Волейбол (від. англ. “М'яч, що летить” ) - вид спорту, командна спортивна гра, в процесі якої дві команди змагаються на спеціальному майданчику, розділеному сіткою, прагнучи направити м'яч на сторону суперника так, щоб він приземлився на майданчику супротивника (добити до підлоги), або гравець команди, що захищається, припустився помилки. При цьому для організації нападу гравцям однієї команди дається не більше трьох торкань м'яча поспіль (на додаток до торкання на блоці). Центральний орган волейболу як міжнародного виду спорту, який визначає зведення правил FIVB (англ.) - Міжнародна федерація волейболу. Загальні відомості про гру
Вільям Дж. Морган (1870 – 1942) Викладач фізичного виховання коледжу Асоціації молодих християн (YMCA) у місті Холіоке (штат Массачусетс, США). 9 лютого 1895 року в спортивному залі він підвісив тенісну сітку на висоті 197 см, і його учні, число яких на майданчику не обмежувалося, почали перекидати через неї баскетбольну камеру.
Ігрове поле включає ігровий майданчик і вільну зону. Воно повинно бути прямокутним і симетричним. Розміри: Ігровий майданчик 18 х 9 м Вільна зона 3 м з усіх боків ігрового майданчика Ширина всіх ліній ігрового майданчика 0,05 м Мінімальна висота вільного ігрового простору над ігровим полем 7 м від ігрової поверхні Майданчик за кількістю гравців умовно розділено на 6 зон. Після кожного переходу право подання переходить від однієї команди до іншої в результаті розіграшу очка, гравці переміщаються в наступну зону за годинниковою стрілкою. Для ФІВБ, світових і офіційних змагань вільна зона мінімум 5 м від бокових ліній, 8 м від лицьових ліній. Вільний ігровий простір мінімум 12,5 м від ігрової поверхні.
Ліберо Не може бути капітаном; Повинен носити форму, яка контрастує з кольором футболок інших членів команди; Не може подавати, блокувати і намагатися блокувати; Не може завершувати атакуючий удар по м'ячу, що знаходиться вище верхнього краю сітки; Може заміщати будь-якого гравця задньої лінії; Може бути заміщений тільки тим гравцем, якого він замістив. Заміщення Ліберо не вважаються звичайними замінами, вони не обмежені, але повинен відбутися розіграш між двома заміщеннями. Максимальна кількість Ліберо у команді – 2 Гравець Ліберо
Партію виграє команда, яка першою набирає 25 очок з перевагою мінімум в 2 очки. Максимальна кількість партій – 5. Заключна 5-та партія грається до 15 очок з мінімальною перевагою в 2 очки. Переможцем матчу стає команда, яка виграє три партії. Інтервал - це час між партіями. Всі інтервали тривають три хвилини (між 2 і 3 партіями інтервал може бути збільшений до 10 хвилин). У вирішальній 5-ій партії, як тільки команда набирає 8 очок, команди без затримки змінюються майданчиками і розстановка гравців залишається колишньою. Ігровий формат
Тайм-аут і заміни Кожній команді дозволяється отримати максимум два тайм-аути і шість замін гравців у кожній партії. Тривалість тайм-аутів 30 секунд. Гравець стартової розстановки може вийти з гри та увійти знову тільки один раз в партії і тільки на свою колишню позицію в розстановці. Гравець, що замінює, може увійти в гру на місце гравця стартової розстановки, але тільки один раз в партії, і може бути замінений цим же стартовим гравцем. ВИДАЛЕНИЙ АБО ДИСКВАЛІФІКОВАНИЙ гравець повинен бути замінений за правилами заміни. Якщо це неможливо, то команда оголошується НЕПОВНОЮ.
Гравці команди, що подає, не повинні заважати своїм суперникам за допомогою індивідуального або групового заслону бачити гравця, що подає, або траєкторію м’яча. Блокуючий торкається м’яча в просторі суперника до або одночасно з атакуючим ударом суперника. Спроба Ліберо блокувати або намагатися блокувати. Жест № 12
ПОЗИЦІЙНА ПОМИЛКА. Команда робить позиційну помилку, якщо будь-який гравець не перебуває у своїй правильній зоні в момент удару по м’ячу. ПОМИЛКА ПРИ ПЕРЕХОДІ вважається здійсненою, коли ПОДАЧА не виконана у відповідності з порядком переходу. ПОЗИЦІЙНА ПОМИЛКА ТА ПОМИЛКА ПРИ ПЕРЕХОДІ призводить до наступних наслідків: команда карається очком і подачею суперника. Жест № 13
М’яч «ЗА»: Частина м’яча, яка торкається підлоги, знаходиться повністю за обмежувальними лініями; Він торкається предмета за межами майданчика, стелі або людини, яка не бере участь у грі; Він торкається антен, шнурів, стійок за межами бокових стрічок; Він повністю перетинає нижню площу під сіткою. Жест № 15
ЧОТИРИ УДАРИ: команда торкнулася м’яча 4 рази до його повернення. Удари команди включають не тільки навмисні удари гравців, але також ненавмисні контакти з м’ячем. Торкання на блоці не вважається за удар. Після контакту на блоці команді надається три удари для повернення м’яча. Жест № 18
Гравець заважає грі суперника: Торкаючись верхньої стрічки або верхніх 80 см антени під час його ігрової дії з м’ячем. Використовуючи сітку в якості підтримки і одночасно граючи в м’яч. Вчиняючи дії, які перешкоджають правомірній спробі суперника зіграти в м’яч. При подачі м’яч торкається гравця команди, що виконує подачу, або не перетинає вертикальну площину сітки повністю через площу переходу. Жест № 19
