Теорія літератури. Повість — це епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. Повість-казка, або казкова повість вирізняєть-ся тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.
Яким творчим методом скористався Ю. Винничук для написання твору?«Магічний реалізм» – це реалізм, у якому органічно поєднуються елементи реально-го та фантастичного, побутового та міфіч-ного, дійсного та уявного, таємничого. Магічний реалізм притаманнийпередовсім латиноамери- канській літера-турі.
З історії про «драконячі закони»«Драконівські закони писані не чорнилом, а кров’ю». Вислів пов'язаний з діяльністюдавньогрецького правителя Драко(за іншими джерелами Драконта). Звід законів, уведений ним, передбачав надзвичайно суворі покарання – смертну кару – за провини. Вони настільки закріпились у тогочасному суспільстві, що відмінити їх не наважувались і наступні правителі Греції.
При яких обставинах ми вперше знайомимося з драконом?Яким змалював його воєвода і чи відповідало це правді?Зачитайте опис дракона. Як сам автор ставиться до дракона? Доведіть свою думку.(Воєвода приніс звістку, що в печері з'явився дракон).(Так. «З крилами. Все як має бути. Вогонь видихає. Здоровий, каже, як гора»).(«Дракон ще був зовсім молодий...»; «Це дуже дивний і незвичайний змій...») (Прихильно, адже вживає слова «бідолаха», «їв травичку, листячко, ягідки»). Робота з текстом твору
Хто став справжнім другом і вчителем дракона?Як цей чоловік став пустельником?Хто дав драконові ім'я? Чого навчив Пустельник дракона?Чому Пустельник не хотів навчати дракона грамоти?(Пустельник)(«Я пішов на пущу не з добра. Колись воєводою був, але зажерся із батьком теперішнього князя. Плюнув я та й подався сюди).(Пустельник)(«Дракон… голову мав тямущу і досить хутко навчився говорити по-людськи…»).(«Не драконове це діло, книги читати. Я тебе не відраджую, але, хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде. Від многої мудрості много скорбі, і хто примножує знання, примножує печаль»).
Пустельник пояснює драконові, що той прийшов у цей світ чинити зло. Такі закони господні. Так чини-ли його предки, і ніхто роду їхнього не посрамив. А книги вчать добру. Чи готовий дракон виконати своє призначення: чинити людям зло?Через деякий час слухи про існування дракона стали поширюватися. Князь оголосив поєдинок? Чи готовий до нього дракон?(«Що ви таке говорите, дядечку?! — жахнувся дракон. — Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»)(Ні, він не розуміє, чому люди ополчилися проти нього).
Як Пустельник пояснює причину поєдинку?Як відбувався перший поєдинок?Який дар відкрився в дракона Грицька?Як при першому знайомстві став у пригоді дракон князеві?Про яку рису характеру дракона це говорить?Про що говорить той факт, що при першому знайомстві князь чемно звертається до дракона на «ви»?(«Такий звичай. Як вони захочуть тебе убити, то й з-під землі вигребуть…)(Писати вірші).(Дракон поклав голову на другий берег, а князь по шиї перейшов на той бік).(Довірливість, благородство)(Князь хоче втертися до дракона в довіру)
Чому князь називає дракона єретиком?Чому Пустельник називає дракона «справжнім християнином»?Навіщо князь дозволив драконові скуштувати вина?Князь звинувачував дракона у відсутності патріоти-зму. Чи наявні в драконові патріотичні почуття? (Тому що дракон не хоче виконувати свого призначення: нести людям зло, руїни, жертви).(Він прочитав Біблію і Євангелію, нікому не чинив зла; «Я на цій землі народився і зла їй не хочу…»)(Щоб той став злішим, став бешкетувати. «Та я тільки того й хочу! Хай бешкетує! Хай усе рознесе! Ну, Грицю! Давай!.. Е-ех, слабак!..»)(Так. «Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!», «Я вже вріс в оцю землю і мушу вмерти на ній і за неї!»)
Чому Пустельник переконує дракона в тому, що йому треба писати?Які почуття були в дракона до князівни?Чому дракон Григорій вирішує йти на поєдинок?Чому Лаврін не зміг убити дракона?Що було основним під час останнього поєдинку?(«Зрозумій: коли йде війна — гинуть лише вояки. А коли володар хоче зміцнити владу, — поети гинуть у першу чергу»).(Закоханості)(Зрозумів, що б'ється дракон не по-справжньому, у його очах пломеніє вогонь життєлюбства, жалю й доброти).(Не зрадити своїй обіцянці).
«Дракон ще був зовсім молодий. Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця, що про-лежало, може, із сотню літ у печері. Не було кому заопікуватися ним та навчити драко-нячого способу життя, бідолаха навіть не знав, чим повинен харчуватися, і їв собі тра-вичку, листячко, різні там ягідки, дикі яблу-ка й груші. Цілими днями просиджував у пе-чері, тільки вночі виповзав на прогулянку, і через те ніхто й не підозрював про його існу-вання».
ВИСНОВОКДракон не зовсім лютий і кровожерливий хижак, який поїдає пишних молодиць;добрий травоїдний мрійник та романтик;тішиться метеликам, пише вірші та читає Біблію;біля його печери милують око доглянуті клумбочки мальв;своє вогняне дихання він спрямовує тільки вгору, щоб не нищити природу;
Позитивні риси характеру. Доброта. Має такі риси як безкорисливість і участь. Чи не тому добрих людей так часто намагаються використати для своїх цілей ті, у кого переважають негативні риси характеру?Смирення. Риса, яка може творити дива – зупиня-ти руйнівні конфлікти, зводити нані-вець чвари і марне з'ясування відносин.
Позитивні риси характеру. Альтруїзм. Це повний антипод егоїзму. Довіра. Саме довіра, а не довірливість – той рятівний місток між люблячими людьми, який здатний з'єднати їх і дати істинне щастя спілкування один з одним. Щедрість. Якщо вона поширюється в усіх напрям-ках, це буде унікальна особистість.
Позитивні риси характеру. Доброзичливість. Незважаючи на те, що ця риса пов'язана з добро-тою, вона відноситься скоріше до зовнішніх проявів на відміну від заздрості, яка завжди таємна. Милосердя. Можна сміливо стверджувати, що на милосерді, як однієї з форм вселенської любові, ґрунтується цей світ.
Які ідеї сповідує Дракон, а які князь?Дракон. Князь«Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»«Зрозумійте мене вірно, я нікому не хочу зла. Але дракон має бути убитий. Так, як того вимагають приписи. Так було і так буде. А крім того, донька… За кого її видам?»
Дракон. Князь«Але я вже знаю, що зроблю. Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!»«А дракон є дракон. До речі, і в книгах святих пишеться, що усяка твар має своє призначення і дракони мусять нести лише смерть і руїну, бо на те вони й створені. Ви що – проти традицій?»
Негативні риси характеру. Це емоційна риса, яка може виражатися в негативному ставленні будь-якої спрямова-ності — до себе, людей і навіть до роботи. Злість. Гординя. У релігії така риса вважається одним з найтяжчих гріхів. Людина втрачає здат-ність до адекватної оцінки і правильних рішень.
Негативні риси характеру. Штовхає людину на непорядні вчинки і викликає відторгнення оточуючих. Жадібність. Заздрість. Заздрість з'їдає зсередини. Може принести також великий шкоду об'єкту заздрості. Риса в будь-якій формі приносить тільки руйнування і страждання тим, на кого буде спрямована. Жадібність
Дракон — у Східній міфології — символ добра, новоутворення, радості, багатства; у Західній міфології — символ зла, знищення, смерті, руйнації. Лицарі — захисники добра. У творі навпаки — представники тих, хто заради слави, збагачення, влади переступить навіть через добро. Метелик — це символ душі, відродження і воскресіння, безсмертя.
Муха — символ морального і фізичного деградування, розкладання. Образ мухи тісно пов'язаний з нечистими силами (Дияволом, Вельзевулом, Смертю), чаклунством і чорною магією. Символ нудьги, застою. Крила — талант; нерозгорнуті крила — нерозкритий талант. (Грицько так і не скористався своїми крилами).
«Життя володаря не варте й одного рядка поета», — розпачливо промовляє Грицько-ві його наставник і вчитель, самотній ста-рий пустельник. — «Навіщо виховував у ньому розуміння краси й добра? Навіщо зробив з нього поета? Поети так тяжко помирають, і нема їм на цьому світі місця, бо вони нетутешні». Поміркуй над цими словами
7. Чому пустельник дивувався з дракона?А Дракон занадто захоплювався полюванням. Б Бо дракон володів східними єдиноборствами. В Дракон Грицько дуже любив смажену рибу. Г Бо той харчувався рослинами, мав добре серце.8. Про яку послугу попросив дракон Пустельника?А Добудувати палац. Б Допомогти викрасти князівну. В Влаштувати турнір. Г Навчити його грамоти.