14 липня о 18:00Вебінар: Школа без дискримінації: таємниці гендерного виховання

Презентація. ЮРІЙ ВИННИЧУК. «Місце для дракона»

Про матеріал
Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. Використані методи (евристична бесіда, проблемні запитання) допоможуть восьмикласникам характеризувати образи головних героїв твору, досліджувати, як випробування гартують характер людини, як виникає протест проти будь-якого насильства над людиною. Школярі матимуть змогу осмислювати вчинки персонажів, визначати типові та індивідуальні риси, робити власні висновки, аналізувати вчинки героїв. Використовуються різні форми та методи роботи, які втілені за допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Запропоновані завдання мають різні ступені складності, тому можуть бути використані й під час проведення контрольної роботи. Кількість слайдів - 73.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЮРІЙ ВИННИЧУК«МІСЦЕ ДЛЯ ДРАКОНА»повість-казка

Номер слайду 2

Теми уроків1. ЮРІЙ ВИННИЧУК. «Місце для дракона». Повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони»2. Парадокс: дракон Грицько — поет і християнин3. Роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Це вистава про ненависть. Саме так. Вона про традицію ненависті. Що це за дивне поняття і невже воно потрібне світові? 

Номер слайду 5

Теорія літератури. Повість — це епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. Повість-казка, або казкова повість вирізняєть-ся тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але герої діють протягом тривалого часу.

Номер слайду 6

Повість-казка на прикладі вигаданих ситуацій пропонує розбиратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів. Теорія літератури

Номер слайду 7

Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями. В даному випадку поєднання реалістичності і казковості проявляється на кожному рівні – композиційному, сюжетному, стилістичному. Теорія літератури

Номер слайду 8

Яким творчим методом скористався Ю. Винничук для написання твору?«Магічний реалізм» – це реалізм, у якому органічно поєднуються елементи реально-го та фантастичного, побутового та міфіч-ного, дійсного та уявного, таємничого. Магічний реалізм притаманнийпередовсім латиноамери- канській літера-турі.

Номер слайду 9

Магічний реалізм. Роб Гонсалвес (Rob Gonsalves)

Номер слайду 10

Розповідь про незвичайного дракона Грицька, який мріє про щасливе майбутнє, мріє творити красу, милуватися нею, не згоджується творити зло, руйнувати прекрасне. Тема

Номер слайду 11

Основна думка«Якщо зла не буде, то звідки добро пізнаєш».

Номер слайду 12

Звеличення благородства, самопожертви, людяності, які перемагають зраду, жорстокі закони, лицемірство, підступність. Ідея

Номер слайду 13

добро і зловірність і зрада доцільність самопожертви проблема виборупрекрасне і потворнемилосердя і жорстокість«Драконячі закони»Проблематика

Номер слайду 14

Головні героїДракон Грицько. Пустельник. Князь. Лицар Лаврін. Донька князя Настасія

Номер слайду 15

З історії про «драконячі закони»«Драконівські закони писані не чорнилом, а кров’ю». Вислів пов'язаний з діяльністюдавньогрецького правителя Драко(за іншими джерелами Драконта). Звід законів, уведений ним, передбачав надзвичайно суворі покарання – смертну кару – за провини. Вони настільки закріпились у тогочасному суспільстві, що відмінити їх не наважувались і наступні правителі Греції.

Номер слайду 16

В усі часи закон і правда набоці того, на чиєму боці сила.

