ, щоб створювати музику»,— писав Ф. П. Шуберт. Створювати цю красу було для нього так само природно, як і дихати.
1815 року він написав баладу, яка відкрила нову сторінку не лише в історії пісенного жанру, айв історії музичного мистецтва. На той час композитору було всього 17 років. Послухайте баладу Ф. Шуберта у виконанні німецькою мовою і дайте відповідь на запитання: «Лісовий цар» – це пісня-балада, глибоко драматична за змістом.
Сьогодні на уроці ми познайомимося також з хоровими жанрами , а саме кантатою. Слово «кантата» походить від італійського сan tare, що означає «співати». Жанр кантати виник кілька століть тому, але спочатку був призначений для співу в супроводі музичного інструмента. Сучасна кантата — це великий музичний твір, що складається з кількох частин і може виконуватися хором, солістами та симфонічним оркестром. Кантата — жанр вокально-хорової музики; великий твір для хору, соліста й оркестру. Зазвичай, усі частини кантати поєднані між собою спільною ідеєю, кожна з них послідовно розкриває ту саму тему. Виражальні засоби музичного мистецтва та літератури, поєднуючись і взаємодіючи між собою, дають змогу авторам кантати (поетові й композитору) яскраво та різноманітно втілити свій задум.
Леся Дичко — сучасний автор високохудожніх хорових творів, зокрема кантат. Також вона писала інструментальні п'єси для дітей. Леся (Людмила) Василівна Дичко (1939 р. н.) — одна з найвідоміших сучасних хорових композиторів України. її твори звучали на хорових фестивалях, конкурсах та в концертних програмах багатьох країн світу. Композиторка написала багато опер, симфоній, кантат, ораторій, літургій і творів для фортепіано. Творчі уподобання Л. Дичко поповнюють хорові концерти, що виявляють іще одну грань її таланту — потяг до живопису, скульптури, архітектури й самобутності культур рідної України та інших країн. Ідеться, зокрема, про хорові концерти «Край мій рідний» на вірші Бориса Олійника та Степана Жупанина, «Французькі фрески», «Іспанські фрески», «Швейцарські фрески». Найулюбленішими жанрами Л. Дичко можна вважати хорові, адже саме в них композитор розвивала унікальну традицію української духовної музики.
Кантата - жанр вокально-хорової музики; великий твір для хору, соліста й оркестру. Слово “кантата” походить від італійського слова cantare , що означає “співати”. Жанр кантати виник кілька століть тому, але спочатку був призначений для співу в супроводі музичного інструмента. Сучасна кантата - це великий музичний твір, що складається з кількох частин і може виконуватися хором, солістами та симфонічним оркестром