Помилка при атакуючому ударі: Гравець задньої лінії завершує атакуючий удар з передньої зони, якщо в момент удару м’яч знаходиться повністю вище верхнього краю сітки. Гравець завершує атакуючий удар відразу з подачі суперника, коли м’яч знаходиться в передній зоні і повністю вище верхнього краю сітки. Ліберо завершує атакуючий удар, якщо в момент удару м’яч знаходиться повністю вище верхнього краю сітки. Гравець завершує атакуючий удар по м'ячу, що знаходиться вище верхнього краю сітки, якщо передача на удар здійснена Ліберо пальцями зверху у своїй передній зоні. Жест № 21
М'яч «за», коли він повністю перетинає нижню площу під сіткою. У момент удару по м’ячу при подачі або відштовхуючись для подачі в стрибку, падаючий не повинен торкатися майданчика (включаючи лицьову лінію) або поверхні за межами зони подачі. Проникнення під сіткою: Дозволено проникати в простір суперника під сіткою за умови, що це не заважає його грі. Жест № 22 (початок)
Перехід на майданчик суперника через середню лінію: Дозволяється торкатися майданчика суперника стопою (стопами) за умови, якщо яка-небудь частина стопи (стоп) переноситься та торкається середньої лінії або перебуває безпосередньо над нею. Дозволяється торкатися майданчика суперника будь-якою частиною тіла вище стоп за умови, що це не заважає грі суперника. Гравець може заступати на майданчик суперника після виходу м’яча з гри. Гравці можуть проникати у вільну зону суперника за умови, що не заважають його грі. Жест № 22 (закінчення)
Команда робить помилку, виконуючи ігрову дію всупереч правилам (або іншим чином порушуючи їх). Судді оцінюють помилки і визначають наслідки у відповідності з Правилами: Якщо дві або більше помилок здійснені послідовно, то береться до уваги тільки перша помилка. Якщо дві або більше помилок здійснені суперниками одночасно, то це вважається ОБОПІЛЬНОЮ ПОМИЛКОЮ і розіграш переграється. Зовнішня перешкода: Якщо має місце будь-яка зовнішня перешкода під час гри, то гра повинна бути зупинена і розіграш переграється. Жест № 23
Неправильно запитувати будь-якої ігрової перерви: Під час розіграшу в момент або після свистка на подачу; Членом команди, який не має на це право; Для заміни гравця команди, яка перед цим зробила заміну, без попереднього відновлення гри; Після використання дозволенної кількості тайм-аутів і замін гравця. Жест № 25 (початок)
Контакт гравця із сіткою не є помилкою, якщо це не заважає грі. Гравці можуть торкатися стійки, шнурів або будь-якого іншого предмета за антенами, включаючи сітку за умови, що це не заважає грі. Коли м’яч потрапляє в сітку, яка з цієї причини торкається суперника, то це не є помилкою. М’яч, який потрапив в сітку, може бути залишено в грі, якщо команда не порушила правило 3-х дотиків. Контакт із сіткою
М’яч вважається «за», коли: Він торкається предмета за межами майданчика, стелі або людини, яка не бере участі у грі. Він торкається антен, шнурів, стійок або сітки за межами бічних стрічок. Він перетинає вертикальну площину сітки цілком або частково за межами майданчика переходу. Сигнал № 4 (початок)
Місця: Ділянки настилу ЗА МЕЖАМИ вільної зони, встановлені правилами, що мають спеціальні функції. До складу місць входять: Місце Розминки та Місце Видалених. Нижня площа: Площа, обмежена у своїй верхній частині – нижнім краєм сітки і шнуром кріплення її до стійок, з боків – стійками, знизу – ігровою поверхнею. Площа переходу: Площа переходу обмежена: горизонтальною стрічкою верхньої частини сітки; антенами та їх продовженням; стелею.
Зовнішня площа: Зовнішньою площею є частина вертикальної сітки за межами площі переходу і нижньої площини. Зони заміни: Це частина вільної зони, через яку роблять заміни. Якщо інше не погоджено ФІВБ: це положення визнає, що хоча існують правила за стандартами і специфікаціями спорядження та обладнання, мають місце випадки, коли ФІВБ може дати особливі дозволи в цілях розвитку гри у волейбол або перевірки нових умов. Стандарти ФІВБ: Технічні специфікації або обмеження, встановлені ФІВБ для виробників обладнання.
Помилка: Ігрова дія, що суперечить правилам. Порушення правил інше, ніж при ігрових діях. Місце видалених: На кожній половині Контрольної Зони Змагання є місце для видалених, розташоване позаду продовження лицьової лінії за межами вільної зони, мінімум 1,5 метра позаду тильної сторони лавки команди. Дриблінг: означає постукування м’ячем (зазвичай як підготовка до підкидання і подачі). Інші підготовчі дії можуть включати (серед інших) переміщення м’яча з руки в руку. Подавальник м’ячів: Це персонал, роботою якого є підтримувати хід гри, доставка м’яча між розіграшами гравцю, що виконує подачу.
Інтервал: Час між партіями. Зміна майданчиків у п’ятій (вирішальній) партії не повинна розглядатися як інтервал. Технічний тайм-аут: Це особливий, на додаток до тайм-аутів, обов’язковий тайм-аут для розвитку волейболу шляхом аналізу гри і надання додаткових комерційних можливостей. Технічні Тайм-Аути обов’язкові для ФІВБ і офіційних змагань. Розіграш-очко: Це система, за якої очко набирається кожного разу, коли виграний розіграш. Застереження: М’яке усне зауваження, дане першим суддею ігровому капітанові щодо запізнілого заміщення Ліберо.