Номер слайду 17

При яких обставинах ми вперше знайомимося з драконом?Яким змалював його воєвода і чи відповідало це правді?Зачитайте опис дракона. Як сам автор ставиться до дракона? Доведіть свою думку.(Воєвода приніс звістку, що в печері з'явився дракон).(Так. «З крилами. Все як має бути. Вогонь видихає. Здоровий, каже, як гора»).(«Дракон ще був зовсім молодий...»; «Це дуже дивний і незвичайний змій...») (Прихильно, адже вживає слова «бідолаха», «їв травичку, листячко, ягідки»). Робота з текстом твору

Номер слайду 18

Хто став справжнім другом і вчителем дракона?Як цей чоловік став пустельником?Хто дав драконові ім'я? Чого навчив Пустельник дракона?Чому Пустельник не хотів навчати дракона грамоти?(Пустельник)(«Я пішов на пущу не з добра. Колись воєводою був, але зажерся із батьком теперішнього князя. Плюнув я та й подався сюди).(Пустельник)(«Дракон… голову мав тямущу і досить хутко навчився говорити по-людськи…»).(«Не драконове це діло, книги читати. Я тебе не відраджую, але, хто хоч краплю мудрості зачерпне, довіку ситий не буде. Від многої мудрості много скорбі, і хто примножує знання, примножує печаль»).

Номер слайду 19

Пустельник пояснює драконові, що той прийшов у цей світ чинити зло. Такі закони господні. Так чини-ли його предки, і ніхто роду їхнього не посрамив. А книги вчать добру. Чи готовий дракон виконати своє призначення: чинити людям зло?Через деякий час слухи про існування дракона стали поширюватися. Князь оголосив поєдинок? Чи готовий до нього дракон?(«Що ви таке говорите, дядечку?! — жахнувся дракон. — Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»)(Ні, він не розуміє, чому люди ополчилися проти нього).

Номер слайду 20

Як Пустельник пояснює причину поєдинку?Як відбувався перший поєдинок?Який дар відкрився в дракона Грицька?Як при першому знайомстві став у пригоді дракон князеві?Про яку рису характеру дракона це говорить?Про що говорить той факт, що при першому знайомстві князь чемно звертається до дракона на «ви»?(«Такий звичай. Як вони захочуть тебе убити, то й з-під землі вигребуть…)(Писати вірші).(Дракон поклав голову на другий берег, а князь по шиї перейшов на той бік).(Довірливість, благородство)(Князь хоче втертися до дракона в довіру)

Номер слайду 21

Чому князь називає дракона єретиком?Чому Пустельник називає дракона «справжнім християнином»?Навіщо князь дозволив драконові скуштувати вина?Князь звинувачував дракона у відсутності патріоти-зму. Чи наявні в драконові патріотичні почуття? (Тому що дракон не хоче виконувати свого призначення: нести людям зло, руїни, жертви).(Він прочитав Біблію і Євангелію, нікому не чинив зла; «Я на цій землі народився і зла їй не хочу…»)(Щоб той став злішим, став бешкетувати. «Та я тільки того й хочу! Хай бешкетує! Хай усе рознесе! Ну, Грицю! Давай!.. Е-ех, слабак!..»)(Так. «Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!», «Я вже вріс в оцю землю і мушу вмерти на ній і за неї!»)

Номер слайду 22

Чому Пустельник переконує дракона в тому, що йому треба писати?Які почуття були в дракона до князівни?Чому дракон Григорій вирішує йти на поєдинок?Чому Лаврін не зміг убити дракона?Що було основним під час останнього поєдинку?(«Зрозумій: коли йде війна — гинуть лише вояки. А коли володар хоче зміцнити владу, — поети гинуть у першу чергу»).(Закоханості)(Зрозумів, що б'ється дракон не по-справжньому, у його очах пломеніє вогонь життєлюбства, жалю й доброти).(Не зрадити своїй обіцянці).

Номер слайду 23

Чим закінчився герць?Який фінал повісті-казки? (Джурі вдалося вцілити в око дракона).(Князь самотній, відчуває докори сумління).

Номер слайду 24

«Дракон ще був зовсім молодий. Минуло вісім років, відколи він вилупився з яйця, що про-лежало, може, із сотню літ у печері. Не було кому заопікуватися ним та навчити драко-нячого способу життя, бідолаха навіть не знав, чим повинен харчуватися, і їв собі тра-вичку, листячко, різні там ягідки, дикі яблу-ка й груші. Цілими днями просиджував у пе-чері, тільки вночі виповзав на прогулянку, і через те ніхто й не підозрював про його існу-вання».

Номер слайду 25

Дракон Грицько… Хто він?1. Має 8 років.2. Добрий.3. Пише вірші.4. Милується природою.5. Любить читати книги.6. Відмовляється робити зло.

Номер слайду 26

1. Живе в усамітненні.2. Товаришує з пустельником.3. По-лицарськи ставиться до князівни.4. Нагадує метелика.5. Уособлення добра, вірності в дружбі, чесності. Дракон Грицько… Хто він?

Номер слайду 27

РИСИ ДРАКОНА ГРИЦЬКА{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Драконяче. Людське. Поява на світ, зовнішній виглядІм'я, освіта, християнин, поет, поведінка, здатність до самопожертви заради блага інших, почуття вдячності до вчителя

Номер слайду 28

ДРАКОН ГРИЦЬКО{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Уявлення людей. Насправді…оте чудовисько…Справжній християнин. Як же ти зло чинитимеш, коли праведним станеш?Плоть драконяча, а нутро людське. Та що людське? Янгольське!Ти — дракон. І цього досить. Це дуже миле створіння.

Номер слайду 29

ДРАКОН ГРИЦЬКО{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Уявлення людей. НасправдіДракон повинен згинути. Цей дракон таки досить компанійський. Дракон знає тільки одну пісню: вогонь, кров і руїна!Він і вірші пише.

Номер слайду 30

Пустельник характеризує Григорія так: «Плоть драконяча, а нутро людське. Та що людське? Янгольське!» А ще він називає дракона справжнім християнином. Наведіть приклади на підтвердження цієї думки. ПОМІРКУЙ

Номер слайду 31

ВИСНОВОКДракон не зовсім лютий і кровожерливий хижак, який поїдає пишних молодиць;добрий травоїдний мрійник та романтик;тішиться метеликам, пише вірші та читає Біблію;біля його печери милують око доглянуті клумбочки мальв;своє вогняне дихання він спрямовує тільки вгору, щоб не нищити природу;

Номер слайду 32

Сенкан Вірний, щирий. Захоплює, розмовляє, надихаєНе бажає нікому робити зла. Добро. Дракон. Безкорисливий, чесний, турботливий, доброзичливий, чуйний, привітний, довірливий, м’якосердий. Облагороджує, читає. Навчає любити всіх навколо. Любов, життя, творча натура.

Номер слайду 33

Позитивні риси характеру. Доброта. Має такі риси як безкорисливість і участь. Чи не тому добрих людей так часто намагаються використати для своїх цілей ті, у кого переважають негативні риси характеру?Смирення. Риса, яка може творити дива – зупиня-ти руйнівні конфлікти, зводити нані-вець чвари і марне з'ясування відносин.

Номер слайду 34

Позитивні риси характеру. Альтруїзм. Це повний антипод егоїзму. Довіра. Саме довіра, а не довірливість – той рятівний місток між люблячими людьми, який здатний з'єднати їх і дати істинне щастя спілкування один з одним. Щедрість. Якщо вона поширюється в усіх напрям-ках, це буде унікальна особистість.

Номер слайду 35

Позитивні риси характеру. Доброзичливість. Незважаючи на те, що ця риса пов'язана з добро-тою, вона відноситься скоріше до зовнішніх проявів на відміну від заздрості, яка завжди таємна. Милосердя. Можна сміливо стверджувати, що на милосерді, як однієї з форм вселенської любові, ґрунтується цей світ.

Номер слайду 36

Позитивні риси характеру. Порядність. Тут все зрозуміло. Оптимізм. Люди, які ніколи не сумують і радіють кожному дню.

Номер слайду 37

Які ідеї сповідує Дракон, а які князь?Дракон. Князь«Та мені й на думці ніколи не було зло чинити. Що мені хтось поганого зробив?»«Зрозумійте мене вірно, я нікому не хочу зла. Але дракон має бути убитий. Так, як того вимагають приписи. Так було і так буде. А крім того, донька… За кого її видам?»

Номер слайду 38

Дракон. Князь«Але я не вмію бути страшним, не вмію чинити зло».«…Це мій обов’язок… слідкувати, щоб усе було як заведено. Я, знаєте, великий прихильник традицій».

Номер слайду 39

Дракон. Князь«Але я вже знаю, що зроблю. Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки і заради Люботина. Мого Люботина. Бо ж це і моя земля!»«А дракон є дракон. До речі, і в книгах святих пишеться, що усяка твар має своє призначення і дракони мусять нести лише смерть і руїну, бо на те вони й створені. Ви що – проти традицій?»

Номер слайду 40

Сенкан Байдужий, егоїстичний. Втерся в довіру, не знаходить спокою. Піклується про майбутнє своєї держави. Зло. Князь. Жорстокий , безликий, підступний. Дотримується традицій, мучиться. Турбується про доньку та державу. Брехня, егоїст, обман, зрада, сіра душа.

Номер слайду 41

Негативні риси характеру. Це емоційна риса, яка може виражатися в негативному ставленні будь-якої спрямова-ності — до себе, людей і навіть до роботи. Злість. Гординя. У релігії така риса вважається одним з найтяжчих гріхів. Людина втрачає здат-ність до адекватної оцінки і правильних рішень.

Номер слайду 42

Негативні риси характеру. Риса, яка концентрує і породжує безліч інших непорядних рис характеру. Егоїзм. РевнощіЦя риса пов'язана з егоїзмом і гординею, оскільки передбачає наявність почуття власництва і чинить руйнівну дію не тільки на інших, а й на себе.

Номер слайду 43

Негативні риси характеру. Штовхає людину на непорядні вчинки і викликає відторгнення оточуючих. Жадібність. Заздрість. Заздрість з'їдає зсередини. Може принести також великий шкоду об'єкту заздрості. Риса в будь-якій формі приносить тільки руйнування і страждання тим, на кого буде спрямована. Жадібність

Номер слайду 44

Лицар. Пан Лаврін з Горшова герба Підковасправедливістьвідвага??????благородство

Номер слайду 45

Кого в повісті можна назвати справжнім лицарем?

Номер слайду 46

Образи-символи

Номер слайду 47

Дракон — у Східній міфології — символ добра, новоутворення, радості, багатства; у Західній міфології — символ зла, знищення, смерті, руйнації. Лицарі — захисники добра. У творі навпаки — представники тих, хто заради слави, збагачення, влади переступить навіть через добро. Метелик — це символ душі, відродження і воскресіння, безсмертя.

Номер слайду 48

Муха — символ морального і фізичного деградування, розкладання. Образ мухи тісно пов'язаний з нечистими силами (Дияволом, Вельзевулом, Смертю), чаклунством і чорною магією. Символ нудьги, застою. Крила — талант; нерозгорнуті крила — нерозкритий талант. (Грицько так і не скористався своїми крилами).

Номер слайду 49

Очі зі сльозами — чистота душі, жаль за нездійсненним. Корона — символ влади. Відлюдник, пустельник — людина, що живе в усамітненні через певні переконання (релігійні, політичні, суспільні).

Номер слайду 50

Витлумачте символіку образів осики та Юди в останньому вірші дракона.

Номер слайду 51

Чи можна пробачити князю зраду дружби з драконом Грицьком?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 52

Чи можна вважати виправданням князевого вчинку те, що він хотів віддати заміж дочку за законами, які панували у їхньому князівстві?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 53

Чи міг князь змінити «драконівські закони», щоб врятувати свого друга Грицька?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 54

Чи могла Настасія зізнатися лицарям у тому, що Грицько її не викрадав?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 55

Чи можна вважати Настасію жорстокою і недалекою людиною?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 56

Чи жалкуватиме Настасія за Грицьком?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 57

Чи міг Грицько стати тим драконом, який потрібен був князю і яким його хотіли бачити люди?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 58

Чи міг Грицько покарати своїх кривдників?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 59

Чи пробачив Грицько князю зраду?Чому?Так. НіЗайми позицію

Номер слайду 60

Спільне та відмінне

Номер слайду 61

Спільне та відмінне

Номер слайду 62

«Життя володаря не варте й одного рядка поета», — розпачливо промовляє Грицько-ві його наставник і вчитель, самотній ста-рий пустельник. — «Навіщо виховував у ньому розуміння краси й добра? Навіщо зробив з нього поета? Поети так тяжко помирають, і нема їм на цьому світі місця, бо вони нетутешні». Поміркуй над цими словами

Номер слайду 63

«Одного дракона на всю державу зама-ло. Де взяти ще стільки драконів, аби кожен з нас мав кого розіп'ясти? Де взяти стільки іуд, аби мали на кого перекласти провину? Коли народ не має кого проклинати, сили його піду-падають. Боже! Пошли нам драконів!»Ідея повісті

Номер слайду 64

ТЕСТУВАННЯ

Номер слайду 65

1. Де відбуваються події, описані в повісті-казці?А Люботинське князівство. Б Переяслівське князівство. В Чернігівське князівство. Г Київське князівство.2. Як звати головного героя твору?А Антось. Б Грицько. В Лаврін. Г Юрій.

Номер слайду 66

3. З ким із персонажів твору ми знайомимось найперше?А Пустельником. Б Паном Лавріном. В Князем Люботинським. Г Драконом Грицьком.

Номер слайду 67

4. Які сни бачив князь Люботинський лише в полудень?А Лицарські турніри. Б Згадував своє перше кохання. В Переможні походи, руїни здобутих фортець. Г Час, що провів із найкращими друзями.

Номер слайду 68

5. З якою проблемою зіткнувся князь?А На князівство напали вороги. Б Потрібно дочку видати заміж. В Зрада найкращих друзів. Г Стихійне лихо.6. На березі якої річки бачили дракона?А Ворскли. Б Дніпра. В Інгулу. Г Бистриці.

Номер слайду 69

7. Чому пустельник дивувався з дракона?А Дракон занадто захоплювався полюванням. Б Бо дракон володів східними єдиноборствами. В Дракон Грицько дуже любив смажену рибу. Г Бо той харчувався рослинами, мав добре серце.8. Про яку послугу попросив дракон Пустельника?А Добудувати  палац. Б Допомогти викрасти князівну. В Влаштувати турнір. Г Навчити його грамоти.

Номер слайду 70

9. Який талант мав Грицько?А Гарно малював. Б Писав вірші. В Чудово стріляв із лука. Г Неперевершений кулінар.10.  Хто такий пан Лаврін?А Лицар, якого цікавили лише подвиги. Б Власник шинку “Під веселим раком”. В Людина, що мріяла про князівський престол. Г Воєвода князя.

Номер слайду 71

11.  Як лицарі вирішили виманити дракона?А Вони розвели багаття перед печерою. Б Принесли йому смачну печеню. В Залили печеру водою. Б Відмовились будь-що робити.12. Чи мав дракон товаришів?А Ні. Б Так.

Номер слайду 72

Взаємоперевірка1-А 2-Б 3-В 4-В5-Б 6-Г7-Г 8-Г 9-Б 10-А 11-А 12-Б

Номер слайду 73

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯЗнати зміст усього твору, уміти пере-казувати, виділяти головне, комен-тувати, пояснювати підтекст, робити висновки.http://kovalivanna.blogspot.com/p/blog-page_11.html. Попрацюйте

pptx
Додано
7 травня
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку