Буду я природі другом!Кожен з нас є невід’ємною частиною природи. Однак, іноді ми забуваємо, що вся її краса залежить від нас, від того, як ми до неї ставимося. Чи може людина все змінити? Усім відомо, що людина є частиною живої природи. Ви помічаєте цей зв’язок? Лад у природі додає людині здоров’я. Природа має велике значення для кожної людини. Вона нас годує, поїть, вдягає. Досить часто люди не розуміють цінності природи. Вони знищують дикі ліси і тварин, забруднюють річки, моря, океани, виснажують колись багаті природні запаси. Природа бідніє. Не буде природи – не буде нас!
Найактуальніші екологічні проблеми ЗемліПопереджений, отже – озброєний! Навколишнє середовище невпинно змінюється, в тому числі внаслідок діяльності людини. Навіть малі зміни в екосистемі можуть спричинити величезні катастрофи і трагедії – зараз і в майбутньому. Аби ефективно реагувати на небезпеку, потрібно розуміти, з чим ми маємо справу.
Забруднення На очищення забрудненого повітря, води і ґрунту знадобляться мільйони років. Найголовніші забруднювачі – промисловість та моторний транспорт. Повітря забруднюють промислові об’єкти, які викидають в атмосферу різні гази і токсини, а також використання природного палива. Воду і ґрунт забруднюють розливи нафти, кислотні дощі, нітрати, пластик, міські стоки, промислові відходи.
Глобальне потепління В ході людської діяльності в атмосферу викидаються парникові гази, які призводять до парникового ефекту (діоксид вуглецю, метан, закис азоту, гідрофторвуглецеві сполуки, перфторвуглецеві сполуки, гексафторид сірки). Внаслідок цього відбувається зростання температури океанів та поверхні Землі, танення полярних шапок, підвищення рівня моря, а також аномальні опади, такі як несподівані повені, надмірний сніг або опустелювання земель.
Перенаселення Вибухове зростання кількості населення у найменш розвинених країнах викликає напружену ситуацію з ресурсами, нестачу води, палива, продуктів харчування. Інтенсивне сільське господарство через використання хімічних добрив, пестицидів та інсектицидів теж додає шкоди навколишньому середовищу
Утилізація відходів Надмірне споживання ресурсів та створення пластмас (штучно створених матеріалів на основі синтетичних або природних полімерів) створюють глобальну кризу переробки сміття. Розвинені країни скидають свої відходи в океани або відправляють у менш розвинені країни. Робота з ядерними відходами також несе величезну загрозу для здоров’я людей.
Знищення лісів На даний час ліси покривають 30% території суші, але щорічно ця площа скорочується. Дерева є природними поглиначами вуглекислого газу, утворюють свіжий кисень, а також допомагають регулювати температуру та кількість опадів. Вирубка лісу означає знищення зеленого покриву, аби зробити землю придатною для житлового, промислового або комерційного використання.
Виснаження озонового шару Озоновий шар – це невидимий захист планети від сонячної радіації, яка шкодить рослинам і тваринам та викликає зростання числа ракових захворювань шкіри у людей. Зменшення концентрації озонового шару пояснюється руйнуванням молекул озону в реакціях із різними речовинами антропогенного і природного походження (хлором та бромидом). Потрапляючи в атмосферу, ці токсичні гази створюють діру в озоновому шарі – локальний спад концентрації озону в стратосфері на 10–40%. Найбільша діра знаходиться над Антарктикою.
Деградація природних ресурсів Споживання викопного палива призводить до викидів парникових газів, що є причиною глобального потепління та зміни клімату. Сьогодні перехід на відновлювані джерела енергії, такі як сонячна енергія, вітер, біогаз та геотермальна енергія, стає все більш популярним і економічно вигідним.
Закислення океану Разом із глобальним потеплінням, цей процес є антропогенним явищем, а саме наслідком надмірного рівня СО2, 25% якого виробляють люди. Закислення океану зростало протягом останніх 250 років, але до 2100 року воно може збільшитись на 150%. Головний шкідливий вплив припадає на живі організми з раковинами із вуглекислого кальцію. Окислення погіршує їхню здатність утворювати раковини. Оскільки ці організми є основою харчових ланцюгів, в майбутньому наслідки можуть проявитися у морських тварин і людей.
Забруднення води Чиста питна вода стає все більш цінним ресурсом, за який борються люди. Це політична і економічна проблема, яка вимагає вирішення на рівні урядів країн. Крім того, розвиток промисловості продовжує забруднювати річки і океани токсичними речовинами, які несуть загрозу для здоров’я населення планети.
Попереджений, отже – озброєний!Як бачимо, людство стикнулося з великою кількістю проблем. Вчені не можуть до кінця з’ясувати причини виникнення деяких з них та їхній зв’язок з антропогенною діяльністю. Але потреба негайних змін у повсякденному житті землян стає нагальною. Якщо люди продовжуватимуть рухатися вперед у такий шкідливий для майбутнього спосіб, то майбутнього не буде. Вирішення глобальних екологічних проблем починається з нас самих, наших родин і громад, зі змін у свідомості, аби зберегти своє навколишнє середовище комфортним, безпечним, різноманітним.
Завдання з української мови (з’єднай початок і кінець прислів’я)Природа одному мати,З брудної води Хоч річка і невеличка,Кому місяць світить, Сонце світить Вогонь з водою Вітер не піймаєш, Одне дерево Нема тієї драбини, другому – мачуха. на добрих і злих.тому й зорі всміхаються. ніколи не погодиш.- то ще не ліс.ще ніхто чистим не вийшов.щоб до неба дістала. дим не заховаєш.а береги ламає.
Завдання з літературного читання (робота з цеглинками LEGO творчо-пошукового характеру)1. Цеглинки LEGO ротрібно помістити у якусь торбинку або коробку (щоб приховати їх колір);2. Попередньо, треба асоціювати колір цеглинок з явищем природи (синій – повінь; помаранчевий – пожежа; блакитний – ожеледиця і т. п.) або з порами року, з тваринним чи рослинним світом і т. д.3. Діти почергово виймають цеглинки і знаходять в інтернет-джерелах або у підручнику розповідь про ту чи іншу подію чи явище. Також, це може бути власна розповідь дитини. Наприклад: (якщо дістали цеглинку LEGO помаранчевого кольору) Блискавка влучила у дерево, почалася пожежа. Якщо це поодиноке дерево, катастрофи не буде. Якщо це дерево у лісі, може виникнути лісова пожежа, що являє собою загрозу навколишньому середовищу.
Завдання з курсу «Я досліджую світ»(Створення лупбуку. Проєктна діяльність учнів)Спочатку обговоримо тему, завдання , шляхи пошуку матеріалу, термін виконання та результат роботи;Заходимо матеріал (інтернет-джерела, архівні фото) визначаємо послідовність та групуємо;Створюємо лепбук. Дотримуємося правил з техніки безпеки під час роботи.