Презентація: "Вправи на розвиток орієнтування в просторі" (фрагмент уроку для дітей з освітніми особливими потребами)

Про матеріал
Просторове орієнтування – це складний системний механізм, в основі якого лежать процеси сприймання та уявлення, беруть участь зоровий, слуховий, кінестетичний аналізатори (відчуття положення і руху тіла та його частин) Завдання орієнтування в просторі - знання власного тіла, розрізнення просторових ознак і відношень предметів, сприймання простору й оцінювання відстані, визначення віддаленості предмета та його місцезнаходження, визначення просторових відношень між предметами.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фрагмент заняття для дітей з освітніми особливими потребами «Вправи на розвиток орієнтування в просторі»2021 рік

Номер слайду 2

Просторове орієнтування – це складний системний механізм, в основі якого лежать процеси сприймання та уявлення, беруть участь зоровий, слуховий, кінестетичний аналізатори (відчуття положення і руху тіла та його частин)Мета: розвиток вмінь і навичок самостійної роботи і орієнтації у просторіЗавдання: знання власного тіла; розрізнення просторових ознак і відношень предметів; сприймання простору й оцінювання відстані; визначення віддаленості предмета та його місцезнаходження; орієнтування в просторі; визначення просторових відношень між предметами.

Номер слайду 3

Компоненти просторового орієнтування:ознаки відношення форми величини напрямки положення віддаленість

Номер слайду 4

Етапи розвитку практичного орієнтування у просторі (за Л.І. Плаксиною)I етап- орієнтування «на себе»: вміти розрізняти і правильно називати частини свого тіла, їх розташування, орієнтуватися у кімнатах, розрізняти ознаки предметів за допомогою зору, орієнтуватися із залученням дотику, слуху, нюху.ІІ етап - орієнтування «від себе» (точка відліку - власне тіло): мати уявлення про верхню і нижню, передню і задню, праву і ліву сторони тіла, ознайомлення з поняттями: далеко, близько;ІІІ етап - орієнтування «розташування»:  словесне позначати розташування предметів у найближчому просторі з точкою відліку від себе, знаходити, пересуватися в у названих напрямках, визначати сторони предметів.

Номер слайду 5

Етапи розвитку практичного орієнтування у просторі (за Л.І. Плаксиною)IV етап - орієнтування по схемі: визначати напрямок розташування предметів, що знаходяться на значній відстані від них, позначати розташування предметів відносно один одного в навколишньому середовищі (стоїть, висить, тощо); позначити напряму руху. V етап - самостійне складання схем простору: подумки уявляти себе на місці,  порівнювати розташування предметів у реальному просторі з їх відображенням у дзеркалі, використовувати та позначати просторові відношення прийменниками і прислівниками, виділяти в навколишньому просторі предмети, які є орієнтирами.

Номер слайду 6

Дидактичні завдання: Гра «Дзеркало»Мета: закріпити вміння орієнтуватися «на самому собі», знати частини тіла, розрізняти праву і ліву руку, розвиток уваги, пам'яті, діяти за алгоритмом. Завдання: діти стоять вільно перед педагогом, який пропонує їм стати «дзеркалом» і повторювати всі його рухи. Діти відображають рухи вихователя. Спочатку даються нескладні рухи, а потім їх можна ускладнити. Матеріал: просторова кімната, набір підготовлених рухів, в якому задіяні всі частини тіла.

Номер слайду 7

Дидактичні завдання:«Вгадай, що загадали»Мета: закріпити вміння орієнтуватися «від себе», формувати уявлення про ознаки розмірів предметів, розвивати мислення, спостережливість, пам'ять, увагу. Завдання: іграшки необхідно розкласти навколо (попереду, ззаду, зліва, справа). Загадати одну з іграшок, яку ж треба і відгадати. Для цього пропонується визначення: вона перед тобою (за тобою, попереду) вона має розмір (велика, маленька, коротка, довга). Дитина називає іграшку, що знаходиться в зазначеному напрямку. Матеріал: будь-які предмети, іграшки різного розміру.

Номер слайду 8

Дидактичні завдання: Гра «Знайди гараж за схемою»Мета: розвиток орієнтуватися на площині за допомогою схеми, простежуючи  функції око – рука; вивчення назв транспорту, вміння диференціювати легковий та вантажний; формувати  правильне називання кольорів та їх відтінків; розвиток зв’язного мовлення. Завдання: за допомогою схеми діти орієнтуються в малому просторі: "Їдуть" до гаража, відкривають кольорові  "ворота", називаючи колір (рожевий, червоний, малиновий, салатовий, зелений, болотний, блакитний, синій, фіолетовий машину, визначають вид транспорту - легковий чи вантажний. Матеріал: "гаражі" з кольоровим воротами,  кольорові фішки, схеми шляхів до "гаражів".

Номер слайду 9

Дидактичні завдання: Вправа-гра “Цуценя”Мета: наслідування мовленнєвому зразку педагога, розвиток уявлення про взаємозв’язок між змінами позиції, вміння розрізняти просторове орієнтування -в, -на, -біля, -за, -під, -поза, -поміж, розвиток уваги. Завдання: перед дитиною розкладаються картки, педагог називає картинку із місцем знаходження цуценя: за будиночком, поміж будиночками, біля будиночку, під будиночком і т.д. Дитина має віднайти названі варіанти на картинках та відтворювати мовленнєвий зразок педагога. Матеріал: кольорові картки з будиночками та цуценятком.

Номер слайду 10

Рефлексія, підведення підсумків. Просторова орієнтація запорука успішного навчання. Розвиток просторових навичок має бути систематичним. Від того, наскільки точно дитина сприймає навколишній світ, як вона у ньому діє, залежить точність і адекватність її уявлень про цей світ.

Номер слайду 11

Список використаної літератури:1. Плаксина Л.І. Теоретичні основи корекційної роботи для дітей з порушенням зору (Plaksyna L. I. Teoretychni osnovy korektsiynoyi roboty dlya ditey z porushennyam zoru)2. Офіційний сайт початкової школи № 44 Полтавської міської ради http://lebidka.com.ua/news/a-312.html3. Навчально-виховні програми та методичні рекомендації для спеціальних дошкільних закладів для дітей з вадами зору. – К. : ІЗМН, 1996.4. Філіп'єва Олена Володимирівна - тифлопедагог вищої категорії. https://dnz155.at.ua/publ/didaktichni_igri_ta_posibniki/didaktichni_igri_dlja_rozvitku_orientuvannja_v_prostori_dlja_ditej_z_vadami_zoru/8-1-0-62 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Калиновська Ірина Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Інкл
Додано
29 березня 2021
Переглядів
29289
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку